Ib Kragh: ”Nu kan jeg endelig kikke fremad”

”For to uger siden var jeg sammen med Ditte Kammersgaard til start i et asfaltrally i Norge. Simpelthen for igen at prøve et norsk asfaltrally, men også for at få nogle udfordringer og noget højfartstræning inden sidste halvdel af sæsonen,” siger Ib Kragh. ”Men det endte med at blive starten på to uger med hovedbrud og søvnløse nætter.”

På den næstsidste hastighedsprøve begyndte en lampe i den hurtige Citroën DS3 R5 at lyse med advarsel om for lavt olietryk. Hastighedsprøven blev gennemført, men efter en opfyldning med olie og frakobling af turbotrykket på den sidste hastighedsprøve rykkede man fra en mulig tredjeplads til en 15. plads.

”Når jeg startede motoren, var alt perfekt. Motoren lød sund, havde ingen mislyde og et olietryk på syv bar, men så snart, jeg gav gas, faldt trykket til tre bar,” fortæller Ib Kragh, som i de følgende uger fik tillagt sig utallige grå hår i hovedbunden. ”Det viste sig, at der var slør i turboen, men selv om vi skiftede den, fortsatte problemet. Hos Citroën Sport mente man, at det enten kunne være en sensor i bundkarret eller en defekt ved en kædestrammer, som kunne være årsagen til problemet. Men selv om jeg også skiftede de dele, fortsatte problemet.”

”I går søndag blev jeg så desperat, at jeg til sidst rykkede hele fronten af rallybilen for at undersøge alt. Det viste sig så, at der ved det sted, hvor oliekøler og oliefilter var monteret, sad en skrueventil med en diameter på 15 millimeter. Den skrueventil havde drejet sig 45 grader, og da jeg havde fået den drejet tilbage, var olietrykket perfekt. Også når jeg gav gas.”

Det var et lettelsens suk, Ib Kragh endelig kunne drage.


”Tiden var ved at løbe fra mig, og jeg havde haft følere ude i både Sverige og Tyskland for at leje en bil til det kommende DM-løb, men det blev heldigvis ikke nødvendigt,” siger han. ”Men nu kan jeg endelig kikke fremad og begynde min mentale forberedelse til det kommende DM-løb.”

”Men jeg skylder altså også en stor tak til alle dem, som i de sidste to uger ikke bare har måttet høre på min klagesang, men også har hjulpet mig. Enten med råd og svar på spørgsmål. Eller med reservedele. Det er både mine trofaste servicefolk, men også andre deltagere i DM-feltet.”

Rally Midtjylland foregår over tre hastighedsprøver ved henholdsvis Salten, Klovborg og Addit, som hver skal køres to gange.

”Der er flere stærke kørere med firhjulstrækkere i feltet denne gang, og det er vigtigt at slå dem, for jeg er i kampen om Dansk Super Rally også oppe mod Rasmus Sørensen,” siger Ib Kragh. ”Rasmus har været den bedste i R2-klassen, men denne gang tæller klassen ekstra mange hold, så jeg kan håbe på, at der er et eller to af de hold, som kan køre fra Rasmus og dermed tage point fra ham.”

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: