Guide: Alt du skal vide om Daytona og IMSA WeatherTech SportsCar Championship 2023

Foto: IMSA/Jake Galstad/Michael Levitt

2023-udgaven af IMSA WeatherTech SportsCar Championship står for døren, og det bliver til en sæson, som vi allerede nu kan sige bliver én, der kommer til at skrive nordamerikansk sportsvognshistorie.

Her på Boxengasse gentager vi naturligvis succesen og er klar med vores tredje sæsonguide til serien – en lejlighed for dig som læser til at blive helt klar til næste weekends sæsonpremiere Rolex 24 at Daytona, og naturligvis til resten af sæsonen. Uanset hvad, så er Danmark atter velrepræsenteret i toppen af amerikansk GT- og prototyperacing, og med flere nye fabriksteams er der for alvor lagt op til et brag i Staterne.

IMSA og specielt premieren på Daytona vandt stort indpas i stuerne både i 2021 og i fjor – naturligvis til dels takket være Kevin Magnussens deltagelse hos Chip Ganassi Racing i prototyperne. Kevin Magnussen var sammen med far Jan Magnussen klar til årets 24-timersløb på Daytona, men har måttet droppe deltagelsen hos MDK Motorsports grundet en operation i hånden, og der bliver derfor kun med én Magnussen på gridden til Daytona.

Til gengæld er det et længe ventet comeback til amerikansk sportsvognsracing for Jan Magnussen, som ikke har været i IMSA siden 2019.

Guide til IMSA 2023 Jan Magnussen Porsche 911 GT3R
Jan Magnussen er klar til start med amerikanske MDK Motorsports i denne Porsche 911 GT3R. Han deler bil med Mark Kvamme, Trenton Estep og Jason Hart på Daytona. Foto: IMSA

Feltet tæller igen i år en masse danske kørere til sæsonpremieren på Daytona her i januar, og derfor har vi valgt at gentage succesen med vores sæsonguide, som giver dig overblikket over den amerikanske serie.


Sidste års Daytona havde hele 61 biler på deltagerlisten og havde i den forbindelse sit største felt siden 2014. Den præstation gentages i år, og her skal vi se lidt nærmere på et felt over fem klasser og 61 biler. Og selvfølgelig med fokus på de 11 danske aktører i årets Rolex 24 at Daytona.

Hvad er IMSA WeatherTech SportsCar Championship?

Hvis du har set WEC, ELMS eller Le Mans, så er IMSA den amerikanske pendant til europæiske sportsvogne. Og forskellene er ikke så store endda. Hvor FIA WEC har fået de nye Hypercars, så har IMSA premiere på deres modsvar i denne sæson, nemlig GTP. GTP eller Grand Touring Prototype er et nik tilbage mod seriens helt store guldalder i 80’ernes og 90’ernes Gruppe C-racere, og samtidigt er det biler, som senere også kommer til at konkurrere på samme vilkår som Hypercars på Le Mans.

GTP tager over fra IMSA’s hidtidige topklasse DPi, som blev udfaset efter sidste sæson.

IMSA Acura og Cadillac 2023 DPi
Acura og Cadillac har begge taget springet videre fra DPi til GTP – det gælder også de forsvarende Daytona-vindere fra Acuras Meyer Shank Racing, som Tom Blomqvist i søndags sikrede pole position. Foto: IMSA

Derfor finder vi også to nye topproducenter i IMSA’s førerklasse i år, Porsche og BMW, hvorimod vi kun havde Cadillac og Acura at gøre godt med i fjor.

Løbene varer med et par undtagelser to timer og 40 minutter. Sæsonpremieren, Rolex 24 at Daytona, varer 24 timer, løbet på Sebring varer 12 timer og sæsonafslutningen Petit Le Mans på Road Atlanta varer 10 timer for at nævne de tre store.

Klasserne

IMSA fordeler sig på i alt fem klasser, hvoraf førerklassen er ny i år. Der er tre prototypekategoriser i GTP, LMP2 og LMP3. GTP, der erstatter DPi (Daytona Prototype International), mens LMP2 og LMP3 er de samme biler med henholdsvis cirka 600 og 450 hestekræfter, som vi kender dem fra de europæiske serier.

Derudover er der GT-klasserne GT Daytona Pro og GT Daytona. Sidste år var nyt, at IMSA skrottede den gamle GTLM-kategori der banede vejen for rent bord med GT3-besætninger. Det betyder, at alle GT-bilerne er GT3-racere, og at forskellen mellem GT Daytona Pro og GT Daytona først og fremmest er på kørerbesætningerne. I Pro er der frit slag på kørersammensætningen – det er der ikke i GT Daytona.

Guide til IMSA 2023 Frederik Schandorff kører med nummer 70
Det er den sort-røde GTD #70 Inception Racing forrest i billedet, som Frederik Schandorff kommer bag rattet i på fuld tid i 2023. Foto: Jake Galstad/IMSA

Danskere i IMSA i 2023

Michael Christensen – Matt Campbell og Felipe Nasr – Porsche Penske Motorsports Porsche 963 – GTP #7 

Porsche er tilbage! Efter hvad der snart er knapt et årtis fravær fra topklassen i sportscars er Porsche tilbage på fuldt program i både FIA WEC og IMSA’s GTP-klasse. Porsches nye engagement er som bekendt i selskab med amerikanske Penske Motorsport og baserer sig blandt andet på, at projektet har et hovedkvarter på hver side af Atlanten.

Porsche er på plads med to gange 963 i både USA og Europa i år. Det nye samarbejde med Penske Motorsport skydes i gang på Daytona, og her er Michael Christensen en del af lineuppet på #7, som resten af 2023 køres af Matt Campbell og Felipe Nasr i Staterne. Foto: IMSA

Hos Porsche bliver årets Daytona ekstra spændende, for det er første løb for mærkets comeback til prototyperne efter den succesrige 919 i starten og midten af 2010’erne. Samtidigt er det Michael Christensens løbsdebut i topprototypen, og han er som resten af teamet klar til at tage hul på en ny epoke i Porsches lange sportsvognshistorie. Michael Christensen deler med Matt Campbell og Felipe Nasr i teamets #7, mens søsterbilen er bemandet af Dane Cameron, Mathieu Jaminet og Nick Tandy.

Porsche #7 har Campbell og Nasr på det fulde sæsonprogram i USA, mens Michael Christensen kun kører Daytona for nu. Et stjernespækket lineup uanset hvor man ser hen, og specielt Nasr har en lang historie i de amerikanske prototyper, hvor han har to DPi-mesterskaber med sig.

Mikkel Jensen – Rinus VeeKay, Scott Huffaker og Steven Thomas – TDS Racing Oreca 07- LMP2 #11 (Hele sæsonen)

For Mikkel Jensen, der til daglig repræsenterer Peugeot Sport i FIA WEC’s Hypercars, er der genvalg til Daytona.

Det bliver dog med nyt team, for Jensen og Scott Huffaker har begge skiftet fra PR1 Mathiasen Motorsports til TDS Racing. Her får de selskab af hollænderen Rinus Veekay, som mange sikkert kender fra Indycar, samt Steven Thomas.

Nyt team, men til dels samme lineup er sagen for Mikkel Jensens jagt på mere hæder i det amerikanske. Jensen fortsætter med Scott Huffaker som teamkammerat, og stiller til Daytona for TDS Racing med Steven Thomas samt den hollandske Indycar-stjerne Rinus Veekay. Foto: IMSA

TDS Racing er for første gang klar til en fuld indsats i IMSA efter de senest har kørt i USA i samarbejde med Racing Team Nederland. Nu er det blevet til en større indsats fra det franske team.

Det er til gengæld ikke ukendte folk for Mikkel Jensen, der i 2020 debuterede på Le Mans for russiske G-Drive Racing. G-Drive var dengang også assisteret af TDS Racing.

Anders Fjordbach og Dennis Andersen – Ed Jones og Raffaele Marciello – High Class Racing Oreca 07 – LMP2 #20 (Hele sæsonen)

Det nordjyske LMP2 og GT-hold, High Class Racing, skiftede i fjor FIA WEC ud med IMSA WeatherTech SportsCar Championship, og fortsætter i år de gode takter i den amerikanske sportsvognsserie.

I år er det Dennis Andersen og Ed Jones der får fast arbejdsplads bag rattet i raceren med #20, mens Anders Fjordbach byder sig til når det gælder IMSA Michelin Endurance Cup. Fjerdemand på Daytona er Raffaele Marciello, der har en lang forhistorie med blandt andet Mercedes i GT-racing.

