Weekendens DTM-premiere blev med danske briller lidt af en blandet landhandel for Bastian Buus og Nicki Thiim. Begge var med fremme, men udfaldet blev vidt forskelligt for de to. For mens Bastian Buus lørdag var med helt fremme for Porsche og Land Motorsport, så endte det hele med en skrivebordskendelse, og koldingenserens fjerdeplads blev vekslet til en knapt så flatterende 14. plads.

Buus’ superdebut blev ramt af straf
Lørdag startede Bastian Buus med et fremragende løb og tog en fjerdeplads, men siden blev det hele vendt op og ned af en straf til danskeren. Straffen kostede ti pladser og slog et skår i et ellers flot debutløb for Buus. Og selve løbet lørdag tog Porsche – Thomas Preining vandt premieren.
Østrigske Preining startede hjemmebaneløbet som treer, men udnyttede et skidt pitstop fra Maro Engel til at tage føringen, mens det endte med andenpladsen for Lucas Auer og en tredjeplads til Maro Engel foran Bastian Buus.
Men starten blev dyr: Bastian Buus havde et sammenstød med Ben Dörr i starten, og Dörrs McLaren røg ind i et spin og røg baglæns i muren efter sving 1. Dörr slap uskadt, men uheldet kostede en safetycar. Efter genstarten forsvarede Engel føringen foran Preining og Auer, men han satte alt til på et skidt pitstop, og Preining tog føringen.
Og der blev Porsche-køreren. Han bevarede føringen, og alt lignede at Gounon, Auer og Engel skulle følge efter – men kort før mål måtte Gounon udgå, og det gav Auer og Engel de to sidste pladser på pallen.

Søndags-femmer for Thiim
Og søndag var det til gengæld Nicki Thiim og Aston Martin, som tog teten af de to danskere. Thiim endte med en femteplads i søndagens løb i Østrig.
Søndagens løb blev en sejr for Mercedes og Maro Engel. Engel åbnede med en skrap start på løbet, og kunne godt midtvejs tage føringen fra Kelvin van der Linde og Schubert Motorsport. Løbet kom meget rent fra start, hvilket indledningsvist lod Linde holde føringen, men han kunne til gengæld ikke slå en afgørende forskel. I pit blev van der Linde undercuttet af både Engel og Marco Wittmann, mens Lucas Auer, Jules Gounon og Nicki Thiim endte i lidt af et slagsmål om fjerdepladsen.
Den tog Auer sig af, mens Thiim i sidste ende tog femtepladsen fra Gounon. Og videre til løbets andet stop havde Engel lidt forspring, og det lykkedes i sidste ende for ham at forsvare føringen efter stoppet og til mål. Van der Lindes løb faldt til gengæld fra hinanden over stop nummer to, og han endte nede som firer, og blev siden overhalet af både Gounon og Thiim.
Nicki Thiim satte i øvrigt løbets hurtigste omgang undervejs. Facit blev sejr til Maro Engel foran Marco Wittmann og Lucas Auer. Jules Gounon tog fjerdepladsen foran Thiim, mens Kelvin van der Linde blev sekser. Bastian Buus tog en tiendeplads med hjem for Land-Motorsport.