Super GT: Japans førende sportsvognsserie har endelig dansk deltagelse igen

Foto: D'Station Racing & GT Association

Det er efterhånden mange år siden vi senest havde en dansker i aktion i Japans Super GT – tidligere All Japan GT Championship. Egentlig skulle både Dennis Lind og Nicki Thiim have kørt den japanske serie i 2020, men kort før sæsonpremieren kom der som bekendt en pandemi i vejen for dét projekt.

Men i den kommende weekend er der sæsonpremiere på Okayama, og her bliver Marco Sørensen den første dansker siden Tom Kristensen til at køre den japanske serie. Kristensen kørte forløberen for Super GT i 1994 samt sæsonerne 96-97, og John Nielsen var også med i 1996, men siden har Danmark ikke været repræsenteret på gridden. Okayama kender danske motorsportsfans nok bedst under dens gamle navn Circuit Aida, og det var her Jan Magnussen debuterede i F1 tilbage i 1995.

Marco Sørensen kører med japanske D’Station Racing og er i klassen, som Super GT kalder GT300. Klasserne vender vi tilbage til, for kvalifikationen på Okayama blev kørt tidligt lørdag morgen dansk tid.


Kvalifikationen blev ikke just den store succes for D’Station, for i den frie træning fik teamet teknisk problem, og det lykkedes ikke at få bilen ud at køre i kvalifikationen, og de åbner derfor fra pitten i morgen. Pole position gik i GT300 til LEON Pyramid Mercedes med Naoua Gamou og Takuro Shinohara foran Muta Racings Toyota GR86 med Yuui Tsutsumi og Hibiki Taira. I topklassen GT500 gik pole position til de forsvarende mestre fra TOM’s Team au med Sho Tsuboi og Kenta Yamashita, fulgt af en anden Toyota i form af Denso kobelco SARD med Yuhi Sekiguchi og Yuici Nakayama, mens Stanleys Honda Civic Type R-GT med Naoki Yamamoto og Tadasuke Makino endte som nummer tre.

Sådan fungerer klasserne i Super GT

Super GT er i ordets bedste forstand multiclass racing. Der er to klasser i form af GT500 og GT300. GT500 er en japansk formel indenfor GT-biler, og det er nogle vilde biler med 650 hestekræfter og masser af aerodynamik. GT500 er der i øvrigt en del nyheder i, for den har alle dage været en meget intern kamp mellem de japanske bilproducenter. Honda har fx skiftet fra NSX til Civic Type R som platform til denne sæson med den nye Civic Type R-GT, mens Toyota har GR Supra og Nissan den nye Z som deres valg. Men Hondas bil er det eneste nye design, og det skaber naturligvis spørgsmål før sæsonpremieren. Okayama har traditionelt været en god bane for Toyotas GR Supra, og spørgsmålet er naturligvis, om det fortsætter sådan.


GT300, som Marco Sørensen og D’Station Racing kører i, er tættere på noget, vi kender i Europa. GT300 svarer for de fleste bilers vedkommende 1:1 til den GT3, vi kender på europæisk eller amerikansk grund, men GT300 har imidlertid også den finte, at lokale biler kan bygges til samme reglement og klasse.

Derfor har GT300 særligt førhen også budt på diverse mere eller mindre absurde biler. Nogen husker nok en Toyota Prius med en centermonteret V8… Formatet findes stadig, og det er på denne baggrund at fx GR Supra og Toyota GR86 også findes i GT300-formatet, selvom det er biler, der egentligt ikke findes i international GT3-sammenhæng.

Serien er desuden én af få, som har en decideret dækkrig. I GT500 er Bridgestone, Yokohama og en enkelt bil på Dunlop at finde, mens GT300 foruden de tre også har et par biler på Michelin.

Toyota går ind til denne sæson som forsvarende mestre i begge klasser, for 2023 var pænt sagt et suverænt år.

GR Supra blev vinderbilen i både GT500 og GT300 i fjor, hvor TOM’s kom stærkt igen efter en rædsom sæsonstart. TOM’s-raceren kom sidste år fra sæsonpremieren helt uden point efter dækproblemer, men slog igen ved at vinde to afdelinger for endelig at sikre titlen, mens Hiroki Yoshida og Seita Nonaka tog mesterskabet i GT300 med deres Green Brave Supra ovenpå en sæson, hvor de generelt stod for stor stabilitet.

Weekendens sæsonpremiere køres på Okayama, der traditionen tro er vært for et løb på 300 kilometer og bliver startskuddet for en sæson på otte løb. 42 biler er til start, fordelt på 15 biler i GT500 og 27 biler i GT300.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: