Øjeblikkets formentlig mest hypede bil må være det nye samarbejde mellem Toyota og BMW, som har genoplivet Supra-navnet efter næsten 20 års fravær. Den nye bil deler i mange henseender komponenter med BMW Z4, men uanset hvad, så er Toyota Gazoo Racing på det kommende Genevé Motorshow aktuelle med en racerudgave af den spritnye Supra.

Verdenspremieren finder sted på næste uges Genevé Motor Show, og med den nye satsning i forhold til en kundebil til GT4, er det Toyotas ambition at skabe et miljø, hvor det bliver lettere at blive motorsportsudøver. Det koncept, som japanerne viser i næste uge, er baseret på den nye Supra, der i øvrigt også er den første globale bil fra Toyota Gazoo Racing. Bilen er udviklet i Köln hos Toyota Motorsport GmbH.

Annonce:

Lettere og hurtigere

Det nye GT4-koncept er lettere og er – mest fremtrædende – udstyret med undervogn og bremser til racing. Derudover er den lettere og har fået bur med mere. Det er også meningen, at Toyota kommer til start i årets Nürburgring 24h med en Supra, formentlig i SP8T, ligesom man tidligere i år præsenterede et koncept af den GT500-racer, som skal give Supra-navnet comeback i Japans førende motorsportsserie, Super GT, i 2020.

Det er endnu småt med de tekniske informationer om den nye GT4-racer, men Toyota opgiver følgende i den officielle pressemeddelelse:

Længde 4460 mm, bredde 1855 mm, højde 1250 mm. Motoren bliver en videreudvikling af den turboladede rækkesekser på tre liter, som også findes i den nye Supra til gaden. Denne motor er BMW’s B58B30, som yder 340 hk/500 nm.

 

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar