God start for Valdemar Eriksen i Spanien

Foto: Valdemar Eriksen Racing

Valdemar Eriksen fra Nibe kørte i weekenden første afdeling af det spanske F4-mesterskab på Circuito de Navarra i Spanien.

Fysikken blev en afgørende faktor, idet der var temperaturer helt op til 40°C i skyggen og dermed langt varmere i bilen og på banen. Løbsformatet i Spanien er 2 kvalifikationer og 3 løb. Løb 1 køres efter hurtigste omgang i Kvalifikation 1, Løb 2 køres efter 2. hurtigste omgang i Kvalifikation 1 og 3. løb efter hurtigste omgang i Kvalifikation 2.

Kvalifikationen varer kun 15 min, så der er ikke tid og plads til fejl, idet varmen i dækkene, og dermed tiderne
først kommer på de sidste par omgange. Der er i alt 3 sæt nye dæk til rådighed.
I Kvalifikation 1, kvalificerede Valdemar sig på P7, 9/100 af et sekund fra P3 og kun 3/10 af et sekund fra P1.
Han satsede hele butikken i forsøget på at forbedre sig. Det endte dog i et spin og blister på dækkene, hvorfor
2. hurtigste tid kun rakte til P10, hvor han så skulle starte Løb 2.
Valdemar fik en god launch i starten på Løb 1, men en vild tyvstart helt nede fra bunden af feltet, gjorde at
Valdemar måtte bremse og undvige og mistede derved et par placeringer. Ved hjælp af stabile og hurtige
omgangstider, fik han dog overhalet én efter én via konsekvente overhalinger i det 25 minutter lange løb, og
endte på en godkendt 5. plads.

Valdemar startede Løb 2 fra P10, men for at gøre ondt værre, fik han en dårlig start. Han tabte flere
placeringer men fik også hentet en del og endte hvor han startede, på en 10. plads.
I Kvalifikation 2, skulle Valdemar køre på dækkene fra Kvalifikation 1, og han fik aldrig en perfekt omgang sat
sammen, og endte på P7, hvor han således skulle starte Løb 3. Løb 3 blev dog en meget underholdende og
intens affære.

Valdemar lå P8 på vej ind i Sving 1, men med en superfræk manøvre på ydersiden i det hurtige Sving 1,
overhalede han 3 biler på én gang og kom ud af Sving 2 som P5. Manøvren havde kostet nogle sekunder til
toppen, men Valdemar gav ikke op og pressede på 25 omgange i træk, i et stort set fejlfrit løb og fik lukket
hullet ned til ca. 0,5 sekunder fra P4. Han måtte dog tage til takke med P5, idet han løb tør for tid. Ingen af
kørerne bagfra blev en trussel, men de var aldrig mere end to sekunder efter, så der var ikke plads til fejl.
Valdemar ligger nu P5 ud af 19 kørere i det samlede mesterskab og bedst på Team DRIVEX som har 5 biler
indsat i mesterskabet. Teamet og Valdemar havde gerne set en højere placering, men måtte sande, at MP
Motorsport i denne weekend sad på alt. Der var ganske enkelt ingen der kunne matche dem fra første
træning til sidste omgang af Løb 3.


Valdemar udtaler: ”Circuito de Navarra bliver aldrig min favoritbane! Selvom jeg nu har kørt rigtigt mange
omgange der, synes jeg stadig ikke jeg kan finde den rigtige rytme, hvor jeg får alle hurtige sektorer sat
sammen på én omgang. Derfor er jeg godt tilfreds med at ligge på 5. pladsen i mesterskabet efter at have
kørte på den bane der passer mig mindst”.

”P5 er selvfølgelig ikke der jeg vil slutte løbene, men i denne weekend var en 5. plads ”best of the rest” og
dermed en lille sejr for os, for MP stod mere eller mindre for alt fra P1-P4 hele weekenden og der var bare
ingen der kunne matche dem. Det skal vi selvfølgelig arbejde hårdt på at få løst allerede fra i morgen, men
jeg klarede mig bedst på teamet, og det er mit første mål!”

”Jeg var spændt på, hvordan fysikken ville holde. Jeg har virkelig trænet hårdt og intenst, men jeg var alligevel
spændt fordi der var ulideligt varmt hele ugen, og det er bare noget andet end at køre hjemme i Danmark.
Det gik dog supergodt og min fysik viste sig faktisk at være en styrke, for det var helt tydeligt, at flere af dem
jeg overhalede blev trætte og begyndte at sejle og udover jeg kogte, blev jeg aldrig træt – heller ikke selvom
der konstant var 15 biler i spejlene. Stor high five til min personlige træner Torben Keller hjemme i
Danmark, som også holder mig ørerne og følger min træning, selvom jeg er flyttet til Spanien.

”Jeg vil gerne sige stor tak til mine sponsorer i VER Business Club for at gøre sæsonen mulig, stor tak til min
coach Benjamin Bailly, til min race engineer Edgar Pastrana, til hele Team DRIVEX – ikke mindst fordi, de valge
mig til at repræsentere Fernando Alonsos farver og navn. Jeg kan sagtens mærke, at det er noget helt specielt
at repræsentere FA Racing hernede. Det var også dejligt, at min familie fløj ned og heppede på mig, efter jeg
ikke har set dem rigtigt længe nu”.

Der bliver ikke tid til ferie for Valdemar, for der er test allerede tirsdag og onsdag på Paul Ricard i
Frankrig og ugen efter igen på Circuito Del Jarama i Spanien. Næste løb køres på Paul Ricard 20-23. august.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: