Efter at have kørt formelbiler i de to seneste år skiftede Mikkel Gaarde Pedersen i denne måned til prototyper. Det skete, da han sammen med ireren Brendan McCaughan stillede til start i de to sidste løb i Ligier European Series på Portimao-banen i Portugal.
”Der var ikke den store forskel mellem Ligier-raceren og de formelbiler, jeg hidtil har kørt. Prototypen har selvfølgelig mere power og højere vægt, men det var også den eneste forskel,” siger Mikkel Gaarde Pedersen. ”Den var fed at køre, og det krævede ikke den store omstilling af min kørestil, selv om den godt ville komme med bagenden.”
Allerede fra start var teenageren fra Egernsund hurtig i racerbilen, hvor han var hurtigste kører i de to frie træninger, som blev kørt på henholdsvis våd og tør bane.
”Til kvalifikationen skulle jeg første gang prøve at køre på helt nye dæk. Det havde jeg ikke prøvet før,” fortæller han. ”Bilen opførte sig anderledes, og det var svært at udnytte de nye dæk maks.”
De to timelange løb bød på udfordringer for Mikkel Gaarde Pedersen og hans irske makker.
”I det første løb knækkede den ene krængningsstabilisator på bilen. Vi havde intet greb i bagenden og bilen skøjtede rundt. Vi endte som firer,” forklarer den 16-årige racerkører.
”Vi fik monteret en ny krængningsstabilisator til det andet løb, men bilen kørte til tider lidt mærkeligt. Da vi ikke havde nogen erfaring fra det forrige løb, have mekanikerne monteret den med den samme hårde indstilling, mens mange af de andre teams havde valgt en blødere indstilling.”
Det var Mikkel Gaarde Pedersen, som startede i bilen fra Team Virage.
”Jeg ramte desværre en anden kører og snurrede rundt, men heldigvis kunne jeg lave en 360’er og fortsætte, hvor jeg fik kørt mig op som treer, inden jeg kørte til pitstop, hvor Brendan kom i bilen,” fortæller han. ”Han satte den desværre af, men kom tilbage på banen og blev femmer. Var han ikke røget af, var vi måske blevet toer, men alt det med hvis og hvis, kan vi ikke bruge til noget.”