Udlandet kalder på ung Thy-racerkører

Malthe Jakobsen vil køre med om sejrene i F4 SEA-mesterskabet. Foto: Jakobsen Motorsport
Foto: Jakobsen Motorsport

Racerkøreren Malthe Jakobsen skifter i denne sæson de danske racerbaner ud med mere eksotiske af slagsen. Den unge Formel 4-kører deltager nemlig i Formula 4 South East Asia-mesterskabet i denne sæson.

Skiftet fra den danske Formel 4-serie til løbsserien næsten 10.000 kilometer væk fra hjemmet i Sennels er 15-årige Malthe den første dansker til at tage. Men han er ikke bekymret over at tage de første skridt i dén retning:

– For mig gælder det om at få mest mulig tid bag rattet af en racerbil, og der får jeg rigtig mange kilometer for pengene ved at rejse væk, fortæller Malthe Jakobsen, hvis underskrift har været eftertragtet efter at han viste både talent og engagement da han deltog i seriens sæsonafslutning sidste efterår:

– Jeg har ikke været i tvivl om at de gerne ville have mig til at køre serien derovre i år, og jeg havde en rigtig god oplevelse af at køre der sidste år, så jeg er sikker på at det nok skal blive både lærerigt og godt race.

Sidste års vinder af mesterskabet, franske Alessandro Ghiretti, blev for kort tid siden tilknyttet Alfa Romeo F1-teamets juniorhold, så niveauet er bestemt hvor det skal være; Malthe kan se frem til hård konkurrence om topplaceringerne.

Og for Malthe gælder det netop om at præstere gode resultater. En del af hans sponsorer har nemlig forpligtet sig til at investere mere i ham, hvis han vokser med opgaven og kører sig til tops i serien.

– Ja, det lægger jo lidt pres på mig … men det er okay. Jeg ser det som en kæmpe motivation at skulle vise at sponsorernes investeringer rent faktisk hjælper mig til at blive en bedre racerkører, fortæller Malthe, som selv står for arbejdet med at finde potentielle sponsorer og indgå aftaler med dem.

Faktisk har den unge racerkører taget chancen og skrevet under på kontrakten uden at have hele finansieringen på plads. Et helt almindeligt fænomen i motorsport, men for de fleste 15-årige er det nervepirrende at skrive under på en aftale til flere hundrede tusinde kroner uden at have alle pengene. Hvis ikke den sidste del af budgettet bliver fundet i tide kan Malthe i værste fald risikere ikke at kunne køre sæsonen til ende.

– Det håber jeg ikke bliver tilfældet, og jeg arbejder på fuldt drøn for at finde flere virksomheder, der kan se en idé i at bakke mig op. Jeg tror på at det lykkes at finde de sidste penge, så hele sæsonen er sikret, slutter køreren som er støttet af Team Danmark og Dansk Automobil Sports Union.

Arrangøren af den asiatiske Formel 4-serie, Peter Thompson, er også fuld af forventning til Malthe Jakobsens sæson i mesterskabet:

– Malthe er en god ambassadør for sit land og sine sponsorer. Han er super talentfuld og er en ægte team player. Han er fuld af energi og har allerede vist den fart der skal til for at vinde mesterskabet.

Sæsonen i Formula 4 South East Asia starter den 5-7. april på den tidligere F1-bane, Sepang, som ligger et lille stykke syd for hovedstaden Kuala Lumpur. I løbet af sæsonen kommer Malthe og konkurrenterne også forbi Indien, Thailand og Phillipinerne.