Le Mans-optakt: Debuten venter for Nicklas Nielsen

Foto: FIA WEC / Marius Hecker/Joao Felipe

Blandt de otte danskere i årets Le Mans er der to debutanter – og Nicklas Nielsen er den ene.

Ferrari-køreren har haft et mildest talt godkendt hop ind i verdens førende langdistanceserie, efter han i fjor var med til at vinde European Le Mans Series. Det gav isoleret set en Le Mans-billet til teamet, men i Italien havde man allerede set rigeligt til den unge dansker. Nicklas Nielsen rykkede derefter op i AF Corses satsning i GTE Am i WEC, hvor han i denne sæson har delt bil med Emmanuel Collard og Francois Perrodo.

Det dansk/franske makkerskab viste sig fra start at være et solidt ét af slagsen, og tabellen lyver som bekendt ikke:

Tre ture på podiet og heraf to sejre har sat den dansk/franske trio i føring for VM, og det er dette mesterskab, som et godt første Le Mans til Nicklas Nielsen kan blive afgørende i. Senest vandt trioen det sidste stop inden Le Mans – TOTAL 6 Hours of SPA.

AF Corses dansk/franske trio fik den perfekte Le Mans-optakt, da det blev til sejr på SPA. Nu gælder det sæsonens højdepunkt – og Nicklas Nielsens debut på Le Mans. Foto: FIA WEC

Debuten


Selv ser Nicklas Nielsen frem til opgaven – og frem til, at et af motorsportens fremmeste løb kan gå i gang.

– Det hele har været mærkeligt siden coronavirussen…. Det har været et mærkeligt år uden motorsport, og så kom al tvivlen om Le Mans og så mange andre ting overhovedet ville blive til noget i år. Det har været et kæmpe kaos, men det er skønt, at vi endelig er i gang og kan køre. Le Mans i år bliver nok en anden førstegangsoplevelse end det ellers ville være, men jeg ser frem til løbet, forklarer han.

6 Hours of SPA bød på ganske blandede vejrforhold, men det hindrede ikke #83 i at udbygge føringen i tabellen. 

Specielt år og speciel opgave in mente, så tager østjyden det hele med ophøjet ro:

– Vi tager det som vi plejer. Der er en del ukendte faktorer her i ugen op til løbet, og derfor er det svært at sige, hvor vi helt præcist står i feltet. Alt nulstilles nu, så det er spændende at se, hvad vi har at byde på – og der bliver Balance of Performance jo altid en faktor. Vi har været ramt af succesballast, men har præsteret rigtig godt og med to sejre og tre podier burde vi være stærke, vurderer Nicklas Nielsen. 

Teamet har konstant leveret varen over WEC-sæsonen, og derfor er det også helt afgørende, at man får rundet af med et godt Le Mans og en god sæsonfinale i Bahrain til november.

AF Corses Ferrari med #83 er én af 12 Ferrari 488 GTE Evo i GTE Am i år. 

Erfaringen

Men først for står Le Mans – en bane, som Nicklas Nielsen indtil første træning kun kender gennem simulatoren. Til gengæld er særligt én af Nicklas’ franske holdkammerater en særdeles hjemmevant herre på Le Mans: Emmanuel Collard.

49-årige Collard har i tidens løb kørt Le Mans 23 gange, og var fast inventar på startgridden fra 1995 til 2017. De seneste to år har den erfarne franskmand ikke været til start, men er nu tilbage. Undervejs har han kørt i alt fra Porsche i de gamle GT1-dage (1997 med Ralf Kellernes og Yannick Dalmas) til Toyota i 1998-1999, Cadillac, Pescarolo og en enkelt optræden for Corvette i 2010.

Kort og godt en særdeles erfaren herre – og det er erfaring, som Nicklas Nielsen også vil nyde godt af:

– Emmanuel har sgu kørt meget på Le Mans…. Det, der er rigtig godt ved ham er, at han er enormt konstant. Han har en stor erfaring, som jeg også kan benytte mig af, og det vil helt sikkert gøre en forskel i den her weekend. Det er super fedt for mig at dele team med så garvede kræfter, forklarer Nicklas Nielsen.

Nicklas Nielsen og resten af feltet får det første fingerpeg om styrkeforholdet i GTE Am torsdag formiddag, når det officielle og i år ganske kompakte program på Le Mans tager fart.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: