At Toyota var på vej med en ny GT3-racer under eget brand var efterhånden verdens dårligst bevarede hemmelighed – men nu er den her. GR GT bliver navnet, og Toyota går dermed i bedene på deres legendariske 2000GT med den nye, frontmotoriserede V8-sportsvogn, som også bliver fulgt af en GT3-racer.
GT3-programmet er det endnu småt med informationer om, men forventningen er, at man vil gennemføre 2026 med Lexus RC-F og så skifte over til 2027.
Omvendt forlyder det, at Toyota også forventer at give bilen premiere til Nürburgring 24h næste år, ligesom det heller ikke er udelukket, at den vil få de første kilometer i Super GT i Japan. Og netop Super GT i Japan har Toyotas Akio Toyoda teamet Rookie Racing i, hvorfor det ventes, at netop det team vil få bilerne forud for en mere international lancering af bilen til sæsonen 2027 og WEC.
Fast ligger det til gengæld, at den nye GR GT3 får en fireliters V8 med to turboer og at den grundlæggende bliver arvtageren for Lexus’ aktuelle RC-F, men altså sender Toyotas bud på en sportsvogn tilbage under hovedfirmaets logo i stedet for Lexus.
Akkodis ASP har her til morgen mandag den 8/12 bekræftet, at man fortsætter med Lexus RC-F i WEC næste sæson.