Ferrari skrev torsdag aften historie ved at tage hele første række til starten på 100-årsjubilæet for Le Mans. Det skete med en stærk hyperpole for det tilbagevendte italienske mærke, som fra start satte sig på begivenhederne.
Hyperpole-kvalifikationen blev hurtigt dramatisk, for dels gik den vilde jagt fra starten af de 30 minutter på de skarpe tider, og specielt oppe foran tonede Ferrari rent flag fra start. De hurtige sektorer fulgtes af, mens Alessandro Pier Guidi og Antonio Fuoco nærmest duellerede internt, for Ferrarierne kørte stærkt fra start.
Efter to forsøg var Pier Guidi foran i #51 foran Fuoco i #50, som han deler med Nicklas Nielsen og Miguel Molina. Et følgende forsøg fra Fuoco var til gengæld en yderligere forbedring, og Fuoco stod her med tiden 3.22.982 foran landsmanden Pier Guidi med 3.23.755.
Toyotas to racere fulgte efter i tabellen indledningsvist, men Porsche og Cadillac blandede sig, så Frederic Makowiecki først gik ind og tog tredjebedste tid, inden først Kamui Kobayashi og Sebastien Bourdais væltede franskmanden af pinden med tider fra henholdsvis Toyota og Porsche.
Kort efter Sebastien Bourdais havde sat tiden i Cadillac #3, fik han problemer i Daytona-chikanen, hvor bilen tabte fart og spildte væske – inden den holdt stille og begyndte at brænde. Marshals på stedet fik hurtigt slukket branden, men det stoppede kvalifikationen med 5.15 tilbage på uret. Og Sebastien Bourdais mistede som bekendt sin bedste tid for at have skabt det røde flag – og derfor rykkede Kamui Kobayashi og Frederic Makowiecki frem som nummer tre og fire.
Genstarten med fem minutter igen efterlod et sidste skud på tiden. Antonio Fucoco kørte her lilla i de første to sektorer, men tiden 3.22.982 var nok for Fuoco til at sikre sig selv, Nicklas Nielsen og Miguel Molina pole position med den nye Ferrari foran søsterbilen #51. Brendon Hartley forbedrede sig i sit sidste forsøg med Toyota #8 og tog tredjebedste tid foran Felipe Nasr, der med et sent forsøg i Porsche Penskes #75 lykkedes med at tage fjerdebedste tid og slå Kamui Kobayashi ned som femmer.
Earl Bamber tog sjettepladsen foran Frederic Makowiecki i den Porsche Penske #5, han deler med Michael Christensen og Dane Cameron, mens Cadillacs udgåede #2 lukker leddet som nummer otte.
Fransk pole position i LMP2 efter stærke bud fra JOTA Sports danskerbil
Inden afbrydelsen var LMP2 blevet til lidt af et anliggende for det franske IDEC Sport, som efter en ellers flot start fra Pietro Fittipaldi og JOTA Sport satte trumf på med tider fra Paul Loup Chatin. Chatin gik ind og var hurtigst i 3.22.923 foran Team WRT med Louis Deletraz og Cool Racing med Rashad de Gerus.
Alt blev dog sat på plads i sidste forsøg, hvor Chatin holdt fast i pole position til IDEC Sport, fulgt af en stærkt kørende Pietro Fittipaldi for JOTA Sport – og dermed starter brasilianeren som nummer to i klassen på lørdag sammen med Oliver Rasmussen og David Heinemeier Hansson.
Treer blev Louis Deletraz og Team WRT foran COOL Racings Reshad de Gerus og Prema Racings Mirko Bortolotti.
Magtdemonstration fra Corvette Racing
GTE Am blev lidt af en magtdemonstration fra Ben Keating og Corvette Racing, der satte en fantastisk omgang sammen torsdag aften.
Keating kørte 3.53.376 og var et halvandet sekund hurtigere end Ahmad Al Harthy i Oman Racing Team by TF Sports Aston Martin. Og eftersom Iron Dames onsdag aften missede Hyperpole, så missede publikum Le Mans en gentagelse af den duel, som har præget det meste i FIA WEC’s kvalifikationer i løbet af året.
Ferrari satte sig hårdt på resten af Hyperpole i GTE Am, for tredje- og fjerdebedste tid gik til AF Corses Thomas Flohr og Julien Piguet, mens det også blev AF Corse på femtepladsen til Luis Perez Compang. Takeshi Kimura tog sig af sjettepladsen med Car Guy Racings Ferrari – fulgt af GMB Motorsports Jens Reno Møller, der tog sig af syvendepladsen foran Yorikatsu Tsujiko og Kessel Racing Ferrari.
Husk, at du får alt om årets Le Mans her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!