Nicolai Sylvest sidder i år bag rattet af Molitor Racing Systems BMW M6 i ADAC GT Masters, og efter sæsonstarten – hvor han ikke havde haft mulighed for at teste bilen, og alligevel kom på podiet – deltog han og makkeren Jens Klingmann i Storebededagsferien i årets anden afdeling af mesterskabet på den tjekkiske racerbane Autodrom Most.
Forventningerne var derfor store før weekendens to løb:
– Jens lavede en rigtig god start i søndagens heat og var allerede oppe som treer på første omgang, fortæller Nicolai Sylvest, der overtog BMW’en på samme position efter det obligatoriske pitstop.
– Jeg formåede at holde vores tredjeplads, men jeg kunne også køre ind på den forankørende, som lå på andenpladsen. Men pludselig ville motoren ikke tage gas, og der kom en alarm om lavt benzintryk. Jeg prøvede at tænde den ekstra benzinpumpe, men det hjalp ikke. Og så tænkte jeg på en procedure fra en teknisk manual fra BMW Motorsport, og det viste sig at virke.
Efter at have trykket på en del knapper kunne Nicolai Sylvest til sidst starte bilen igen.
– Heldigvis var BMW’en stadig rullende, da det skete, og selv om jeg havde mistet nogle pladser, var jeg ikke røget længere tilbage, end at jeg lå på ottendepladsen, siger han.
Nicolai Sylvest kom i mål som otter og treer i juniorklassementet:
– Jeg havde håbet på, at jeg skulle på podiet for at få en pokal som nummer tre blandt juniorerne, men da jeg steg ud af bilen, fik jeg at vide, at Jens og jeg havde fået en straf på 30 sekunder. Under kørerskiftet i pitten stod et teammedlem ikke indenfor det felt, hvor han måtte stå, da jeg begyndte at køre. Det gav os ikke nogen fordel, men regler er regler, og jeg har ondt af hele teamet, som gennem hele weekenden har knoklet og skabt grundlaget for resultatet.
Mekanikerne havde netop knoklet, for da Nicolai Sylvest og Jens Klingmann lørdag kørte weekendens første løb på banen, endte det med skader på teamets BMW M6.
– Jeg havde kvalificeret bilen til en syvendeplads blandt de 31 biler i feltet, og jeg fik en superstart, så jeg var fremme som firer, siger Nicolai Sylvest.
– Desværre lavede en konkurrent en hovedløs nedbremsning for enden af langsiden. Han kørte ind over græsset og endte med at påkøre mig i siden. Der skete heldigvis ikke noget med mig, men det betød, at mekanikerne skulle bruge det meste af natten på at gøre bilen klar igen. Havde det ikke været for deres fantastiske indsats, var Jens og jeg ikke kommet til start i søndagens løb, afrunder Nicolai Sylvest.