Steffen Gregersens motorsportskarriere var egentlig på pause i mange år, men i 2016 vendte han tilbage i historisk motorsport. Siden blev viborgenseren og den gule BMW 2002 efter en svær debutsæson med tekniske kvaler synonyme med at være noget nær det hurtigste makkerpar, som 71-klassen i historisk, dansk motorsport har set i mange år.

To DM-titler og banerekord på samtlige baner i kalenderen senere er det tid til nye udfordringer, og det er netop hvad Gregersen har sat sig for i den kommende sæson. Steffen Gregersen og Gregersen Motorsport fik nemlig først tilbuddet om, at de kunne få en plads i den eftertragtede Tourenwagen Classics i Tyskland – og med det tilbud var det tid til at realisere det, der bogstaveligt talt har været en drengedrøm for den 37-årige midtjyde.

Annonce:

– Min far ejede en stor BMW-ophug i Viborg og havde det, da jeg blev født. Det har altid været noget med BMW hos os, og jeg kan huske, at jeg som knægt havde en plakat med en E30 M3 Sport Evolution hængende inde på værelset. Min far kørte meget forskelligt ræs, men endte med at køre i Gruppe A i de tidlige 90’ere i lige netop en E30 M3, og jeg kan huske, at jeg helt tilbage dengang drømte om en dag at køre i sådan en, fortæller han.

Steffen Gregersen og den gule 2002 har kørt masser af sejre hjem i 71-klassen i de seneste par år. Foto: Peter Elling Jordt/Gregersen Motorsport

Tilbuddet

Som sagt, så gjort. Bilen er indkøbt og er ved at blive gjort klar hos Gregersen Motorsport – det vender vi tilbage til. At det lige blev historisk DTM i regi af Tourenwagen Classics kom ad omveje. Det er nemlig en serie, man skal inviteres til. Men invitationen kom i hus, og udsigten til at kunne gå i far John Gregersens fodspor var for godt et tilbud at afslå.

– Det hele begyndte med en af mine sponsorer, som følger DTM og ikke mindst Kris Nissen en del. Han gjorde benarbejdet, og sagde til mig, at han havde åbnet døren for, at vi kunne være med i 2020. Samtidigt vidste jeg jo, at Finn Kristensen, som er kæmpe BMW-ekspert og har hjulpet os meget med 2002’eren, var i gang med at bygge den her M3. Lang historie kort, så blev vi enige om, at nu skulle det være, forklarer Steffen Gregersen.

Men at det lige skulle blive Tourenwagen Classics er ikke rigtigt en tilfældighed. Gennem de seneste par år har serien været på Steffen Gregersens to-do liste. Især fordi niveauet er højt, og derfor har viborgenseren også satset på den til 2020. Tourenwagen Classics oser af historie og niveauet er som resultat deraf mægtigt højt. Det har også trukket en del erfarne herrer til. I 2019 alene har feltet blandt andet haft Bernd Schneider, Roland Asch, Kurt Thiim, Stefan Mücke, Eric van de Pole, Kris Nissen og en enkelt nutidig DTM-kører i Timo Glock på startlisten.

Den gule 2002 står side om side med nyindkøbet. Foto: Niklas Majgaard

Generalprøven

Det stiller en ny udfordring op, som Gregersen og co. glæder sig til at tage op. I år har holdet smugtrænet lidt med en tur til SPA Summer Classic med BMW 2002’en – en tur, som gik over al forventning:

– Turen til SPA blev vist startskuddet til alt det her. Feltet dernede var enormt varieret, og vi kørte mod alt fra store amerikanerbiler med 500 hestekræfter til små Minier. Det var virkelig en fed oplevelse. Vi håbede at køre i top 10 af de 53 biler, der var til start, men det gik simpelthen over al forventning, så vi endte som nummer tre. Jeg tog i hvert fald derfra med følelsen af, at vi godt kunne være med på den helt store scene. Det er det, jeg næsten er mest spændt på, for det bliver større baner og længere løb end vi hidtil har kørt, siger Steffen Gregersen.

Der bliver bygget for fuld kraft i øjeblikket. Gregersen Motorsport er i gang med to af de 2,5 liters maskiner, og er samtidigt også i færd med at ombygge en bus, så teamet fremover har en rullende base. Foto: Niklas Majgaard

Men faktisk er Gregersen Motorsport en forholdsvist ny konstellation, som faktisk kun har været med siden 2016. Det hele begyndte med et telefonopkald, husker han:

– 2002’eren var faktisk vores første projekt sammen. Christian (Ulberg, red.) ringede en dag og spurgte, hvad jeg havde gang i – med forventningen om, at jeg nok ville sige noget om en gokart. Jeg svarede, at jeg lige havde købt en gul racerbil. Det blev et makkerskab fra dag 1 – han har været en kæmpe støtte hele vejen, og vi var aldrig endt her, hvis vi ikke var rendt sammen den dag. At vi står her i dag og skal ud at køre M3 i stedet handler om, at jeg gerne ville gå min far i bedene på det her. Han er med os hver eneste gang og støtter trofast op om min satsning. Men vi taler omvendt ikke så meget om det her med, at jeg skal ud at køre i M3’eren. Jeg er til gengæld sikker på, at han er stolt af, at det er kommet så vidt.

Et kig indenfor. Bilen er så godt som ny hele vejen igennem. Den har kørt en enkelt gang på Ring Djursland, men for Steffen Gregersen bliver de første kilometer en realitet, når teamet skal ud at teste i 2020.

Nu venter blot 2020 – og en del timer i værkstedet, for bilen er helt nybygget og skal lige fintunes. Teamet håber også på et par tests, inden det går løs i den tyske serie. Ét er dog sikkert – Kris Nissen er der stadig, men nu kommer Gregersen junior:

– Der er 22 af de gamle kørere med endnu, og min far kæmpede jo en del mod Kris dengang i Gruppe A. Nu må vi se, hvad den næste Gregersen kan gøre ved tingene i Tourenwagen Classics – for Kris kører stadigvæk, siger Steffen med et grin.

Det hele går løs på Zolder i april, og serien er i øvrigt også med som support, når DTM til juni gæster Anderstorp i Sverige for første gang.

Ude på hidtil første testtur. Den hvide M3 har ikke kørt et eneste løb – alt er nyt. Foto: Peter Elling Jordt/Gregersen Motorsport

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar