Le Mans efter 15 timer: Rolig nat – Christensen fortsat i front i GTE Pro

Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse
Annonce:

Morgensolen gryr over Le Mans, og det betyder som altid, at det er tid til at gøre status over natten. Indtil videre kan man i generelle linjer sige, at årets Le Mans har været ganske stabilt. Det har været minimalt med større afbrydelser, og listen af lukkede garageporte tæller her klokken 07.00 blot tre styk af 62.

Der er med andre ord ni timer igen, og alt kan ske. I det generelle klassement har årets Le Mans langt hen ad vejen været et internt anliggende mellem Toyota, og det er det fortsat. De to Toyota-racere er på omgangshøjde, mens Glickenhaus’ #709 er nummer tre, tre omgange nede. Den anden Glickenhaus-racer, #708, har haft lidt forskellige problemer og er sekser generelt – otte omgange efter.

Stærk aften og nat skabte Porsche-føring

I danske overskrifter har alle tre øvrige klasser til gengæld leveret. I GTE Pro lagde Corvette Racing benhårdt ud og førte længe 1-2 i løbets første del, men som aftenen faldt på, løb begge ind i problemer i løbet af en halv time af hinanden.

#64 fik skiftet bremserne og faldt ud af topkampen på den konto, og kort efter pittede Antonio Garcia med en ødelagt støddæmper.

Det åbnede for, at en allerede stærkt kørende Porsche #92 kunne gå i føring, og der har de været lige siden. Aktuelt er Michael Christensen på banen, og de holder fat i føringen foran Corvette Racings #64, som har slået tilbage og er nummer to, mens AF Corses Ferrari med #51 er nummer tre.

Nattestints bragte TF Sport frem i GTE Am

Natten har været god for især Aston Martin-teamet TF Sport. Marco Sørensen satte en serie gode nattestints og fik bragt bilen i føring af GTE-Am, hvor det britiske team stadig er i kamp. Det kommer efter Porsches stærke udlæg, men det er undervejs lykkedes at gå forbi Weathertech Racing og Hardpoint Motorsport, som aktuelt er i top 3.

Natten var god for TF Sport og Marco Sørensen. Ben Keating kører pt bilen, som kæmper om føringen i GTE Am.

NorthWest AMR-Astonen med Nicki Thiim på holdet er nummer fire – de har lige skiftet Paul Dalla Lana ind.

Ferrari-holdene med danske islæt har til gengæld haft ganske blandet held over natten. Iron Dames er kommet igen efter punkteringen og problemerne i starten af løbet og er aktuelt nummer 11, men mangler som de øvrige Ferrarier lidt topfart, og det er dyrt på de her kanter.

Mikkel Jensen og Frederik Schandorff har også udspillet deres chancer for at konkurrere om topplaceringer takket være tekniske problemer. Servostyringen på bilen gik i stykker i løbet af lørdag aften, og det har blandt andet været medvirkende til at sætte dem langt tilbage som nummer 16 i klassen.

Nicki Thiim og Northwest AMR er fortsat i kamp om en mulig podieplads. Der er ni timer igen.

Mikkel O. Pedersen og Team Project 1 ude

Blandt de udgåede biler finder vi desværre Mikkel O. Pedersens Porsche 911 RSR fra Team Project 1. Nicolas Leutweiler havde en større flyvetur gennem gruset i Indianapolis tidligt lørdag aften, og følgerne fra det, fik desværre teamet til at trække bilen ud af løbet.

Den blev ved med at ryste, og man kunne ikke finde ud af, hvorfor. Ligeledes udgået er den ene af tre Aston Martin Vantage AMR i løbet – den japanske bil fra D’Station Racing er ude, fordi stykket, som venstre bærearm bag i bilen monteres på, er knækket. Dette er ikke til at reparere på stedet. Endelig har vi også sagt farvel til GTE-Am-Ferrarien fra Spirit of Race.

LMP2: Fortsat JOTA Sport i føring

I LMP2 holder britiske JOTA Sport fat i føringen med deres #38, som køres af Roberto Gonzalez lige nu. Han er i duel med Robert Kubica fra Prema, mens Oliver Rasmussens #28 efter en god nat ligger nummer fire. Den bil køres i øjeblikket af Edward Jones og han er i duel med WRT’s Sean Gelael, som netop har modtaget en drivethrough for et sammenstød.

Dermed er der god mulighed for en dansk tredjeplads i LMP2 nu. De øvrige danske håb i klassen er David Heinemeier Hansson, som i øjeblikket er i bilen for Inter Europol som nummer 11 i klassen, men den har netop været i garagen for at få skiftet en defekt tændspole.

Hos AF Corse er Francois Perrodo i bilen for AF Corse i #83. Bilen er vendt tilbage efter lidt forskellige problemer og ligger nummer to i LMP2 Pro/Am og 18 generelt.

Husk, at du får alt om årets Le Mans her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen