Bastian Buus imponerede i kaotisk Porsche Carrera Cup-weekend

Porsche 911 GT3 Cup, Bastian Buus (DK), Allied Racing, Porsche Carrera Cup Deutschland, Oschersleben 2021
Foto: Bastian Buus Racing/Porsche AG

Efter en weekend, som bød på en rutsjebanetur af nedture og succes, er den danske racerkører Bastian Buus nu er tæt på en føring i rookie-mesterskabet i Porsche Carrera Cup Deutschland.

Bastian Buus er trods en hård start på 2021-udgaven af Porsche Carrera Cup Deutschland nu blot ét point fra en føring i rookie-mesterskabet efter sæsonens anden afdeling, som blev afviklet på den tyske racerbane Oschersleben den forgangne weekend. Her startede det først med nedtur i en katastrofal kvalifikation, men endte med stor ros til den 17-årige racertalent, som kæmpede sig stærkt gennem weekendens to løb med masser af overhalinger, hvilket sikrede en solid mængde point til mesterskabet.

– Hvis man kan tale om en weekend med op- og nedture, så må det være dén her! Det startede godt med en rigtig god fart under træningen, og vi stillede faktisk op til kvalifikationen med en tro på, at vi kunne lave en pole. Desværre blev vores strategi forstyrret af tre røde flag, som totalt smadrede tidtagningen, og jeg nåede faktisk kun at sætte én eneste tid, hvilket betød, at jeg skulle starte fra en 16. plads i første løb og absolut bagest på en 27. plads i andet løb, forklarer Bastian Buus.

Porsche 911 GT3 Cup, Bastian Buus (DK), Allied Racing, Porsche 911 GT3 Cup, Rudolf Rhyn (CH), Allied Racing, Porsche Carrera Cup Deutschland, Oschersleben 2021

Danskeren startede således i den nedre halvdel i feltet i weekendens første løb, som desuden blev sat i gang bag en safetycar på grund af det regnvejr, som åbnede sig over banen umiddelbart før løbsstart. Først efter otte minutter blev løbet givet frit, hvilket betød, at Bastian Buus blot havde 22 minutter til at komme så langt frem i feltet som muligt. Trods skuffelsen efter den kaotiske kvalifikation endte ræset dog med at blive en triumf for Bastian Buus, som efter en forrygende præstation med adskillige overhalinger sluttede helt fremme på en niendeplads generelt – og på en andenplads blandt mesterskabets rookies.

– Weekendens andet løb var en endnu større udfordring, for da skulle jeg jo starte allerbagest, hvilket var så langt nede på startgridden, at jeg ikke engang kunne se de røde lamper slukke oppe foran. Starten var ret vild, da jeg måtte undvige nogle biler, som stødte sammen foran mig, og inden jeg nåede at krydse startlinjen, blev jeg ramt af et flyvende hjul, som ødelagde min fronthjelm, lyder det fra Bastian Buus.

– Herefter kom der safetycar, som igen betød, at løbet blev forkortet, så igen fik jeg ekstra travlt, da løbet fik grønt flag. Allerede inden der kom safetycar på banen, havde jeg hentet et par placeringer, så det gjaldt bare om at komme fremad. Heldigvis havde frontskaden ikke nogen påvirkning på bilens performance, så farten var god, og jeg kæmpede mig godt op gennem feltet. Jeg havde håbet på at slutte i top-10 igen, men afstanden mellem konkurrenterne blev længere og længere, og til sidst løb jeg simpelthen tør for tid, så det blev en P11. Men hvad der startede kaotisk, endte med at blive et ret fedt løb med en masse overhalinger. Jeg er nu kun ét point fra den førende i det rookie-mesterskab, jeg har som mål at vinde i år, så selvom sæsonen er startet ret hårdt, er vi bestemt på rette vej.

Næste udfordring for Bastian Buus og Allied-Racing-teamet bliver tredje afdeling af Porsche Carrera Cup Deutschland, som afvikles den 11.-13. juni på den østrigske Formel 1-bane, Red Bull Ring.