FIA WEC: Michelle Gatting og Iron Dames vinder sæsonfinalen i Bahrain!

Foto: FIA WEC/Focus-Pack-media.de

Hele sæsonen har Iron Dames jagtet ét stort mål – den første sejr i FIA WEC – og i sidste forsøg blev det til sejr for Iron Dames i sæsonfinalen i Bahrain, hvor Michelle Gatting fik æren af at køre bilen over stregen til sejr i det sidste løb nogensinde i GTE-æraen i FIA WEC.

Dermed sikrede hun også VM-sølvet i GTE.

Udenfor GTE – vi vender tilbage til Hypercar og LMP2, blev det til en cementering af verdensmesterskabet for Toyota med en 1-2-sejr, mens belgiske Team WRT rundede en stærk sæson af med at gentage Toyotas præstation i LMP2 – dobbeltsejr og VM-titel blev facit.

Ballade i starten i Bahrain – Mike Conway i Toyota #7 blev snurret rundt, men gjorde et stærkt comeback. Foto: FIA WEC

Pole position blev udfordret

Iron Dames åbnede fra pole position med Sarah Bovy, men faktisk kørte #85 en anseelig del af løbet på andenpladsen bag holdkammeraterne fra Iron Lynx – men Iron Lynx-raceren måtte efter en ellers stærk start på løbet udgå, da bronzekører Claudio Schiavoni blev syg umiddelbart før starten, og undervejs stod det klart, at Schiavoni ikke have nogen realistisk mulighed for at køre sin minimumstid i bilen.

Iron Dames gjorde rent bord i sæsonfinalen – pole position blev vekslet til sejr i GTE-æraens sidste løb. Foto: FIA WEC

At Iron Lynx-raceren blev trukket ud, bragte igen Iron Dames i spids, og her fik Michelle Gatting de sidste stints og forsvarede sig frem mod mål imod en stærkt kørende Casper Stevenson fra japanske D’Station Racing, og lykkedes med at holde forspringet til mål – under hårdt pres fra Stevenson, der frem mod det ternede flag bare hentede og hentede.


Sejren betyder samtidigt også, at Michelle Gatting og Iron Dames er de første nogensinde til at vinde en klassesejr i FIA WEC med et rent kvindeligt kørerlineup. Aston Martin tog også tredjepladsen i sæsonfinalen med Northwest AMR.

Mikkel O. Pedersen og Proton Competition endte med at måtte spare hårdt på brændstoffet til sidst, men undgik ikke et splash and dash to omgange før det ternede flag. Facit blev en sjetteplads i Bahrain og en fjerdeplads samlet i mesterskabet for struerboen.

Toyota-titel med 1-2-sejr

Toyota stillede til finalen med de klart bedste mesterskabs-kort på hånden – og det blev også en meget overbevisende præstation fra Toyota efter en start, der ellers var alt andet end… Overbevisende. Mens Toyota #8 kom godt afsted, så blev Mike Conway i #7 ramt bagfra af Earl Bamber i Cadillac ind i første sving. Conway snurrede rundt og havde selvsagt lidt af et oprydningsarbejde foran sig.

Det lykkedes Conway til gengæld meget overbevisende med, og i løbet af første time var han allerede oppe at banke på til top 3, inden Kamui Kobayashi tog over og hentede andenpladsen efter godt to timers kørsel. Derfra satte Toyota sig på føringen i løbet, mens to gange Ferrari og særligt Hertz JOTA Porschen endte med at udkæmpe en stor duel om tredjepladsen i sæsonfinalen – endda med direkte duel og kontakt mellem de to Ferrari 499P.

I mål kunne Antonio Fuoco sikre tredjepladsen et lille sekund foran Will Stevens i JOTA-Porschen, mens Toyota #8 med sejren også sikrede verdensmesterskabet.

Rasmussen og Heinemeier på podiet i WRT-triumf

Ligesom GTE er det også et farvel til LMP2 i FIA WEC. Klassen fortsætter som bekendt i 2024 i European Le Mans Series, og bilerne bliver også at se på Le Mans – men i WEC er det en kendsgerning, at Team WRT er de sidste LMP2-verdensmestre.

Robert Kubica, Rui Andrade og Louis Deletraz kom til finalen i 33 points føring og satte med sejr i finaleløbet en tyk streg under titlen efter at have ført an i en 1-2-sejr sammen med kollegerne i #31. Louis Deletraz skyggede frem mod det sidste stop Robin Frijns, men kunne bringe sig foran på et hurtigere stop, og det holdt til mål. Treer blev JOTA Sports Oliver Rasmussen, David Heinemeier Hansson og Pietro Fittipaldi efter en flot finale.

Mesterskabsduellen var ellers fin undervejs, for United Autosports viste fin fart, men fik deres drømme om at tage titlen fra belgierne ødelagt, da de fik en straf for et sammenstød. Og søsterbilen #23 fik også en straf – den var relateret til dæktryk. Bedre gik det heller ikke for de andre titelbejlere fra Inter Europol Competition, som også måtte se deres ambitioner gå op i røg. Inter Europol-raceren fik et teknisk problem undervejs.

Følg os på  www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: