En arbejdsdag på tretten timer er ikke unormalt, når man er racerkører på topplan.

Men når de fleste timer afspejler ventetid på noget, der kan få indflydelse på ens karriere, bliver en lang arbejdsdag uudholdelig lang. Det var en af de dage Vesti oplevede lørdag.

Annonce:

I træningen forud for kvalifikationen valgte man ikke at bruge nye dæk, hvilket betød, at man derfor ikke kørte særligt hurtige tider. Fravalg af nye dæk ville til gengæld betyde, at teamet havde helt nye dæk at køre på i de to løb. Hungaroring slider maksimalt på dækkene, så derfor det rigtige valg.

– Strategi er en stor del af race. Lige denne her gang kunne vores beslutning være gået galt, fordi vejret spillede os et puds. Da vi skulle ud til kvalifikationen styrtregnede det – og så meget, at man måtte aflyse af sikkerhedsmæssige hensyn. Løbsledelsen kunne dermed i henhold til vores reglement beslutte, at tiderne under træningen skulle gælde som start placering. Med vores brug af brugte dæk og dermed langsomme tider i træningen, ville det have betydet, at både mig og mine team kammerater nærmest var startet bagest. Hele dagen holdt vi vejret i spænding, indtil der kl. 18 tikkede en besked ind, at man valgte at køre en ny tidtagning kl. 19. Stadig vådt, men ikke styrtregn. Den besked føltes som den bedste besked nogensinde!

En ny tidtagning er den chance, der bare IKKE må forspildes!! Vesti viste dog ikke overlegne takter og var helt nede på en 14. plads, inden der kun var et par minutter igen. Men pludselig lyste navnet op i den rigtige ende af tidtagningen.

– Jeg fik ikke tingene til at lykkes før til sidst. Jeg forsøgte, men jeg fik først det hele sat sammen på den sidste omgang. Og jeg var fanget bagved en kører, jeg ikke kunne komme fri af. Det bremsede mig i mit forsøg på en hurtig omgang.

En 4. bedste tid blev det til. Og i den startposition indtog Vesti banen til weekendens første løb.

– Jeg var mega tændt. Glædede mig vildt til at køre på en fugtig bane med tørvejrsdæk og dermed nye udfordringer. Men allerede i første sving var det slut for mig! En konkurrent, Calan Williams, går på tværs og rammer og ødelægger min front i et kaotisk første sving, hvor mange fik ødelagt deres løb. Altid spørger jeg mig selv, om jeg kan påtage mig noget af skylden og dermed ansvaret. Det her rammer jo mig hårdt, men mindst ligeså meget min ingeniør og mit team. Jeg fraveg min plan en smule i første sving. Det har jeg lært af. Om jeg kunne have holdt mig udenfor tumult er dog umuligt at sige.

Søndagens løb blev et regnvejrs løb med start fra den forkerte ende af feltet, da løb 1 afgør startplacering til løb 2. Så et dårligt løb, og det rammer dobbelt hårdt. Normalt ligger de dårligst præsterende kørere bagest. I søndagens løb var det anderledes, da en stor del af Vestis nærmeste konkurrenter også oplevede uheld lørdag. Så slåskamp på ligeværdigt niveau selv fra bageste række.

– I går tænkte jeg, at jeg måtte bruge søndagens løb til at øve overhalinger i! Samtidigt går jeg ind til løbet uden at ville oversatse, da der falder straffe, hvis man kører for meget på kant. Straffe, der kan betyde noget for ens kommende løb. Så i forsøget på at hente et par points, som i sig selv synes som en ret så svær opgave med min start placering, kan man risikere at sætte de mange mulige points over styr til næste løb. Det er en bevidsthed, man har med sig som kører, når man går efter et mesterskab. I dag lykkedes en del overhalinger, men den ene blev fatal. Jeg bliver ramt på mit baghjul og knækker mit baghjulsophæng. Det var den weekend for mig. Nu skal jeg samle mig selv op, det kræver lidt kræfter. Jeg bliver klar igen, det lover jeg. Men der er et stykke vej op nu til mine to teamkammerater, Oscar Piastri og Logan Sargeant, der blev henholdsvis 2 og 4’er i dag.

4. afdeling af F3 køres om 14 dage på Silverstone i England med to løbs weekender i træk.

Forfatter: Pressemeddelelser

Denne artikel er indsendt af et team, en kører eller anden aktør i motorsporten. Boxengasse er dermed ikke afsender på indholdet og kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle stødende kommentarer.

Skriv et svar