Michael Christensen føler sig klar og velforberedt til årets vigtigste løb, 24 timers løbet på Le Mans, der afvikles i den kommende weekend. Det prestigefyldte 24 timers løb er en klassiker alle racerkørere ønsker at vinde, men samtidig tæller det dobbelte point til verdensmesterskabet, hvor Michael Christensen og hans franske makker Kevin Estre er forsvarende verdensmestre i GTE Pro klassen.
Årets Le Mans er den 88. udgave af det legendariske løb. Løbet skulle oprindeligt være afviklet i juni, men Coronavirussen ændrede dette og for anden gang i løbets historie skal det afvikles i september. Udskydelsen af løbet betyder, at årstiden giver flere nattetimer og kørerne kan nu se frem til omkring 12 timers kørsel i nattemørke. Ialt 177 kørere fordelt på 59 biler stiller til start i løbet, der i dagene op til løbsstart også afvikles i et nyt format. Der har ikke været afviklet en testdag som tidligere og træning og kvalifikation er presset sammen til at blive afviklet torsdag og fredag. Og fredag afvikles den nye hyperpole, hvor de 6 bedste biler i hver klasse fra torsdagens kvalifikation skal kæmpe om de første seks startpositioner. Ydermere er løbsstart fremskudt til kl. 14.30.
For Porsche fabrikskørerne Michael Christensen og Kevin Estre har løbet ekstra stor betydning, da de skal forsøge at forsvare deres verdenmesterskab i GTE Pro klassen, som de vandt ved sidste års Le Mans. Den ændrede løbskalender betyder, at Le Mans i år ikke er finaleløbet, men er VM-seriens næstsidste afdeling. Og da løbet er årets længste giver det dobbelt så mange point som en almindelig VM afdeling, med 50 point for en sejr. Christensen og Estre er i øjeblikket på andenpladsen i VM, 19 point efter Nicki Thiim og Marco Sørensen i Aston Martin. På Le Mans får Christensen og Estre selskab i deres Porsche 911 RSR #92 af Laurent Vanthoor, den belgiske racerkører, der også var med i bilen, da de tre vandt Le Mans i 2018. Trioen stiller til start i den hårde GTE Pro klasse, hvor de møder modstand fra Aston Martin og Ferrari.
“I forhold til de udfordringer Corona har givet os, så føler vi os rigtig godt forberedt” fortæller Michael Christensen fra paddocken på Le Mans. “Vi har gjort alt det vi kan og vi har lagt masser af energi i vores forberedelser. Vi har et nyt aerokit til bilen, men uden en testdag er det svært at vide præcist, hvor vi står. Særligt er vi spændt på Aston Martins tophastighed på langsiderne. De har hele året haft en høj tophastighed og det er af stor betydning, da der er mange langsider. Så selvom vi måske kan matche omgangstiderne, så kan de vise sig at være rigtig svære at overhale. Men kan vi køre fejlfrit, holde os ude af problemer, ikke få straffe og holde os tæt på fronten hele tiden, så man ikke risikerer at blive fanget bag den forkerte safetycar, hvis den kommer (der indsættes safetycar tre steder på Le Mans banen – red.), så tror jeg helt sikkert vi kan vinde Le Mans igen. Det er i hvert fald målet og det er super vigtigt i forhold til kampen om VM”.
Porsche teamet stiller i år til start i en ny bemaling, der hylder Porsches første sejr på Le Mans i 1970. Porsche #91 er i primært rød bemaling og Christensens Porsche #92 i tilsvarende design, blot i sort bemaling.