High Class Racing tager en sæson mere på amerikansk jord – Anders Fjordbach og Dennis Andersen fortsætter naturligvis, og til Daytona får de følgeskab af Ed Jones og Raffaele Marciello. Foto: IMSA

Ed Jones kender godt til dannebrogskørere, da han sidste år delte den ene af Jota Sports to LMP2-racere i FIA WEC med Oliver Rasmussen, hvor de begge kørte på fuldt program. Oliver Rasmussen stod også til at skulle køre IMSA Michelin Endurance Cup med G-Drive Racing i fjor, men grundet holdets russiske oprindelse sluttede det kort inden 12 Hours of Sebring.

Christian Rasmussen – Oliver Jarvis, Ryan Dalziel og Dwight Merriman – ERA Motorsports Oreca 07 – LMP2 #18 (Michelin Endurance Cup – udvalgte løb)

Hvis man læser formelnyheder her på Boxengasse, så kender man med garanti til Christian Rasmussen. Han er ét af de største danske talenter i formelbilerne og kører aktuelt Road to Indy-serierne, der er en række af supportserier til NTT IndyCar Series – USA’s svar på Formel 1. I 2021 vandt Rasmussen Indy Pro 2000, der svarer til Formel 3, og efter en skidt sæson hos Andretti Autosport i 2022 skifter han i år til HMD Motorsports hvor målet er at køre sig til en fast plads i IndyCar.

Christian Rasmussen fik en forsmag i sidste års sæsonfinale, og er klar på mere i år. Danskeren er igen med ERA Motorsports i LMP2, og klar til debut på Daytona. Foto: IMSA

Sportsvogne er derfor en ganske ny oplevelse for den unge dansker, men han fik i fjor chancen til sæsonfinalen i IMSA, hvor han sammen med Ryan Dalziel og Dwight Merriman kørte for ERA Motorsports i LMP2. Og her er Rasmussen, Dalziel og Merriman igen at finde, denne gang med et superstærkt kort i form af Oliver Jarvis. Jarvis fik ikke forlænget sin aftale hos Acura-teamet, men bliver i stedet en solid forstærkning hos ERA.

Det bliver samtidigt Christian Rasmussens første Daytona og første 24-timersløb – og danskeren er også den eneste Daytona-debutant hos ERA.

Nicklas Nielsen – Francois Perrodo, Matthieu Vaxiviere og Julien Canal – AF Corse Oreca 07 – LMP2 #88 (Kun Daytona)

Mikkel Jensen er ikke alene om at få chancen for at tyvstarte Hypercar-sæsonen i LMP2. Det gør Nicklas Nielsen også, og den nyudnævnte Ferrari Hypercar-kører er klar til et nyt Daytona – denne gang med AF Corse i LMP2. Nicklas Nielsen har tidligere repræsenteret samme team med Ferrari i GT Daytona, men det er første gang i en prototype.

AF Corse er bredt repræsenteret på Daytona i år. I LMP2 med den efterhånden velkendte ORECA 07, mens de er med til at anføre Ferraris debut for den nye 296 i GT3. I LMP2 får Nicklas Nielsen følgeskab af Francois Perrodo, Matthieu Vaxiviere og Julien Canal. Foto: IMSA

Hos AF Corse deler Nicklas Nielsen bil med et ellers fransk lineup i form af Francois Perrodo, som Nielsen har kørt sammen med hos AF Corse i de senere sæsoner, mens Matthieu Vaxiviere og Julien Canal runder et generelt super stærkt lineup af.

AF Corse er også på spil i GT Daytona med den nye Ferrari 296GTB GT3.

Jan Magnussen – Mark Kvamme, Trenton Estep og Jason Hart – MDK Motorsports Porsche 911 GT3R – GTD Pro #53 (Michelin Endurance Cup)

‘The Magnussens’ debuterede med deres far-og-søn-lineup på Le Mans i 2021 og gjorde kunsten efter under Intercontiental GT Challenge’ sæsonfinale, Gulf 12 Hours of Abu Dhabi.

Med årets Daytona havde Magnussen og Magnussen udset sig en ny mulighed for at konkurrere under samme tag, men planen brast i 11. time, da Kevin Magnussen fik opereret sin ene hånd og derfor måtte fokusere på at blive klar til premieren i F1 til marts. Jan Magnussen er til gengæld tilbage i amerikansk sportsvognsracing og er klar til at tage kampen op på Daytona, hvor han har kørt 15 gange og indkasseret fire podiepladser – og det blev også til sejr for Corvette Racing tilbage i 2015. Årets Daytona bliver Jan Magnussens første siden 2019.

Jan Magnussen og Mark Kvamme kører IMSA’s Michelin Endurance Cup sammen, mens Estep og Hart kun kører Daytona for nu. Teamet har i sidste øjeblik rykket fra GT Daytona til GT Daytona Pro.

Frederik Schandorff – Brendon Iribe, Ollie Millroy og Marvin Kirchhöfer – Inception Racing McLaren 720S GT3 – GTD #70 (Hele sæsonen)

Frederik Schandorff har for alvor fået slået sit navn fast i GT-racing – og det på to kontinenter. Schandorff fik sidste år chancen hos britiske Inception Racing ved sæsonfinalen i IMSA til Petit Le Mans, og kombineret med mesterskabstitlen i GT World Challenge Endurance Gold Cup for teamet fik Schandorff sikret sig en fuld kampagne i IMSA til denne sæson.

Frederik Schandorff har fået et stort genvalg hos Inception Racing. McLaren-teamet har hentet østjyden som erstatning for Jordan Pepper, som er ny mand hos Iron Lynx. Til Daytona deler Schandorff med Brendan Iribe, Ollie Millroy og Marvin Kirchhöfer. Foto: IMSA

2022 var i det hele taget et brag af et år for østjyden, der også nød den skalp at køre sit første Le Mans sideløbende med indsatsen for japanske Car Guy Racing i European Le Mans Series.
Frederik Schandorff og Brendon Iribe kører hele sæsonen i GT Daytona, mens Ollie Millroy støder til i Endurance Cup-løbene. Marvin Kirchhöfer er kun med til Daytona.

Marco Sørensen – Roman De Angelis, Ian James og Darren Turner – The Heart of Racing/Aston Martin Vantage GT3 – GTD #27 (Hele sæsonen)

Marco Sørensen kan se frem til en masse action i USA i denne sæson, for nordjyden kører fuldt program med Aston Martin og The Heart of Racing. Her deler han hele året bil med Roman de Angelis, mens Ian James og Aston-legenden Darren Turner udgør det fire mand store lineup til Daytona. Hvem der bliver tredjemand på teamet til Endurance Cup-afdelingerne er endnu ikke slået fast.

Heart of Racing Team er klar med en satsning på to biler i GTD til Daytona, og i hele sæsonen bliver det med Marco Sørensen som ét af de faste navne. Han kører hele året med Roman de Angelis, mens den nye Aston-duo bliver støttet af Ian James og Darren Turner på Daytona. Foto: IMSA

Den danske Le Mans-klassevinder kommer til Daytona med de forsvarende GT Daytona-mestre fra 2022, og teamet jagter fortsat den første sejr i Rolex 24. Med Roman de Angelis er Marco Sørensen sat sammen med et ungt og spændende talent – De Angelis er 21 år og var blandt andet med til at føre teamet til titlen i fjor, og tog undervejs blandt andet sejren i sæsonfinalen Petit Le Mans.

Michelle Gatting – Sarah Bovy, Rahel Frey og Doraine Pin – Iron Dames Lamborghini Huracan GT3 Evo2 – GTD #83 (Michelin Endurance Cup)

Nye i IMSA er Iron Dames og deres nye engagement med Lamborghini. Michelle Gatting og co. får igen en virkelig travl sæson, og kommer til at køre IMSA’s Michelin Endurance Cup i GT Daytona for Iron Lynx. Teamet kører samtidigt også FIA WEC med Porsche efter skiftet fra Ferrari.

Iron Dames har med rette trukket pænt med overskrifter – dels for et vellykket 2022, og dels for et markant skifte af bil. Iron Lynx og Iron Dames har skiftet fra Ferrari til den nye Lamborghini Huracan GT3 EVO2, mens de i WEC’s GTE-racere har skiftet til Porsche. Satsningen giver teamet debut på Daytona, hvor Michelle Gatting kører med Sarah Bovy, Rahel Frey og Doriane Pin. Foto: IMSA

Årets Daytona bliver samtidigt det første for næsten hele kvartetten, for Rahel Frey er den eneste, der har kørt der før. Frey kørte senest i 2020 for GEAR Racing with GRT i en Lamborghini Huracan, og det var samtidigt også seneste gang et rent kvindeligt team var til start på Daytona. Bilen er igen en Huracan GT3, denne gang den nye Evo2-version. Doriane Pin er teamets fjerdekører til Daytona, og det bliver således Michelle Gatting, Sarah Bovy og Rahel Frey, som skal køre #83 i de resterende tre løb i det amerikanske program.

Nicki Thiim – Andy Lally, John Potter og Spencer Pumpelly – Magnus Racing Aston Martin Vantage GT3 – GTD #44 (Kun Daytona)

Nicki Thiim er klar til en ny jagt på et Rolex i Daytona – årets udgave er sønderjydens tredje, og bedste resultat var sidste års 12. plads i klassen. Thiim er på plads med Aston Martin-teamet Magnus Racing, som er tilbage på Daytona med shippingfirmaet Flex-Box som ny hovedsponsor.

Nicki Thiim er tilbage på Daytona for Aston Martin – og denne gang Magnus Racing. Sønderjyden deler bil med John Potter, Andy Lally og Spencer Pumpelly. Foto: IMSA

Teamet har alle dage været ét med mange fans, og de har undervejs også taget klassesejre på Daytona i 2012 og 2016 kørende grundlægger John Potter i spidsen.

Hvordan ser jeg med?

Viaplay har igen de skandinaviske rettigheder til IMSA WeatherTech SportsCar Championship, og forventes at sende alle sæsonens løb. IMSATV er derfor igen geoblocked.

Traditionen tro har Andy Blackmore lavet sin verdenskendte Spotter Guide – et toptip til løbet er at printe den i A3 og farver. Så er det nemt at få overblik over de 61 biler hjemme i stuen. Se mere her:

Livetiming foregår via Al Kamel Systems – flere spørgsmål ang. ‘Hvordan ser jeg med’? Skriv til johan@boxengasse.dk

TV-tider til ROAR & Rolex 24 at Daytona

Fredag d. 20. januar

17:00-18:30 – Træning 1
22:15-00:00 – Træning 2

Lørdag d. 21. januar

17:15-18:45 – Træning 3
21:10-22:10 – Træning 4
00:30-01:30 – Træning 5

Søndag d. 22. januar

19:25-21:00 – Kvalifikation

Lørdag d. 28. januar

19:00 – Rolex 24 at Daytona 2023 (muligvis 19:30)

Kalender

Roar Before the Rolex 24 (Testweekend forud for Rolex 24)
Varighed: Tre dage
Dato: 20.-22. januar
Bane: Daytona International Speedway
Klasser: Alle (ingen LMP2 eller LMP3-point)

Rolex 24 at Daytona
Varighed: 24 timer
Dato: 26.-29. januar
Bane: Daytona International Speedway
Klasser: Alle

12 Hours of Sebring
Varighed: 12 timer
Dato: 15.-18. marts
Bane: Sebring International Raceway
Klasser: Alle

Acura Grand Prix of Long Beach
Varighed: 100 minutter
Dato: 14.-15. april
Bane: Long Beach Street Circuit
Klasser: GTP, GTD Pro og GTD

Motul Course de Monterey
Varighed: 2 timer og 40 minutter
Dato: 12.-14. maj
Bane: WeatherTech Raceway Laguna Seca
Klasser: Alle undtagen LMP3

Sahlen’s Six Hours of The Glen
Varighed: 6 timer
Dato: 22.-25. juni
Bane: Watkins Glen International
Klasser: Alle

IMSA Guide 2023 Feltet er stort og byder på mange deltagere
Starten på Sahlen’s Six Hours of The Glen 2022 med #60 Meyer Shank Racings DPi-besætning, Oliver Jarvis og Tom Blomqvist. Foto: Jake Galstad/IMSA

Chevrolet Grand Prix
Varighed: 2 timer og 40 minutter
Dato: 7.-9. juli
Bane: Canadian Tire Motorsport Park
Klasser: Alle undtagen LMP2

FCP Euro Northeast Grand Prix
Varighed: 2 timer og 40 minutter
Dato: 21.-22. juli
Bane: Lime Rock Park
Klasser: GTD Pro og GT Daytona

IMSA SportsCar Weekend
Varighed: 2 timer og 40 minutter
Dato: 3.-5. august
Bane: Road America
Klasser: Alle

Michelin GT Challenge at VIR
Varighed: 2 timer og 40 minutter
Dato: 25.-27. august
Bane: VIRginia International Raceway
Klasser: GTD Pro og GT Daytona

Battle on The Bricks
Varighed: 2 timer og 40 minutter
Dato: 15.-17. september
Bane: Indianapolis Motor Speedway (road course)
Klasser: Alle

Motul Petit Le Mans
Varighed: 10 timer
Dato: 11.-14. oktober
Bane: Michelin Road Atlanta
Klasser: Alle

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasseog på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Vil du gerne følge med i præcis Christian Rasmussens færden i USA kan du følge med i denne gruppe, https://www.facebook.com/groups/christianrasmussenroadtoindy.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: