Le Mans er i gang! Løbet kom fra start i overskyet, men nogenlunde tørt vejr, men nogle steder på banen var fugtige fra start, og det gav lidt forskydninger på første omgang.
Nicklas Nielsen fik æren af at starte fra spids i Ferrari #50, og fik en flot start i de ellers ret blandede baneforhold som et par små regnbyger forinden havde skabt. Det meste af banen var tør, men specielt på Mulsanne var det fugtigt, og det skabte også lidt ravage ned gennem feltet på åbningsomgangen.
Det var også på åbningsomgangen vi fik den første overhaling for føringen, for Sebastien Buemi spildte ikke just tiden og gik forbi Nielsen på vej ned mod Indianapolis, ligesom Mike Conway i den anden Toyota også gik forbi James Calado og splittede de to Ferrarier. Kort efter fik vi også løbets første safetycar grundet den førnævnte ballade på første omgang – Action Express Racings Cadillac med Jack Aitken ved rattet endte i muren efter den første chikane. Her blev Aitken på slicks offer for den glatte bane. I Hypercar er Glickenhaus heller ikke kommet godt fra start med deres #708, som måtte starte fra pitten med nye dæk og derved mistede en omgang.
Efter safetycarperioden fik Mike Conway også held af at overhale Nicklas Nielsen og bragte derved Toyota op som nummer et og to efter cirka tre kvarters kørsel. Nielsen var dog ikke færdig og fik markeret på Conway ude på Mulsanne, dog uden at gå forbi. Senere lykkedes det i nedbremsningen ved Mulsanne Corner, inden Nielsen efter 55 minutter gik ind til sit første stop. Samtidigt var der længere nede også var action for Michael Christensen, som måtte ud at forsvare sig mod Peugeots Paul di Resta om syvendepladsen.
Peugeot startede med di Resta i #93, og han ligger fortsat bag Porscherne.
I LMP2 startede Mark Kvamme for Inter Europol Competition i den racer, som han deler med Jan Magnussen og Anders Fjordbach, og de havde heller ikke en specielt god start på løbet. Kvamme var også lidt med i balladen på første omgang og måtte pitte til et tjek – det har sat dem en omgang tilbage, mens også Malthe Jakobsens Cool Racing er startet med bronzekører Alexandre Coigny i bilen. Han er aktuelt firer i klassen og 18’er i LMP2, mens klassen generelt føres af franske IDEC Sport.
I GTE Am er det Ferrari i spids med AF Corses #54, som Davide Rigon aktuelt kører – han er foran Project1 AO’s Matteo Cairoli og Iron Lynx’ Alessio Picarello. Ingen af de tre har dog pittet endnu.
Skal vi runde de danske aktører i GTE Am her efter en time, så er det med Michelle Gatting og Iron Dames oppe som nummer 14 efter første stop. Rahel Frey er i bilen her, mens GMB Motorsport også har haft første stop, og her er Gustav Birch nummer 18. Mikkel O. Pedersen og Dempsey Proton Racing på 19. pladsen efter første stop.
Husk, at du får alt om årets Le Mans her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!