Der findes hundredevis af eksempler på hvordan Hollywood kan tage en god historie og smadre den til ukendelighed. Lad det være sagt med det samme: Det er ikke tilfældet med Le Mans ’66, som netop er landet på de danske biograflærreder.

Tilbage i starten af 1960’erne skulle der andet end praktiske familiebiler til for at ramme den nye generation af købestærke og frihedshungrende amerikanske bilkøbere. General Motors tog store landvindinger med deres sportslige bilmodeller, mens Ford holdt fast i “fornuften” og tabte markedsandele på rekordtid. Det er også her, filmen har sit udgangspunkt. Henry Ford’s barnebarn – Henry Ford II – igangsatte et forsøg på at overtage Ferrari, men den snu italiener brugte udelukkende forhandlingerne til at presse FIAT-fabrikken til at give en højere pris.

Annonce:

Dengang blev den slags rævestreger taget personligt, og jagten på Enzo Ferrari’s ydmygelse indledtes af en rasende – og naiv – bilboss, som frem for alt ønskede hævn over italienerne.

Bloody ‘ell!

Det burde næsten ikke kunne gå galt, når store skuespillere som Matt Damon (Carroll Shelby) og Christian Bale (Ken Miles) tager sig af hovedrollerne. De to har da også et imponerende samspil, og især Bales evne til at imitere den ærkebritiske racerkører i form af både sprog og mimik løfter oplevelsen et niveau opad. At der så er tilsat et arsenal af britiske skældsord gør naturligvis ikke filmen mindre autentisk…

Det er også værd at nævne, at Ken Miles’ hustru, Mollie, spillet af Caitriona Balfe, spiller en vigtig rolle i filmen. Fru Miles var ikke den typiske, bekymrede husmor, og filmen viser på fineste vis hvordan hun var med til at gøre Ken Miles til den racerkører og tekniker, han var.

Christian Bale gør en imponerende indsats for at imitere Ken Miles. Foto: Nordisk Film Presse

Der er gjort meget ud af bilparken, og det er noget som aficionadoerne vil sætte pris på. Man følger i filmen en del af udviklingsarbejdet på bilerne, og der er ikke en finger at sætte på de forskellige biler lige fra Mark I til Le Mans-vinderne, hverken i udformning eller bemaling. Nå ja, og lyden … den sidder lige i skabet. Masser af skøn V8-bulder bragede gennem de store biografhøjttalere, og filmholdet har heldigvis ikke følt sig fristet til at smide hverken hvinende dæk eller alt for meget stemningsmusik ind over. Og tak for det.

Kræs for kendere

Der er selvfølgelig nogle historiske ukorrektheder, og der er bestemt også trykket en del på Hollywood-knappen for at skabe en film som tiltaler andre end oktantosser. Blandt andet virker det usandsynligt at man i en Ford GT40 med 300 km/t på vej ned ad Mulsanne bruger 10 sekunder på at se ud af sideruden for at stirre konkurrenten i øjnene, men lad det nu være. Det er små detaljer i en film, hvor det tydeligt mærkes at hele filmholdet har forelsket sig i historien, karaktererne og ikke mindst de sande hovedroller – bilerne.

Le Mans ’66 gør sit for at vise hvordan motorsport anno 1960 stadigvæk var en græsrodssport i en tid, hvor store sættevogne og imponerende hospitalitytrailere endnu ikke havde gjort sit indtog, men hvor politik og penge allerede havde massiv indflydelse på alt.

Se nu bare at komme ind og se filmen, ikke? Foto: Nordisk Film Presse

Hvis du ikke allerede har set Le Mans ’66, så kom afsted med dig. Det er en velproduceret film som er tro mod historien, og så er det bare en fornøjelse at få lov at opleve så fantastiske biler – inkl. lydbilledet – på det store lærred.

Fakta

Titel: Le Mans ’66

Originaltitel: Ford V Ferrari

Land: USA, Frankrig

År: 2019

Instruktør: James Mangold

Manuskript: Jez Butterworth, John-Henry Butterworth, Jason Keller

Medvirkende: Matt Damon, Christian Bale, Caitriona Balfe, Jon Bernthal, Tracy Letts

Spilletid: 152 minutter

Premiere: 14. november 2019

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar