Sidste styrkeprøve inden Nürburgrings største udfordring

Foto: Michael Christensen Press/VLN/Four Motors

Egentligt burde vi her sidst i august have set de fleste af de store 24-timersløb, men sådan bliver det ikke i år – til gengæld kommer de nu!

Således er denne weekend den sidste styrkeprøve inden det går løs til Nürburgring 24h – og lignende omstændigheder står Mikkel Jensen i med sit team i European Le Mans Series på Paul Ricard. I Frankrig gælder det de sidste forberedelser inden Le Mans – hvorfor han ikke kører weekendens femte afdeling af det tyske mesterskab for Walkenhorst Motorsport. Jensen er dog tilbage, når der er N24 den 19-20. september.

Mikkel Jensen kommer ikke i aktion for Team Walkenhorst i dag, grundet sine forpligtelser i European Le Mans Series. Danskeren er dog tilbage til Nürburgring 24h. Foto: Jan Brucke/VLN

Dermed bliver Michael Christensen weekendens eneste danske islæt i GT3-bilerne. Med Frikadelli Racing Team har den danske verdensmester ikke ligefrem haft en god sæson i NLS indtil nu, og derfor er det også med begrænsede forventninger, at teamet går ind til weekenden. Til gengæld åbner manglen på titelkamp op for, at holdet i stedet kan fokusere på at lave en god bil til sæsonens højdepunkt næste måned.

– Det er underligt, for jeg har ikke rigtigt forventninger til resultatet. Vi har været virkelig uheldige i de tidligere løb, og har tabt meget på elektriske problemer og punktering. Men bilen mangler også fart, for Porscherne har fået restriktioner i et forsøg på at gøre feltet mere tæt – og vi mangler virkelig topfart, forklarer han.

– Vi har fået lidt igen, men jeg tror langt fra det er nok. Derfor tror jeg dette løb bliver mere en test, hvor vi skal prøve at finde fart til 24-timersløbet i stedet. Er alt optimeret, så tror jeg til gengæld også muligheden er der for at kæmpe om podiet, siger Michael Christensen i en udsendt pressemeddelelse.


Seks timer

Lørdagens løb adskiller sig desuden fra resten af NLS-serien ved at køre over seks timer snarere end fire, som resten af serien byder på.

Det betyder mere køretid og bedre mulighed for de kørere, der skal nå at have testet formen af i en anden bil forud for N24.

Én af dem er viborgensiske Henrik Bollerslev. Normalt slår han sine folder i SP8-klassen i en Audi R8 GT4 med tyske WS Racing, men til denne weekend er han også i klassen for alternative brændstoffer, da han med Four Motors Bio Concept skal køre N24 i en Porsche Cayman GT4.

Porschen kører på E20-brændstof, altså benzin med 20 procent bioetanol. Derudover gør teamet en stribe andre ting for at køre efter et mere bæredygtigt koncept – blandt andet er bilens karosseridele ikke af kulfiber, men af plantefibre.

Henrik Bollerslev er med i begge biler for at få optimale forberedelser med Porsche-teamet, som han ellers først ville have kørt med i første træning til N24.

Henrik Bollerslev og Team Lindholm Leasing er til start i to forskellige biler denne weekend. Som vanligt i WS Racings Audi R8 GT4, men også i denne Porsche Cayman GT4 som forberedelse til N24 næste måned. Foto: Four Motors

I SP10, der er klassen for GT4-racere, skal Nicolaj Møller Madsen forsøge at følge op på et fornuftigt streak af podiepladser i de øvrige GT4-serier, som fynboen kører i år.

Derudover er en stribe øvrige danske kørere til start. Det er Kristian Jepsen og Jan Sørensen i en Volkswagen Golf VII i SP3T-klassen for MSC Sinzig, #322. Derudover er der Rasmus Helmich i VT2-klassen med Team AVIA Sorg Rennsport i en BMW 330i, #488, og Kaj Schubert i SP8T med Hanger Zero-teamet. De kører i en Mercedes AMG GT4 med startnummer 148.

Der er løbsstart fra klokken 12.00 lørdag – det hele kan følges live på engelsk via Youtube og Facebook.

https://www.facebook.com/vln.de/posts/3620297271347874

 

 

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: