Ib Kragh: ”Vi kom tættere på til sidst”

Foto: IK Rally

Lørdag blev Rally Kjellerup afviklet som årets anden afdeling af Dansk Super Rally, og ligesom ved sæsonpremieren i slutningen af april i Nordtyskland endte løbet med en andenplads i såvel klassen som generalklassementet for Ib Kragh og Ditte Kammersgaard.

”Andenpladsen er jeg rimelig tilfreds med. Selvfølgelig vil jeg gerne vinde, men jeg vidste godt, at det ville blive svært. Vi kom tættere på, og på de sidste tre prøver var vi under et sekund efter,” siger Ib Kragh. ”Samlet set var vi under løbet under to tiendedele langsommere pr. kilometer hastighedsprøve, og det er noget, som godt kan findes.”

”Bilen har kørt perfekt, men vi havde lidt bremseproblemer mod slutningen af løbet. Nogen
gange var problemerne der, andre gange ikke. På en prøve var bremserne fuldstændig ensartede hele vejene igennem på den 17 kilometer lange prøve, og så kører vi en kortere prøve på syv eller otte kilometer, hvor der er noget galt med bremsen. Der må været kommet noget luft ind.”

“Derudover er jeg godt tilfreds, for teamet gjorde et kæmpe stykke arbejde, og vi fik prøvet at køre på de hårdere dæk i dag, og det har været fint. Bilen kører vanvittigt godt på dem, og jeg er glad for nogle gode point, og det har også været godt for Dittes og min position i mesterskabet, også fordi nogle af de andre hold, som bejler til at det generelle mesterskab, løbet ind i problemer eller havde
afkørsler.”

Selv om Ib Kragh var tilfreds med slutresultatet, var han ikke tilfreds med de hastighedsprøver, som indgik i Rally Kjellerup.


”Efter min mening var de for hurtige. Der er så mange andre fede veje i området, som man kunne have brugt, men vi var mange kørere, som syntes, at det gik for stærkt,” siger han.

”Vi kørte fra 150 km/t og opad i næsten alle sving på nær nogle vinkelsving, og det synes jeg er for hurtigt. Der er ikke ret mange, som kan lide at køre så stærkt. Det kan du gøre på en bane med sandkasser, men her er ingen sandkasser. Der er træer, og det kunne man også se med de mange biler, som udgik på grund af ulykker. Det er ikke den vej, vi skal. Når man har haft en prøve som prøve 3, og der er fire afkørsler samme sted, hvor tre ikke kommer videre, så burde man måske fra løbsledelsen siden på forhånd have sat nogle advarselstegn op, så folk er opmærksomme på faren. Det har vi set i andre løb tidligere i ind og udland.”

Næste DM-afdeling er Vestjysk Rally, hvor der bliver en hel del grus. ”Det glæder jeg mig til at prøve med Skodaen,” siger Ib Kragh. ”Måske tager vi et mindre løb inden da for at teste bilen af.”

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: