”For en gangs skyld var jeg rimelig afslappet inden en finale og ikke præget af nervøsitet,” fortæller Ib Kragh.
”Jeg skulle ikke forcere for at vinde Dansk Super Rally, for jeg kunne tage titlen ved enten at blive nummer 1 eller nummer 2.”
”Det var et svært løb, hvor mange havde svært ved at holde sig på vejen. Det var helt rart at prøve bilen i regnvejr, og jeg må sige, at den kørte godt under forholdene. Vi havde ikke noget regnvejrssetup fra Skoda Motorsport, men havde
selv vurderet, hvad der skulle til.”
I Anderup El Rally sluttede Ib Kragh/Ditte Kammersgaard på andenpladsen 17,7 sekunder efter vinderne Michael Sørensen/Erik Kristensen, men undervejs havde de været tættere på.
”Løbet startede med en rundbane på 19 kilometer, som var virkelig fedtet og ulækker,” forklarer Ib Kragh.
”Vi fik først en status efter de tre første hastighedsprøver, og her var vi fire sekunder efter, og så besluttede jeg mig
for at satse mere, da vi skulle køre den lange rundbane igen. Det gik også godt på de første omgange, men så kom vi ind på noget mudder på vejen, så vi skred ud i en jordvold, gik i stå og måtte vende. Der var lidt panik på. Jeg tænkte Der røg det DM. Heldigvis tabte vi kun 11 sekunder. Det var meget billigt sluppet, men heldigvis havde jeg haft god fart på indtil da. Vi var så hurtigst på den afsluttende power stage og fik fem bonuspoint.”
De værste konkurrenter til AutoPlus Dansk Super Rally-titlen – Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen – deltog ikke i Anderup El Rally, og det gjorde opgaven lettere for Ib Kragh/Ditte Kammersgaard.
”Jeg er da glad for at blive Danmarksmester, men jeg ville da helst have vundet titlen i direkte kamp med Kristian og Ole,” siger Ib Kragh. ”Den største begejstring havde jeg nok, da jeg vandt mit første Danmarksmesterskab i 1996, men der skulle da også kamp til for at vinde denne her titel. Det var ikke nok at deltage, man skulle også yde, og Kristian har i de andre løb bare været et lille stykke foran.”
”Det er ikke bare mig, der vinder titlen. Det er hele teamet omkring mig,” siger Ib Kragh.
”Ditte, som har snakket mig gennem alle hastighedsprøverne. Mine tre faste servicemænd Lars, Christian og Kasper, som altid har sørget for, at rallybilen har været klar til start på første prøve og gjort den klar igen efter pauserne. Min bror Ole, som hen over sæsonen har arbejdet i kulissen, og Bo og René, som har været klar til at give en hånd, når der har været behov for det.”
Ib Kragh roser arrangørerne bag Anderup El Rally for at have leveret et godt rally med nogle spændende og udfordrende hastighedsprøver, ligesom man også havde fundet nogle perfekte rammer for en serviceplads.
”Nu ser vi frem til årets sidste finale, nemlig finalen i Yokohama-mesterskabet, som køres på lørdag i Kolding,” slutter Ib Kragh.