Med udsigten til blot at skulle vente ni dage mere før sæsonens første løb i Indy Lights, har Boxengasse vanen tro fået en snak med 21-årige Christian Rasmussen som optakt til den nye sæson, hvor danskeren tørner ud for et nyt team i form af Andretti Autosport.
Og det er snart alvor, for Indy Lights starter sæsonen sammen med NTT Indycar Series i St. Petersburg, Florida næste weekend den 25. – 27. februar.
Hvad har du lavet her hen over vinterpausen og op til sæsonstarten?
– Vi har trænet en masse og testet en del, senest på Laguna Seca for en uges tid siden. Meget af tiden er gået med at teste og træne. Jeg var også lige i Danmark en tur hen over jul og nytår for lige at samle op med venner og familie, hvilket var rart for lige at kunne lade op til sæsonen begynder. Det kommer til at blive et travlt år, så al den tid jeg har derhjemme skal nydes.
Du nævner det lidt selv, men hvordan bliver det for dig, at være skiftevis i Danmark og USA det kommende år?
– Jeg kommer primært til at være i USA, fordi vi kun har en enkelt lang pause mellem første og andet løb. Udover det, så bliver det meget få pauser, jeg kommer til at have fra andet løb og frem til sidste løb i midten af September. Derfor regner jeg faktisk med at være i USA langt størstedelen af sæsonen. Det kommer til at være lidt anderledes i år, end det har været for mig de sidste par år. Jeg kommer helt klart til at være mere i USA, selvom det kan være lidt svært at forestille sig, siger Christian Rasmussen med et grin.
Det bliver nemlig lidt anderledes for dig, i forhold til de forrige år. Har du mærket forskel i skiftet fra Jay Howard til Andretti Autosport?
– Ja, der er selvfølgelig lidt forskel i forhold til, hvordan teamet arbejder. Jeg har været rigtig glad for at være hos Jay Howard, men man kan godt mærke, at Andretti har været så mange år i sporten, og at de har enormt meget erfaring. Det kan du sagtens mærke som kører, når du kommer ind i et team med den form for erfaring, set i forhold til Jay Howard, hvor vi var lidt ’nystartere’ i Indy Pro og USF2000 dengang. Så at man kommer ind i et team med så mange ressourcer, gør helt klart en forskel.
Nu har du kørt en del mere i bilen siden sidst vi talte sammen, føler du dig helt klar til sæsonstart?
– Det synes jeg. Jeg synes at min seneste test på Laguna Seca var den mest positive hidtil. Jeg var hurtigst af alle på førstedagen, og på dag to nåede jeg så ikke at køre en omgang med push-to-pass (overhalingsboost). Det var derfor, jeg ikke var med i toppen lige der, da alle toptiderne var sat med push-to-pass. Så jeg synes det var to rigtig positive dage, hvor jeg ligesom viste at jeg har farten for at være med oppe i toppen, så nu er det bare om at vise det i St. Petersburg.
Nu har du set lidt af feltet lidt an til testdagene. Kan du fornemme, hvem du skal være mest opmærksom på i 2022?
– Man har selvfølgelig nogle idéer om, hvem der kommer til at være hurtige. Overall vurderer jeg, at alle Andretti-drengene vil være rimeligt hurtige, da det er et ret stærkt hold vi har internt i teamet. Derudover så er der også nogle topkørere og nogle som kommer igen, som også kørte sidste år. Derudover tror jeg også HMD kommer til at være hurtige. Det kommer til at være ret åbent i år om, hvem der kommer til at være i toppen. Jeg tror bare, vi må vente til St. Petersburg og se hvad der sker, fordi det er virkelig et åbent mesterskab og der er mange gode kørere i serien i år. Det bliver hårdt, men jeg håber og tror, at vi kan være med, hvor det sker.
Du kender mange af banerne forud for denne sæson, men på hvilken bane forventer du mest af dig selv i sæsonen?
– Det ved jeg ikke. Det, der bliver nøglen til succes i år, er at være konsistent på alle banerne. Kan man være nogenlunde med på alle banerne, så behøver man ikke nødvendigvis vinde hvert et løb, men kan man holde sig i top-3 og top-5 over sæsonen, så kan det være med til at vinde mesterskabet. Det er mesterskabet, der er det overordnede mål for mig, det er dét jeg fokuserer på. Normalt, når man ser tilbage, så er Mid-Ohio en stærk bane for mig, ovalbanerne har været gode og bybanerne har også været ret gode for mig. Der kommer til at være en del flere bybaner i år, hvor både Nashville og Detroit er to helt nye bybaner for mig, men når vi ser historisk på det, så har jeg kørt ret godt på bybanerne, også selvom det er første gang, jeg har været der. Det håber jeg vil gentage sig i år.
Der bliver allerede snakket lidt i krogene om at du måske kan lave en ”Kirkwood Slam”, fordi du har muligheden for at tage et hattrick i henholdsvis USF 2000, IndyPro 2000 og Indy Lights (her i 2022). Er det noget der giver ekstra blod på tanden inden St. Petersburg?
– Det er blevet gjort én gang før, netop af Kirkwood. Så at kunne være den anden kører i historien i amerikansk motorsport kunne være vildt at opnå, især som den første ikke-amerikaner nogensinde. Det kunne være en rimelig cool præstation. Så det er jo bare fuld fokus på det, og forhåbentligt kan det da være med til at bane vejen for mig videre ind i IndyCar i 2023, afslutter Rasmussen.
Vil du gerne følge med i præcis Christian Rasmussens færden i USA kan du følge med i denne gruppe, https://www.facebook.com/groups/christianrasmussenroadtoindy.
Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.
Et tilbageblik på Rasmussens test i en Indy Lights racer i 2020. Kom med på en omgang her: