Team Lindholm Leasing er klar til sæsonens højdepunkt

Foto: Four Motors GmbH

Mere mørke, måske mere regn – og næsten tomme tribuner. Henrik Bollerslev og Team Lindholm Leasing står overfor årets højdepunkt – Nürburgring 24h.

Løbet, som er Tysklands største, køres normalt i maj måned, men er i år flyttet på grund af coronavirus. Pandemien har også sat sit præg på feltet, som med 100 biler er noget mindre end de 160-180 biler, der plejer at være til start – men det betyder ikke, at udfordringen på den 25 kilometer lange Nürburgring er mindre i år.

– Vi har en god fornemmelse og glæder os til, at det går løs. Det er klart, at vi står overfor et meget anderledes løb i år. Det mindre felt vil sikkert give mindre trafik – men der er lige så mange af de hurtige GT3-racere, som der plejer at være, forklarer Henrik Bollerslev.

Henrik Bollerslev kører i år 24-timersløbet i en Porsche Cayman GT4 fra det tyske team Four Motors. Holdet er til start i kategorien for biler på alternative brændstoffer, og kører med en bil, som foruden en mere miljøvenlig benzinblanding også bruger gen-raffineret motorolie og har karosseridele, som er støbt af plantefibre i stedet for den kulfiber, man normalt ville anvende. Alt sammen for at vise, hvordan man kan køre et motorløb med fossile brændstoffer, men i en mere miljøvenlig udgave.

Mere mørke
Flytningen af løbet betyder også, at der er væsentligt flere mørke timer i årets udgave af 24-timersløbet, end der normalt ville være. Det er en udfordring, som Henrik Bollerslev glæder sig til at kaste sig selv og Four Motors Porsche ud i:

– Vejret og mørket bliver spændende. Der er lovet regn til weekenden, og vi har samtidigt mange flere mørke timer end normalt. Vi så det også til Le Mans i sidste weekend, at mørket fyldte mere, og her bliver det mørkt fra 20.00 til 08.00 – det er næsten dobbelt så meget som normalt, forklarer Henrik Bollerslev og tilføjer:

– Men jeg trives heldigvis med at køre i mørke. I mit første 24-timersløb hernede i 2018 var vejret virkelig ringe, men jeg fandt mig hurtigt til rette med at køre i det i mørket. Det er en helt speciel følelse at køre ræs i det.

Ikke helt uden tilskuere
Egentligt var der lagt op til, at Tysklands største motorløb skulle køres helt uden tilskuere i år. Normalt valfarter over 200.000 gæster til løbet i Eiffelbjergene, men det har coronavirussen sat en stopper for.

I sidste øjeblik er det dog lykkedes for arrangørerne at få godkendt et lille plaster på såret: 10.000 gæster kommer til Nürburgring lørdag, og atter 10.000 får mulighed for at se afslutningen på løbet søndag.

Weekendens 24-timersløb på Nürburgring kan følges live på Youtube med løbsstart lørdag klokken 15.30.
Det hele kan findes på arrangørernes Youtube-kanal: www.youtube.com/c/24hnbr

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!