Henrik Bollerslev og Team Lindholm Leasing racede sig på podiet i vildt regnvejr

Foto: Four Motors GmbH

I tysk motorsport er 24-timersløbet på Nürburgring at regne som den største udfordring og det mest prestigefulde, man kan vinde. Men det er også et af de sværeste løb – vejret i Eifelbjergene er ganske uforudsigeligt – og det vilde vejr blev da også temaet for årets udgave. 

Her lykkedes det Team Lindholm Leasings Henrik Bollerslev at køre en andenplads hjem i klassen for biler på alternative brændstoffer – og det i sig selv er en præstation i et 24-timersløb, hvor vejret var så vildt, at løbsledelsen afbrød løbet natten over. 

– Det var helt sindssygt så meget regn, der faldt. Det er helt klart et af de hårdeste løb, jeg har kørt. Her var uafbrudt regn og når der samtidigt kun er 8-10 graders varme, så er det rigtig svært at få greb i dækkene på en racerbil, forklarer han. 

Det vilde vejr kostede rigtig mange teams deltagelsen – også helt i spidsen af feltet. Four Motors-teamet klarede til gengæld skærene, også selvom Henrik Bollerslev måtte ud at køre en vovet afslutning på de 24 timer med skårne tørvejrsdæk hvor regnen begyndte at tage til.

Alligevel lykkedes det at få teamets Porsche Cayman GT4 i mål i ét stykke og på en andenplads i klassen – Henrik Bollerslevs anden podieplads i Nürburgring 24h i træk. Men faktisk var der potentiale til mere, forklarer han:

– Vi kunne have vundet, men marginalerne var ikke helt på vores side. Vi var uheldige ad flere omgange, for afbrydelsen af løbet blandede jo ligesom kortene en del. Da løbet blev afbrudt, var klassens førende bil i garagen med problemer, så vi havde kunnet få forspring nok til at vinde løbet, hvis det her var sket fem minutter senere – men det gjorde det desværre ikke, konstaterer han.


Regnen prægede årets Nürburgring 24h i en sådan grad, at løbet helt måtte afbrydes undervejs.

Ingen nattekørsel

Nattekørslen er ellers Henrik Bollerslevs specialitet – men det udeblev i det store hele i årets udgave – til stor ærgrelse for viborgenseren.

– Vores strategi var at jeg var én af de, der skulle trække det store læs hen over natten, og det blev en stor streg i regningen, at vi ikke fik kørsel der. Til sidst havde vi igen en chance, for banen var ved at tørre, da jeg skulle tage den sidste tørn. Vi skar riller i et sæt tørvejrsdæk – men de er altså mere til tørvejr end regnvejr, forklarer han.

Alle prognoser sagde, at det ville holde tørt løbet ud – men så snart Henrik kørte ud på banen, kom regnen igen og det regnede gennem en halvanden time:

– Det virkede som det rigtige valg, da vi tog det. Den førende bil – vores søsterbil – kom ind med helt smadrede regndæk, så vi måtte jo gøre noget andet end dem. De gik ud på regndæk én gang til, mens jeg lå og skøjtede rundt på vores valg, der ikke viste sig at være rigtigt. Men vi er klar til mere i 2021, og jeg håber, det der kan lykkes at få den klassesejr, jeg ikke har endnu, slår Henrik Bollerslev fast.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: