Le Mans: Første time – superstart og straf til Nielsen og Ferrari

Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse

Hos Ferrari fik Nicklas Nielsen æren af at starte løbet, og den opgave greb østjyden mildest talt. Starten fra 4. position blev på første omgang vekslet til en direkte føring, og Nielsen kunne med følgeskab af Antonio Giovinazzi åbne Le Mans med en 1-2-føring til Ferrari AF Corse.

Ovenpå de første pitstop skete der til gengæld ting. Ferrari tog #50 og #51 ind samtidigt og leverede to flotte stop – og fik bilerne afsted, men Nicklas Nielsen blev sendt ud meget, meget tæt på Sebastien Bourdais i pitlane, og spørgsmålet var, om det kunne give en straf. Nielsen blev undersøgt for unsafe release, og det gav en ti sekunders straf, som blev lidt af en plet på en ellers flot første time fra Ferrari.

Facit ovenpå første runde stop er, at Porsche Penske Motorsport fik afleveret Laurens Vanthoor i føring foran Nicklas Nielsen i Ferrari og Cadillacs Sebastien Bourdais. Nielsen fik dog ram på Vanthoor kort efter og er tilbage i føring.

Sebastien Buemi slap også forbi Giovinazzi, der er femmer i den forsvarende vinderbil.

Hypercar var i øvrigt ikke den eneste klasse til at starte med en dansker i spidsen, for hos Inception Racing faldt valget på Frederik Schandorff som første mand i bilen. Også Schandorff fik en god åbning på Le Mans og kunne fra pole position slå et lille forspring i løbet af den første time – uden dog rigtigt at køre væk fra nogen. Det var også facit efter første stop i GT3, for Schandorff kom ud og tilbage i føring over Ben Barker i Protons Ford #77 og Larry Ten Voorde i JMW Motorsports Ferrari.


Satoshi Hoshino er heller ikke kommet fantastisk fra start i D’Station Aston Martin – bilen, som han deler med Marco Sørensen. Hoshino har fået en drivethrough som straf for at køre for hurtigt i en slowzone. Han er aktielt 19’er i klassen, mens de øvrige danskerbiler er Mikkel O. Pedersens Proton Ford på en fjerdeplads, Iron Dames som nummer 11 og Spirit of Race er nummer 20 i klassen.

Skidt start til Vesti og Cool Racing #47

I LMP2 blev det en lidt blandet start, for mens AO by TF med Louis Deletraz holder fast i føringen i deres Pro/Am-bil, så var der tidlige problemer for Frederik Vestis #47 fra Cool Racing. Her fik Matthew Bell æren af at åbne ballet, men briten nåede ikke mange omgange før han måtte pitte med en defekt køler. Derfor er bilen allerede fem omgange nede. Malthe Jakobsen startede i kollegernes #37 fra samme team og kunne efter en rolig start ligge nier inden det første stop – lige efter Fabio Scherer i Nielsen Racing-bilen, som han deler med David Heinemeier Hansson.

Efter stoppet er Malthe Jakobsen kommet frem i rækkerne og er nu oppe som firer, mens Nielsen Racing efter bare ét stint skiftede David Heinemeier Hansson ind i bilen. Han er syver i klassen, og Matthew Bell er stadig i Cool Racings #47, men klart sidst.

SPOTTERGUIDE LE MANS 2024

Le Mans’ officielle spotterguide er ude nu og kan downloades her.

Boxengasse følger traditionen tro årets Le Mans tæt, og i år med vores til dato største hold på stedet. Følg os på Facebook og i vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du opdateret på verdens største sportsvognsløb og de i alt 13 danske kørere, der er til start i år.

Boxengasses Le Mans Guide 2024

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: