Årets Le Mans blev for flere en vild rutsjebane, hvor vejen fra succes til fiasko og vice versa aldrig var lang. Knapt så overraskende gik den generelle sejr til Toyota med sejr til #8 med Sebastien Buemi, Brendon Hartley og Ryo Hirakawa foran #7 med Jose Maria Lopez, Mike Conway og Kamui Kobayashi.
Men set med danske briller var der på alle måder meget at berette om i årets udgave, for i 8. forsøg lykkedes det endelig Marco Sørensen at blive den tiende dansker, der kan kalde sig Le Mans-vinder.
Og det i en udgave med rekordstor dansk deltagelse – hele 11 kørere til start i tre klasser.
Samtidigt kom hele det hedengangne Dane Train fra Aston Martins GTE Pro-dage på podiet, for Nicki Thiim og NorthWest AMR tog tredjepladsen efter et løb, der længe så ud til at blive et rent domæne for Porsches teams.

Ny, dansk Le Mans-vinder
Sejren gav først og fremmest stor lettelse for Marco Sørensen – og ikke mindst vigtig oprejsning efter et par svære uger for Marco og resten af Aston-familien, som blandt andet måtte lide den tort at udgå af Nürburgring 24h fra en klar føring.
– Det er en helt fantastisk følelse at stå her som vinder af Le Mans. Vi har efterhånden forsøgt at vinde det her løb så mange gange, så det er en vild følelse, at det faktisk lykkedes nu, forklarer Marco Sørensen og tilføjer:
– Det betyder rigtig meget at tage sådan en sejr, specielt efter sådan nogle irriterende uger som de her. Vi smed en kæmpe mulighed på Nürburgring, hvor vi kunne have vundet, og til GT World Challenge på Paul Ricard satte jeg den selv i hegnet efter fem omgange af tidtagningen…, siger han og tilføjer:
– Hvis man laver en fejl som racerkører, så bliver man bare hakket over, for der er så stort et forventningspres bag – og lige der føles det altså ret godt at vinde Le Mans og få noget fremgang efter alt det her, afrunder den nykårne Le Mans-vinder.
Hos naboteamet, NorthWest AMR var Nicki Thiim også glad for at tage et podie ovenpå de seneste uger – han er nemlig med Marco Sørensen i N24-projektet såvel som hos Beechdean AMR i GT World Challenge Europe, der kørte på Paul Ricard dagen før Le Mans-testdagen sidste weekend.
– Det var et Le Mans, som det ofte er – det handler om at have mest at skyde med til sidst. Porscherne fløj bare forbi fra start, så da var stilen virkelig lagt. Det er en rigtig rutsjebane af et løb, men man skal bare ikke give op. Vi var nede som syver, oppe at føre og endte som treer, så det kan vi vist godt være tilfredse med, konstaterer sønderjyden og tilføjer.
Jeg er lykkelig for at Marco får den her sejr. Vi har forsøgt så mange gange, og for mig er det fantastisk at han får sådan en sejr. Vi ville selvfølgelig helst have delt den, men det er et kæmpe resultat for Aston Martin, siger Nicki Thiim til Boxengasse.
Oliver Rasmussen debuterer på Le Mans med podieplads
Den danske succes begrænsede sig imidlertid ikke kun til GTE Am – også i LMP2 blev det til en dansk podieplads, og endda for en af årets danske debutanter på Le Mans. Oliver Rasmussen var en stærkt medvirkende årsag til at engelske JOTA Sport fik begge biler på skamlen.
Mens søsterbilen #38 med Antonio Felix da Costa, Will Stevens og Roberto Gonzalez vandt, så kørte Oliver Rasmussen masser af stærke stints i #28 og fik bilen helt frem på klassens tredjeplads, mens Prema Orlen Team tog andenpladsen i LMP2.
– Det var virkelig en vild debut. JOTA har været på podiet ni gange og vundet det to gange, så vi vidste nok, at vi var stærke på materiellet, men alt det andet skal også klappe. Det kom det til. Jeg har aldrig oplevet noget lignende, og jeg ved næsten ikke hvad jeg skal sige. Det er stort, forklarer Oliver Rasmussen om sit første Le Mans-podie.
For de øvrige danskere i LMP2 blev årets Le Mans til gengæld en blandet landhandel. David Heinemeier Hansson og Inter Europol Competition viste egentlig god fart, men tekniske problemer kom til at koste over natten, så facit blev en .
– Resultatmæssigt var det ikke noget at råbe hurra for, men vi gennemførte løbet. Det var surt vi fik problemer med bilen, for farten var der til mere. Ved ikke om det kunne have givet et podie, men en tur i top fem kunne vi ideelt set godt have snuppet. Jeg fik kørt nogle fede stints og fik leveret en præstation, jeg er stolt af. Det er supervigtigt for mig, forklarer David Heinemeier Hansson.
For Nicklas Nielsen og AF Corse endte årets Le Mans også langt fra som håbet. En kombination af koblingsproblemer og uheld kostede masser af tid – specielt, da bilen søndag morgen var indblandet i sammenstødet, der sendte Corvette #64 ud. Det kostede en længere straf, så facit her blev en fjerdeplads i LMP2 Pro/Am.
Stor skuffelse for Porsche #92 i GTE Pro
GTE Pro lignede længe noget, der kunne ende med en ny Le Mans-sejr til Porsche #92 – specielt efter Corvette indenfor en halv time søndag morgen fik problemer med begge biler.
#64 endte i muren i et sammenstød på Mulsanne med Francois Perrodo i AF Corses LMP2-racer, mens #63 fik tekniske problemer og endte bag en lukket garageport.
I stedet endte sejren hos søsterbilen #91, som vandt løbet i GTE Pro efter en kamp helt til det ternede flag med AF Corses to Ferrarier.
Husk, at du får alt om årets Le Mans her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!