Formula Racing sikrede tre VM-titler og et teammesterskab i 2021-udgaven af Ferrari Challenge og er nu det mest vindende team nogensinde i den prestigefyldte mærkeserie. 2022-udgaven skydes i gang på Formel 1-banen Portimao i april.

Siden 2017 har Formula Racing mønstret ikke færre end syv mestre samt flere VM-titler og teammesterskaber i Ferrari Challenge Europe og er således det mest vindende team nogensinde i den prestigefyldte mærkeserie. Blandt de tidligere Formula-kørere er blandt andre danske Nicklas Nielsen, som i dag er fabrikskører hos Ferrari og vandt 24-timersløbet på Le Mans i år.

Annonce:

Selvom 2021 blev det første år uden et kørermesterskab siden holdets comeback i Challenge-serien efter nogle år i European Le Mans Series, så sikrede det danske team sig til gengæld tre flotte VM-titler samt et teammesterskab i årets sæson.

Formula Racing var desuden med i kapløbet om en kørermesterskabstitel helt frem til finaleweekendens sidste heat. I Trofeo Pirelli Am-klassen kæmpede den danske rookie, Christian Brunsborg, nemlig med om sejren, men måtte i løbets sidste sekunder afgive føringen. Brunsborg tabte titlen med blot fem point, men fik dog overrakt trofæet for en flot andenplads i mesterskabet.

Sidste års Pirelli Am-vinder, danske Frederik Paulsen, var i år rykket op i den hurtigste Pirelli-klasse, og til trods for nogle svære løb undervejs i sæsonen lykkedes det for Paulsen at slutte året lige udenfor mesterskabspodiet efter en stærk finaleweekend, hvor danskeren sikrede et podieresultat.

Paulsens teamkammerat og konkurrent, den blot 17 år gamle finske Challenge-debutant, Luka Nurmi, har skabt stor opmærksomhed gennem sæsonen, da han i begyndelsen af året skrev sig ind i historiebøgerne som den yngste Challenge-løbsvinder nogensinde. Nurmi sluttede året på en tredjeplads i mesterskabet.

– Vores tre yngste Challenge-kørere er alle sammen utroligt talentfulde og med til at sætte standarden i Ferrari Challenge, og vi er stolte over, at de har været med til at sikre os endnu et teammesterskab. Challenge-serien har tidligere vist sig at være en rugekasse for fremtidens professionelle racerkørere, og vi håber naturligvis, at udviklingen fortsætter, lyder det fra teamchef hos Formula Racing, Allan Jørgensen.

Mest vindende team i Challenge-serien nogensinde

Finalen i årets Ferrari Challenge bød traditionen tro også på to store verdensfinaler, hvor de bedste Challenge-kørere fra alle verdens serier, Europe, North America og Asia-Pacific, mødes til kamp. Her lykkedes det i år for hele tre Formula Racing-kørere – Luka Nurmi, Christian Brunsborg og Peter Christensen – at køre en VM-sejr i mål, hvilket er rekord for det danske team.

– Verdensfinalen er Challenge-seriens verdensmesterskab og afvikles som et sprintløb, hvor man kun har én chance for at gøre sig gældende til titlen. Derfor bliver der virkelig gået til stålet, og kun de dygtigste formår at køre over stregen som vindere. Stort tillykke til Luka, Christian og Peter, som alle sikrede et VM i deres debutsæson i Ferrari Challenge. De har sammen med vores andre dygtige kørere gjort, at vi i dag er det mest vindende team i Ferrari Challenge nogensinde, lyder det fra Allan Jørgensen.

Foruden Luka Nurmi, Christian Brunsborg, Frederik Paulsen og Peter Christensen, var også svenske Christian Kinch, italienske Alessandro Cozzi, franske Francois Lansard og kinesiske Hulli Han med til at vinde point til Formula Racing i 2021.

2022-udgaven af Ferrari Challenge Europe flages grøn den 1.-3. april på Portimao i Portugal og vil i den nye sæson besøge fem legendariske Formel 1-baner – Portimao, Paul Ricard, Hungaroring, Hockenheim og Silverstone – før verdensfinalen atter afvikles på italienske Mugello.

Ferrari Challenge Europe 2022

1.-3. april – Portimao, Portugal
13.-15. maj – Paul Ricard, Frankrig
17.-19. juni – Hungaroring, Ungarn
22.-24. juli – Hockenheim, Tyskland
16.-18. september – Silverstone, England
7.-9. oktober – Mugello, Italien

Forfatter: Pressemeddelelser

Denne artikel er indsendt af et team, en kører eller anden aktør i motorsporten. Boxengasse er dermed ikke afsender på indholdet og kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle stødende kommentarer.

Leave a Reply