Le Mans efter 8 timer: Føring til Porsche #92 – flere danskerbiler i problemer

RACE (1 of 1)-2
Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse

Aftenen på Le Mans har ikke kostet mange udgåede biler – snarere tværtimod. Men flere biler har haft mindre tekniske udfald og sammenstød, som har fået biler til at tabe terræn. Men aftenens helt store historie set med danske briller er i GTE Pro, hvor Porsches to biler, #92 og #91, har bragt sig i spidsen.

De profiterede samtidigt på, at begge Corvette Racings C8R-racere indenfor en halv time af hinanden løb ind i tekniske problemer. #92 har lige fået Michael Christensen ind, og er oppe med over to minutter, så her ser det godt ud.

Afkørsel kostede skader for Team Project 1

Eneste udgåede bil her ved midnatstid og med otte timer kørt er Team Project 1’s Porsche med #46. Det er bilen, som Mikkel O. Pedersen deler med Matteo Cairoli og Nicolas Leutweiler, og bilen kørte ellers rigtig stærkt i løbets indledende fase, hvor Cairoli bragte den i føring af GTE Am.

En afkørsel fra Leutweiler sendte bilen hårdt gennem gruset ved Indianapolis, og det er følgeskader fra dette, som har fået teamet til at rulle garageporten på #46 ned.

I GTE Am har der hidtil kun været godt nyt fra Aston Martin, hvor både TF Sport og Northwest AMR med Marco Sørensen og Nicki Thiim respektivt er godt kørende. Der er fortsat to Porscher i front i GTE Am i form af Weathertech Racing og Dempsey-Proton Racing. TF Sport er nummer tre med Henrique Chaves ved rattet, mens David Pittard er i bilen for Northwest AMR og holder fjerdepladsen.


De øvrige danske islæt i GTE Am har til gengæld ikke haft en nem første del af løbet. Car Guy Racing med Mikkel Jensen og Frederik Schandorff har haft en stribe tekniske problemer med servostyringen på bilen og er faldet langt tilbage til en 19. plads i GTE Am.

Iron Dames med Michelle Gatting fik en skidt start, da bilen punkterede efrer to omgange, og siden er der også blevet tabt lidt tid på et mindre sammenstød og problemer med bilens LED-lys på siden. Én af en længere liste af biler med netop dét problem efterhånden som mørket faldt på.

JOTA Sport godt kørende i LMP2

I LMP2 har historien hidtil drejet sig mest om JOTA Sport, som med #38 har været godt kørende indtil nu. 38 fører, men også i den anden side af garagen er der gode nyheder, for Oliver Rasmussen og resten af holdet har været hurtige og stabile – og de er kørt ind i top tre her sidst på aftenen, hvor Jonathan Aberdein nu jagter Robert Kubica og Prema på andenpladsen.

Hos Inter Europol er Fabio Scherer aktuelt i bilen, og David Heinemeiers hold ligger nu nummer otte i klassen.

Nicklas Nielsen og AF Corse er et andet team, der har haft problemer med LED-lysene. De var oppe at føre i LMP2 Pro/Am, men det og et par andre problemer har betydet, at de pt er nummer fem i Pro/Am og 21 i klassen.

I det generelle klassement fører Toyota fortsat 1-2, nu med #8 forrest. Flere af konkurrenterne har haft problemer, herunder har Alpine haft transmissionsproblemer og tabt næsten en time, mens Glickenhaus’ Olivier Pla havde et spin i Tertre Rouge og efterfølgende har haft et længere stop.

Husk, at du får alt om årets Le Mans her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret! 

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: