Nedtællingen har været i gang længe. Men nu er det slut. Eller rettere, nu starter det!

Den Internationale F3 sæson står for døren. Efter 3 måneders ufrivillig pause er 18 årige Frederik Vesti og 29 håbefulde andre unge kørere lige nu på vej til Red Bull Ring i Østrig, hvor det første slag skal slås i den kommende weekend.

Annonce:

Meget er grundigt vendt op og ned siden nedlukning pga Covid-19. Således er de afgørende testdage op til sæsonen blevet aflyst. Når Vesti fredag sætter sig i sin racer til første træning bliver det med kun en testdag og et løb i Macau i bagagen tilbage fra efteråret. Noget af en mundfuld i et felt, hvor halvdelen af kørerne er erfarne kørere med et eller flere år på bagen. Men Vesti føler sig klar:

– Det er ret vildt det her. At blive kastet ud i noget så stort på denne måde. Som kører kan jeg lide at have kontrol. Det har der ikke været meget af på det seneste. Men heldigvis har jeg kunne passe min rytme med alt, hvad jeg foretager mig udenfor banen. Min træning har været optimal. Og så har der været gang i gokarten, som har bragt de helt store smil frem på læben. Den er blevet brugt som racerbil til at holde mig skarp og give mig noget fart i kroppen.

Og fart kommer der masser af på Red Bull Ring.

– Red Bull Ring er en fantastisk bane! Man tror, den er nemmere, end den er. Men med ofte næsten identiske omgangstider er det virkelig en bane, hvor køreren kan gøre den helt afgørende forskel i kvalifikation og i løbene. Og så ligger den i et bjergområde, hvor vejret skifter konstant. Det gør et løb svært at forudsige udfaldet af.


Den helt store udfordring for Vesti henover sæsonen bliver de mange løb, der falder lige efter hinanden. Som det ser ud p.t., skal der køres tre løbsweekender i træk ad 3 omgange. Det betyder, at den tid, der skal bruges til restitution og analyse af data for konstant at forbedre sig, bliver meget begrænset.

– Ja, vi kommer i hvert fald til at arbejde på en anderledes måde. Som ny kører er det fedt med de mange løb i træk, fordi jeg kan køre mig i form ret hurtigt. Omvendt bliver det noget af en opgave at tage det hele ind – alt det nye jeg skal lære – på meget kort tid. Det duer ikke at fortabe sig i detaljen. Jeg tror derimod, at det duer at forsøge konstant at holde momentum og være i nuet, så jeg kan fastholde et step ad gangen.

Trods helt ny i serien har såvel Prema som Vesti målsætningen klar. Og man tør godt sige den højt!
– Mit mål er at komme øverst på podiet. Det samme gælder for Prema. Jeg fokuser udelukkende på, hvor vi skal hen, og hvad vi skal opnå. Alle i teamet arbejder præcist for det, og derfor arbejder vi så godt sammen. Mine teamkammerater, australske Oscar Piastri og amerikaneren Logan Sargeant er begge super gode kørere. Vi kommer til at lære fra hinanden, og jeg glæder mig enormt til at udfordre dem på banen!

Men der bliver flere end de to at holde øje med. Vesti selv mener, der måske er op til 15 kørere, der kan vinde løb i år blandt et F3-felt, der er det stærkeste i verden.
– Vi er alle ekstra motiveret af, at teamcheferne i F2 og F1 holder øje med os. Det er nu vores fremtid afgøres. Det er et ”pres”, jeg trives med. Hvis jeg kan holde mig på toppen fysisk og mentalt og kapere de mange indtryk og læring, så tror jeg – så ved jeg, at jeg har muligheden for at slå mine konkurrenter.

Den kommende weekend vil vise, om Vesti kan leve op til sine egne forventninger helt fra start.

Forfatter: Pressemeddelelser

Denne artikel er indsendt af et team, en kører eller anden aktør i motorsporten. Boxengasse er dermed ikke afsender på indholdet og kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle stødende kommentarer.

Skriv et svar