Med fare for at aflive egen optakt allerede i de første linjer, så byder den nye sæson i World Endurance Championship – i hvert fald på papiret – ikke på helt så stor konkurrence som i de foregående sæsoner.

Især i det, man med god vilje kan kalde den nye “danskerklasse”, GTE Pro, er feltet blevet tyndet ud, efter både Ford og BMW annoncerede deres respektive exits fra kampen i verdensmesterskabet i forbindelse med finalen i 2018/2019.

Annonce:

BMW har valgt at stoppe engagementet i WEC med udgangen af denne 2018-2019 “Super Season”. Foto: BMW Motorsport

I GTE Pro er der seks biler og tre mærker tilbage – og som i sidste års sæson er antallet af danskere også tre:

Verdensmester Michael Christensen skal sammen med franske Kevin Estré forsøge at forsvare VM-titlen i #92, mens #91 også har en uændret kørerbesætning i Richard Lietz og Gianmaria Bruni. Nu vi er ved Porsche, så stiller de forsvarende verdensmestre op med en frisk og opdateret 911 RSR, der ligner forgængeren, men er markant opdateret på en lang række punkter. Derudover er motoren også ændret – bilen har fået en større slagvolumen, end vi hidtil har været vant til. Det er stadig en sugemotor, men i stedet for den 4.0 liters motor, som hidtil har været at finde i Porsches GTE-kombattant, så er der nu 4.2 liter bag de hvide biler.

Største slagvolumen nogensinde i en 911 RSR, i øvrigt.

De forsvarende mestre, Michael Christensen og Kevin Estré har fået ny firmabil til 2019/2020 Super Season. Den nye 911 RSR er opdateret markant. Foto: FIA WEC/Adrenal

Hos Aston Martin skal udviklingsarbejdet på den nye Aston Martin Vantage AMR for alvor ud at stå sin prøve. Bilen fik debut til 2018/2019-sæsonen, og det er her på år 2, at Aston Martin for alvor skal ud at slås med tyskerne om titlen. Aston Martin leverede i glimt i den forgangne sæson med to sejre – men jagter den generelle konkurrencedygtighed som langt hen ad vejen blev Porsches nøgle til VM. Alle fire kørere har fået genvalg, så #95 er igen “The Dane Train” med Nicki Thiim/Marco Sørensen, mens Alex Lynn og Maxime Martin deler #97.

Tilbage er Ferrari, som kommer direkte fra #51’s Le Mans-sejr. Her fortsætter James Calado og Alessando Pier Guidi, mens søsterbilen har fået en udskifting. Ude er Sam Bird, som ikke kunne få kalenderen i WEC til at flugte med sine forpligtelser i Formula E. Britens plads overtages af Miguel Molina, som skal køre sammen med Davide Rigon.

 

Den danske prototypeindsats

Mens GTE Pro igen ligner opskriften på en gedigen krig mellem tre af verdens største sportsvognsproducenter og med tre danskere i midten af det hele, så er det ikke kun i GTE Pro dannebrog er i spil.

Ovenpå en sent annonceret, men vellykket debut på Le Mans er High Class Racing på alle parametre hoppet et trin op, og er nu at finde i WEC med Anders Fjordbach, som får følgeskab af Kenta Yamashita og Mark Patterson. Særligt Yamashita er et spændende valg, for samarbejdet med det danske LMP2-team bliver japanerens debut i WEC – men han er absolut ikke at kimse ad. Aktuelt fører Toyota-køreren sammen med Kazuya Oshima det stærkt stjernebesatte japanske Super GT-mesterskab med Lexus Team Le Mans Wako’s, og 24-årige Yamashita er da også blevet sat i spil til sædet i LMP2 af netop Toyota Gazoo Racing.

Kenta Yamashita kommer fra Toyota Gazoo Racing, og slår sine folder i den japanske Super GT, når han ikke er med High Class Racing.

High Class Racing stiller til start i en Oreca 07.

LMP2-feltet tæller i den kommende weekend på Silverstone otte biler, og P2 er samtidigt gjort ekstra spændende i år, for der er en dækkrig under opsejling. Sidste år var det Frankrig mod Storbritannien i form af Michelin og Dunlop, men i år har Dunlop forladt festen til fordel for Goodyear. Ikke at det gør den store forskel, for Goodyear ejer Dunlop i dag.

High Class Racing kører – i lighed med to andre teams – på Goodyear, mens resten har sat deres lid til Michelin. Herunder de forsvarende verdensmestre Signatech Alpine.

Dobbelt dansk i GTE Am

David Heinemeier Hansson er tilbage i GTE Am med de regerende verdensmestre, det tyske Porsche-team, Team Project 1. Her er Heinemeier blevet sat sammen med norsk/italienske Egidio Perfetti og det 23-årige Porsche-talent Matteo Cairoli fra Italien. En spændende trio, som har noget at leve op til.

Samtidigt har GTE Am fået en ny dansker til i form af Nicklas Nielsen, som tidligt i juli kunne afsløre, at han er én af de faste kørere på holdet hos AF Corse til årets Super Season. Her er Nielsen på plads sammen med de tidligere klassemestre Francois Perrodo og Emmanuel Collard. Både den franske forretningsmand og Le Mans-veteranen er hoppet tilbage til GT-biler efter at have kørt LMP2 i et par år. Men uanset hvad, er det et par erfarne franskmænd, som Nielsen skal dele Ferrarien med #83 med.

Bortset fra 2018 har Collard kørt hvert eneste Le Mans siden 1995 i alt fra LMP1 til GT-biler. Han var også en del af trioen i 2009, da han sammen med Casper Elgaard og Kristian Poulsen vandt i LMP2 på Le Mans med Team Essex’ Porsche RS Spyder Evo.

Fortsætter Toyota dominansen?

I LMP1 ser den store overskrift umiddelbart ud til at være, at Fernando Alonso er fortid, og Brendon Hartley har taget over. FIA’s Equivalence of Technology har i nogen grad stækket Toyotas indsats ved blandt andet at gøre bilerne 14 kilo tungere ad to omgange, så en Toyota TS050 nu er oppe på 932 kilo. Men stabiliteten og farten kan ingen tage fra japanerne, der må regnes som storfavoritter i LMP1 igen i denne sidste sæson inden det er farvel til LMP1 og goddag til de nye Hypercars.

I LMP1 er det også værd at nævne, at Ginetta forsøger sig igen. Sidste sæson endte i lidt af en farce med meget ustabile leverance fra Mecachrome, men Lawrence Tomlinson har smidt Mecachrome på porten til fordel for AER og er til start med to biler. Ginetta G60 har vist sig hurtig over den enkelte omgang, men det er helt ukendt, hvad briterne har at byde på i det lange løb.

Premieren på 2019/2020 Super Season sættes i gang klokken 13.00 på Silverstone.

Nicklas Nielsen i WEC for AF Corse: Et ret stort skridt!

Spa-Francorchamps bliver på WEC- og ELMS-kalenderne

OPDATERET: Hypercars i WEC og Le Mans fra 2020 – Aston Martin stiller op med to biler – nu også Toyota

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar