Mens pokalskabet hos Martin Andersen må vente videre på den første pokal fra ADAC TCR Germany, én af Europas absolut skrappeste standardvognsserier, så er der masser af positiv læring at tage med fra debutweekenden i den tyske serie, som blev kørt i denne weekend på Motorsport Arena Oschersleben.

Det hele startede med et brag, da Andersen lørdag var hurtigst af alle i kvalifikationen og tog pole position. Et resultat, som lørdag blev vekslet til en sjetteplads efter hård fight i feltet, hvor fordækkene som en konsekvens deraf blev dårlige over løbets varighed på 30 minutter.

Annonce:

– Første løb var en meget lærerig affære. Vi fandt ud af, at man ikke helt kan køre på dansk vis over 30 minutter – der var meget omstilling på opsætningen af bilen og min kørestil. Dækkene smeltede, så der var ikke meget at gøre ved det, forklarer Martin Andersen og tilføjer:

– Der er virkelig blevet bygget på både mig og bilen siden vi startede samarbejdet med Team Engstler. Bilen kan presses meget mere nu, og vi er løbende blevet klogere på den.

Vejrskifte gav en fordel

Søndag viste Martin Andersen atter prøver på sine evner i kvalifikationen i den lyseblå Hyundai. Teamet spillede ud med en ny strategi i håbet om at spare et sæt friske dæk op til søndagens løb, så man kunne undgå at gentage lørdagens dækproblemer – og det lykkedes over enhver forventning.

Martin Andersen gik ud og satte det, der blev næstbedste tid med et sæt brugte dæk, mens stort set resten af feltet forsøgte sig med nye dæk. Og da kvalifikationen midtvejs blev afbrudt af en regnbyge og et par afkørsler – så stod resultatet ved magt, og Andersen havde næstbedste tid. Den blev siden ændret til en startposition som nummer tre på gridden, da holdkammeraten Nico Gruber først var blevet frataget sin bedste tid – og siden fik den tilbage.

Fuld fart på #19 i kvalifikationen søndag. Endnu engang viste Hyundai Team Engstler godt med fart i kampen mod stopuret. Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse.dk

En dyr infight

Fra tredje position gik jagten derfor søndag eftermiddag i højt solskin. Ind i første sving slap de to Hondaer med Dominik og Marcel Fugel forbi Martin Andersen, som dernæst satte gang i jagten på de forankørende.

Det hele endte i en god duel med Marcel Fugel, men under en indbremsning gik det galt – Fugel og Andersen stødte sammen, og dommernes kendelse var klar: En straf til Martin Andersen, som fik en drive-through-straf for sammenstødet.

Tæt fight i heat 2!

Med alle muligheder for at lave et godt resultat tabt, satte Martin sig i stedet for at sætte et højt tempo, men 13. pladsen blev uanset resultatet. Alligevel er der masser af god læring at tage med fra debuten i den tyske serie.

– Vi startede rigtig godt ud i dag – det stod hurtigt klart at vi havde masser af fart også på brugte dæk, og bilen fungerede bare i kvalifikationen, forklarer han og tilføjer:

– Det var et hårdt ræs i dag, (søndag, red.). Marcel bød virkelig ind og leverede en god fight. Det gav desværre en straf, da jeg tog chancen og forsøgte at dykke indenom Marcel Fugel, men han trak ind, og så kørte vi sammen. Jeg fik så straffen og formåede at holde et godt fokus, og fik vist, at vi fik løst problemet med dækkene fra lørdag. Det gav mig blandt andet løbets hurtigste og mest konstante omgange, afrunder Martin og tilføjer:

– Jeg har kun stor ros til teamet, de lavede en fantastisk bil hele weekenden, og jeg fik lært en masse nyt af den her første løbsweekend.

Næste opgave for Martin Andersen og Hyundai Team Engstler i ADAC TCR Germany er den 12-13. juni på den østrigske Formel 1-bane Red Bull Ring.

Søndagens kvalifikation blev afbrudt af et mindre regnvejr. Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse.dk

Forfatter: Pressemeddelelser

Denne artikel er indsendt af et team, en kører eller anden aktør i motorsporten. Boxengasse er dermed ikke afsender på indholdet og kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle stødende kommentarer.

Skriv et svar