WEC og European Le Mans Series annoncerer nye, provisoriske kalendre

Foto: FIA WEC

Ikke ret meget ligger fast i disse corona-tider, men ACO og FIA har i dag annonceret nye og reviderede kalendre til både WEC og ELMS.

Ændringerne betyder blandt meget andet, at WEC fra 2021 skrotter Super Season-konceptet, hvor man kører henover årsskiftet uden at afgøre mesterskabet. Dermed sagt, så er årets Le Mans ikke finalen i sæson 2019-2020 – det bliver i stedet i Bahrain, hvor et ottetimersløb den 21. november skal erstatte 1000 Miles of Sebring, som blev aflyst i sidste måned på grund af coronavirus.

Inden da går turen dog til SPA-Francorchamps, hvor sæsonen genstartes den 15. august og Le Mans den 19-20. september.

Samtidigt er det også blevet annonceret, at årets Le Mans får et utraditionelt starttidspunkt i form af klokken 14.30 – alt sammen for at sikre mere kørsel i dagslys i løbets begyndelse.

FIA WEC melder umiddelbart også ud, at den næste sæson næppe begynder før til marts 2021, og Gerard Neveu, CEO i FIA WEC, bekræfter desuden, at man går tilbage til et format, hvor løbskalenderen følger kalenderåret i 2021. En beslutning, der skal hjælpe holdene med at stå stærkere mod pandemiens økonomiske efterdønninger.


European Le Mans Series annoncerer ændringer

I samme omgang er European Le Mans Series’ kalender blevet skåret fra seks til fem løb, og ser nu ud til at begynde den 19. juli på Paul Ricard/Le Castellet i Frankrig med en officiel test den 13-14. juli, såfremt situationen og de franske myndigheder til den tid tillader det.

Le Castellet følges af SPA-Francorchamps den 9. august, inden det er Circuit de Catalunya i Spanien den 9. august. Dernæst er der pause i forbindelse med årets Le Mans, inden sæsonen skal afgøres på Monza den 11. oktober og på Portimao i Portugal den 1. november.

Alle datoer, både i WEC og ELMS, ligger imidlertid ikke mere fast, end at en forværring af den aktuelle situation på verdensplan kan pille yderligere ved skemaet.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: