Hvis der er ét racerløb i det engelske British GT-mesterskab, som virkelig er værd at vinde, så er det tretimersløbet på Donington Park. Den vindende bil får nemlig dobbelt så mange point for at vinde, som i et normalt løb.

Og vinde var præcis hvad Patrik Matthiesen og medkøreren Jordan Collard gjorde. En perfekt strategi endte med at føre deres McLaren 570S GT4 først over målstregen efter tre timers intensivt racerløb.

Annonce:

“Bilen var spot on fra start til slut i weekenden, og det viste sig hurtigt at vi havde al den fart i bilen som skulle til. Vi kvalificerede os næstbedst i GT4-klassen, og derfra handlede det mest af alt om at have en god strategi for løbet”, fortæller Patrik Matthiesen, som kørte løbets første halvdel med én simpel opgave:

“Det var ret tydeligt allerede inden løbet, at vi over en enkelt omgang kun havde en Ford Mustang at kæmpe imod, og lige netop dén bil skulle have et 20 sekunder længere pitstop sidst i løbet fordi de vandt sidste gang – så min opgave var at køre økonomikørsel og bare sørge for at de ikke var mere end 15-20 sekunder foran”, fortæller Patrik om den strategi, som lagde fundamentet for sejren.

I et tre timer langt racerløb kan der spares masser af tid på unødvendige pitstops, hvis man passer ekstra godt på bilen. I HHC Motorsport’s tilfælde lød teorien på, at bilens bremser med nød og næppe burde kunne holde til samtlige tre timers kørsel, hvis de to kørere blot passede ekstra på.

“Det ville koste os omkring to minutter i pitten, hvis vi skulle ind og have nye bremser på, så både Jordan og jeg selv kørte ret forsigtigt hele løbet igennem for at skåne dæk og bremser. Og det lykkedes til perfektion, må jeg sige!”

Med sejren har Patrik Matthiesen og Jordan Collard kørt sig direkte ind i kampen om mesterskabet i British GT. Den hurtige McLaren-duo er på tredjepladsen med blot 2,5 point op til den førende bil. Med et godt resultat på Snetterton om to uger er der lagt op til en nervepirrende finale på Silverstone i starten af november måned.

Forfatter: Pressemeddelelser

Denne artikel er indsendt af et team, en kører eller anden aktør i motorsporten. Boxengasse er dermed ikke afsender på indholdet og kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle stødende kommentarer.

Skriv et svar