Bastian Buus i vild triumf på Zandvoort: Endnu en dobbeltsejr

#22 Allied Racing Porsche 718 Cayman GT4 CS MR Jan Kasperlik - Bastiaan Buus
Foto: Bastian Buus Racing

Det 17-årige Porsche-talent Bastian Buus tog endnu en dobbeltsejr i fjerde afdeling af GT4 European Series på hollandske Zandvoort.

Den unge danske racerkører Bastian Buus imponerende igen-igen i GT4 European Series, da han for anden weekend i træk vandt begge afdelingens løb. Denne gang var danskeren så flyvende, at han begge gange tog den generelle sejr og dermed slog de mere erfarne kørere fra den hurtigere Silver Cup-kategori.

– Der er så meget fantastisk at sige om den her weekend, at jeg næsten ikke ved, hvor jeg skal starte. Vi har leveret vores bedste præstation indtil videre, ikke kun på farten, men også på strategien. Nogle kloge valg var med til at sikre os pole position til det ene løb, og så gav teamet den bare maksimalt gas i pitlane, lydet det fra Bastian Buus.

Det var Buus, som kørte den blå Porsche 718 Cayman GT4 forbi målflaget på en førsteplads i weekendens første løb, hvor teamkammeraten, tyske Jan Kasperlik, startede fra en fjerdeplads på gridden. Kasperlik vandt en position allerede under starten, og takket være effektivt teamarbejde i pitlane nappede duoen også en konkurrent under kørerskiftet. Herefter lukkede Bastian Buus hullet til den førende, som han lykkedes med at overhale, før sejren var hjemme.

I weekendens andet løb var det danskerens tur til at starte løbet, hvilket skete fra en behagelig pole position, hvorefter han skabte et hul på et par sekunder ned til sin nærmeste forfølger. Halvvejs i løbet overtog Jan Kasperlik bilen, og trods en safetycar, som blev sendt på banen og samlede feltet, lykkedes det tyskeren at holde placeringen hjem.

– Vi er enormt glade og kan næsten ikke vente med at komme videre til næste afdeling. Sæsonen er gået over al forventning, og med endnu en weekend, hvor vi øger vores mesterskabsføring, er vi absolut fokuseret på at sikre os titlen nu. Vi har kun to afdelinger tilbage, så det gælder om at holde stilen. Kæmpe tak til hele teamet for en fantastisk weekend, og tak til alle mine sponsorer og partnere, som har gjort det muligt for mig at stille op til GT4-mesterskabet i år.

Næste opgave for Bastian Buus, Jan Kasperlik og resten af holdet bag Allied-Racing er femte afdeling af GT4 European Series, som afvikles den 22.-25. oktober på den belgiske Formel 1-bane, Spa-Francorchamps.