Aston Martin Racing og Nicki Thiim meldte mandag formiddag ud, at danskeren i den kommende sæson får en ny og superspændende opgave ved siden af mærkets engagement i FIA WEC. Thiim skal nemlig køre i Japans førende motorsportsserie, Super GT, hvor Aston Martin kæmper om hæderen mod en lang række producenter af GT-racere – og nok så vigtigt, så er det i et komplet motorsportsgalt land, hvor også Aston Martin jagter markedsandele ude på gaden.
Men skal der ske vækst på og udenfor banen, så skal der sejre til – og det er netop derfor Aston Martin, Nicki Thiim og japanske D’Station Racing har fundet fælles fodslag.
For Thiim selv handler den nye, japanske arbejdsgiver først og fremmest om, at han gerne vil udvikle sig som kører:
– Det her er et super spændende projekt. Hvad skal man sige… Livet handler om, at man skal udfordre sig selv, og her kom muligheden for at blive en del af en interessant opgave fra Aston Martin med et godt team bag – også selvom resultaterne fra sidste år ikke rigtigt viser det. Men det bliver med masser af fabriksstøtte og vi er i et nyt partnerskab med Michelin i Japan, hvilket gør det rigtig interessant for os kørere, fortæller Nicki Thiim til Boxengasse.
Dækkrig
Thiim fremhæver især to punkter, hvor den japanske serie er af den gamle skole, som Nicki Thiim personligt er udtalt fan af. Super GT har både en dækkrig og gode gammeldags baner, hvor der altid er konsekvens, hvis man laver fejl:
– Japan har stadig den dejlige konkurrence indenfor dækindustrien, som vi lidt savner her i Europa. Og med alle de mærker, der duellerer i Super GT er det en spændende serie at gå ind i. Jeg glæder mig til det, og jeg har en meget hård og spændende sæson i vente, siger Nicki Thiim og fortsætter:
– Vi fortsætter selvfølgelig i WEC, som er hovedopgaven, og så går det videre til Super GT. Det er gode, oldschool racerbaner, som vi godt kan lide her i familien Thiim. Det er totalt spændende at komme udenfor Europa for at opleve en masse og for at blive bedre og større. Jeg tror, det er godt at angribe sig selv lidt på de punkter, så man bliver en bedre racerkører.
Stor interesse
Samtidigt nyder Super GT en kæmpe popularitet i hjemlandet. Her i Europa er det først blevet muligt at se løbene på engelsk indenfor de senere år, og det fortsætter i 2020. Men i Japan har Super GT haft en enorm fanskare længe inden navneskiftet fra JGTC til Super GT i 2005/2006. Derfor glæder Nicki Thiim sig også til at møde de japanske fans:
– Det, man kan tilføje om Super GT, er at det er en spændende serie på flere måder. Det er kæmpestort, og der kommer gerne en 50-70.000 fans til alle løbene derovre. De er helt vilde med Super GT. Det er en stor serie og en god udfordring for mig, og jeg lægger i det hele taget meget vægt på at udfordre mig selv – det må aldrig stoppe, afrunder Nicki Thiim.
Nicki Thiim bliver samtidigt den første dansker, der kører i Super GT. Serien fik i 2005 sit nuværende navn. I dens tidligere form, All Japan Grand Touringcar Championship, eller bare JGTC, kørte John Nielsen (mester i GT500 for LARK McLaren i 1996) og Tom Kristensen (1994, 1996, 1997) tilbage i de glade 90’ere.
Faktisk har serien primært haft nordisk bevågenhed i Sverige og Finland, som begge har været repræsenteret årene igennem. Svenske Björn Wirdheim kørte i mange år i både JGTC og Super GT, ligesom Felix Rosenqvist senest kørte for Lexus Team LeMans Wako’s i 2018. Fra Finland har ex-F1-køreren Heikki Kovalainen senest været med for Lexus i den nu forgangne sæson og skulle også gerne være en del af holdet, når Lexus viger pladsen for Toyotas nye GR Supra GT500 i år.