Efter en måneds sommerpause fra sporten skal Ditte Kammersgaard og Ib Kragh atter i gang med kampen om Danmarksmesterskabet i rally. Målsætningen er ikke blot at forsvare deres andenplads i AutoPlus Dansk Super Rally, men også at rykke frem på førstepladsen. Men inden da skal der varmes op, og opvarmningen starter fredag den 9. august om aftenen.
”Det er jo en tradition, at vi skyder hul på anden sæsonhalvdel med Rallyshow i Fårvang,” siger Ib Kragh. ”I år er det 40 år siden, at løbet første gang blev kørt, og jeg tror efterhånden, at jeg er den deltager, som har været med flest gange.”
”Jeg var med første gang i 1984, og der har kun været ét år, hvor jeg ikke har deltaget. Og så er det blevet til flere sejre.”
Rallyshow i Fårvang er et kompakt løb med stor bevågenhed. For en aften bliver befolkningstallet i byen mellem Viborg og Aarhus fordoblet, når rallyfans fra hele landet ankommer til fire-og-en-halv-times tæt og intenst race.
”Hastighedsprøven i Fårvang er markant anderledes end de hastighedsprøver, vi oplever til DM-rallyerne. Her kører vi ikke ude i det åbne landskab, men i et industrikvarter, hvor udfordringerne er kendte fra omgang til omgang. Men det betyder også, at du skal være endnu mere skarp i hvert eneste sving, for taber du to tiendedele i det samme sving hver eneste gang, kan det løbe op i flere sekunder, når de tre indledende heats og finale er overstået,” siger Ib Kragh.
Selv om Rallyshow i Fårvang er en konkurrence i sig selv og ikke tæller til AutoPlus Dansk Super Rally, skal Ib Kragh og Ditte Kammersgaard lægge sig i selen.
”Konkurrencen bliver hård, og den kommer lidt fra egne rækker” siger Ib Kragh, og ler..” Da jeg før jul solgte min Citroën DS3 R5 til Rolf Grybb, fik han naturligvis alle mine opsætningsdata med, så jeg får modstand, for Rolf har meldt sin ankomst til løbet!”
”Men også sidste års vinder Brian Madsen vender tilbage med sin hurtige Peugeot 206 WRC, ligesom hans bror Kim kommer med familiens hurtigste Peugeot 306 Kit Car. Og Suzuki Motorsport er på deltagerlisten. Kenneth Madsen dyster jeg jo med i DM-serien, og han kan være en hård nød at knække på en asfaltprøve, men også hans teamchef Anders Lysen bliver giftig. Det bliver tæt.”