Toyota tager comebacksejr på Monza – Corvette nye verdensmestre i GTE Am

#50 FERRARI AF CORSE / Ferrari 499P - #7 TOYOTA GAZOO RACING / Toyota GR010 - Hybrid - FIA WEC 6h of Monza - Autodromo Nazionale Monza - Monza - Italy -
Foto: FIA WEC

FIA WEC’s sidste europæiske stop bød på alle plan på alt det, som et 6 Hours of Monza plejer – højspændt underholdning på et særdeles afgørende punkt i sæsonen. Med to afdelinger tilbage i henholdsvis Japan til september og Bahrain i november har vi fået et par vigtige svar, og ikke mindst en fantastisk duel på tværs af tre klasser. Det gav en Toyota-sejr på Ferraris hjemmebane, en nykåret verdensmester i GTE samt hele to danske klassesejre i LMP2 og GTE Am.

Hektisk start på Monza – den kostede dyrt for den ene bil i henholdsvis Ferraris og Toyotas stalde. Foto: FIA WEC

Toyota startede fra pole position foran Ferraris #50, men i løbet af den første time var det Mikkel Jensen og Peugeots #93, der fik styr på begivenhederne og kunne køre ud af de første 60 minutter i føring – blandt andet efter en hektisk start, hvor Ferraris #51 blev sat tilbage efter et sammenstød med Toyota #8 i første sving. Mikkel Jensen lagde godt ud og fortsatte sit pres, men gennem de seks timer var det Toyota og Ferrari, der stak ud med #7 og #50.

Toyota #7 fik med Jose Maria Lopez bragt sig i en form for kontrol over begivenhederne godt midtvejs efter et par hektiske første timer, og fra cirka da var det Toyotaen, der havde kontrollen for det meste. En safetycar i femte time var til gengæld ved at vende billedet, for Proton Competitions debut i Hypercar med den nye 963 endte her, og med afbrydelsen var Ferrari skarpe og fik bragt sig tilbage i kampen – det endte imidlertid med at kørende teamchef fra Toyota, Kamui Kobayashi, igen kunne få styr på sagerne og kunne holde en ellers stærkt kørende Antonio Fuoco fra Ferrari stangen.

Mikkel Jensen brillerede i Peugeots #93, der kørte et stærkt løb og sikrede Peugeots første pokal til den nye 9X8. Foto: FIA WEC

Udenfor den duel stod der til gengæld Peugeot på tingene. Her tog Mikkel Jensen sammen med Paul di Resta og Jean Eric Vergne den første pokal for det nu ét år gamle Peugeot 9X8-program. Bilen havde som bekendt debut på Monza sidste år, og nu fik det franske mærke endelig pokalen efter en lang kamp gennem sidste sæson såvel som denne. Toyotas #8 med Sebastien Buemi, Brendon Hartley og Ryo Hirakawa tog fjerdepladsen efter flere straffe undervejs – herunder for uheldet i starten, mens Porsches #5 med Michael Christensen, Dane Cameron og Frederic Makowiecki rundede top 5 af.

To danske klassesejre

Med både Nicklas Nielsen og Mikkel Jensen på det generelle podie var det allerede en god dag i Italien set med danske briller – men det blev endnu bedre. LMP2 gik efter en skarp kamp gennem alle seks timer til JOTA Sport – efter Team WRT ellers sad på begivenhederne, men måtte lide den store tort at falde ned fra en føring med under en halv time igen. Rui Andrade, Louis Deletraz og Robert Kubica fik dog reddet resterne for teamet, mens søsterbilen med Sean Gelael, Robin Frijns og Ferdinand Habsburg udgik fra føringen.


De sene problemer for det belgiske team betød imidlertid at sejren gik til engelske JOTA Sport med David Heinemeier Hansson, Oliver Rasmussen og Pietro Fittipaldi, som kørte en flot weekend i det hele taget, og var med fremme fra start til slut. Den dansk/brasilianske trio tog sejren foran Alpine Elf Teams Charles Milesi, Julien Canal og Matthieu Vaxiviere, mens Team WRT’s anden bil tog tredjepladsen.

David Heinemeier Hansson, Oliver Rasmussen og Pietro Fittipaldi har presset på hele året i LMP2, og fik på Monza fuld valuta – sæsonens første sejr og sågar første podie til JOTA’s dansk/brasilianske crew. Foto: FIA WEC

Resultatet er samtidigt både første sejr og podie for JOTA i denne sæson.

– Det var utroligt. Vi fik en fantastisk start, og så var alt oppe i luften. Jeg tænkte hele tiden at et podium ville være kanon, men det gik bare så godt. Fantastisk resultat for hele teamet, sagde David Heinemeier Hansson til FIA WEC på podiet.

Corvette er nye verdensmestre i GTE Am to hele afdelinger før tid. Foto: FIA WEC

I GTE Am blev det også til dansk klassesejr i kraft af Mikkel O. Pedersen, Julien Andlauer og Christian Ried. Trioen fik ramt helt rigtigt. Dels med et fejlfrit løb, men nok så vigtigt også en knivskarp strategi, og endte med at føre an i en 1-2-3-sejr for Porsche, da de blev fulgt af Iron Lynx og GR Racing. Firer blev Corvette, mens Michelle Gatting og Iron Dames endte ud med en femteplads i Italien.

Iron Dames åbnede fra føring, men som løbet skred frem kunne de efter en lidt uheldig timing ved en safetycar ikke helt holde udlægget fra de tre Porscher, som skød foran. Samtidigt blev VM i GTE Am også afgjort, for i kraft af at Corvette Racing sluttede foran netop Iron Dames er differencen mellem nummer et og to i VM nu så stor, at Corvette ikke længere kan hentes.

Med resultatet i GTE er Iron Dames til gengæld nummer to i mesterskabet, og de er en del af en utroligt tæt kamp om sølvet og bronzen, for Michelle Gatting og Iron Dames har andenpladsen med 67 point mod Oman Racing Team by TF’s 65 og Dempsey Proton Racings 60 efter dagens sejr. Med andre ord, alt kan ske i de resterende to weekender.

Vi følger naturligvis FIA WEC på Monza hele weekenden her på sitet. Så følg os på  www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret! 

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: