FIA WEC spidser til i Solens Rige

Foto: DPPI/FIA WEC

Én af mange serier, hvor det for alvor er ved at spidse til i mesterskabsduellerne, er FIA WEC. Årets næstsidste stop er denne weekend og på én af redaktionens helt store favoritter, nemlig Fujispeedway i Japan.

Den Toyota-ejede bane lidt sydvest for Tokyo har mange gange budt på sine vejrmæssige udfordringer i FIA WEC, og det er ét af spørgsmålene til denne weekend – om det holder tørt eller ej.

Fujispeedway. Foto Julien Delfosse / DPPI

Vejret kender vi ikke endnu, men til gengæld står det klart, at WEC nærmer sig en ekstremt spændende finale. Fuji har traditionelt været Toyotas domæne – også rent sportsligt. Ni af de seneste ti sejre har Toyota hentet her, og faktisk var den eneste udgave uden hjemmebanesejr helt tilbage i 2015, hvor Porsche vandt.

2023-udgaven endte sågar i en 1-2-sejr for Toyota, men det bliver formentlig i skarp konkurrence, hvis der skal laves en gentagelse af dén bedrift. Eneste ændring i Hypercar til Fuji er, at Alpine har skiftet ud i #35 og valgt at give Jules Gounon chancen i A424 i stedet for Paul Loup Chatin.

Toyota har statistikken med sig på hjemmebanen Fujispeedway, men spørgsmålet er, om dominansen bliver brudt på søndag. Foto Charly Lopez / DPPI

AF Corse og Ferrari kommer til Japan med en frisk sejr i bagagen, og det hele er åbent i titelkampen for både kørere og konstruktører nu. André Lotterer, Kevin Estre og Laurens Vanthoor fører kørernes mesterskab, men har kun 12 point ned til Toyotas Kamui Kobayashi og Nyck de Vries, mens Le Mans-vinderne Nicklas Nielsen, Miguel Molina og Antonio Fucoco står helt lige med Toyota-duoen.


Så ser vi på Hypercar med danske øjne, så jagter Nielsen og Ferrari en ny tur på podiet, og helst ét, hvor de kan hente nogle point på Lotterer/Estre/Vanthoor.

På en delt fjerdeplads samlet er Toyotas Mike Conway, der takket være sit cykelstyrt før Le Mans har scoret færre point end kollegerne Kobayashi og de Vries – og pladsen deler han med Michael Christensen, Matt Campbell og Frederic Makowiecki i Porsche #5.

Porsche og Porsche i første træning på Fuji – #6 er mesterskabsførende, mens Michael Christensens #5 skal til at finde nogle gode scorer frem for at kunne blande sig i kampen om metal til november. Foto Charly Lopez / DPPI

Christensen og co. har hentet tre tredjepladser i år, men det er helt sikkert, at de har ambitioner om mere – også selvom mesterskabshåbet efterhånden hænger i en mere end tynd tråd qua deres 77 point mod kollegernes 125 ude foran.

Porsche-dominans i LMGT3

GT3 ser til gengæld lidt mere lukket ud. Porsches Manthey PureRxcing har været ekstremt godt kørende hele året og har 118 point i mesterskabsføringen, fulgt af søsterbilen #91, der er 28 point efter. Treer er Team WRT’s BMW #31, mens Heart of Racings #27 er den bedste Aston Martin og firer i den samlede tabel. De kommer desuden til Japan med sejren fra den seneste afdeling i Texas.

Set med danske briller er der masser at se frem til i LMGT3.

Marco Sørensens D’Station Racing er et team med japansk baggrund og selvsagt hjemmebane, og for både Michelle Gatting og Mikkel O. Pedersen er der revanche på menuen.

Gatting og Iron Dames var igen hurtige, men uheldige i Texas, og Mikkel O. Pedersen og Proton Competition Ford skal i Japan se om de kan genfinde noget af det, der sendte dem på podiet i Le Mans. Den 1,5 km lange langside på Fuji kunne her være godt nyt for deres Ford Mustang GT3.

6 Hours of Fuji i danske tider

Lørdag den 14. september
03:20 – 04:20 Free Practice 3
07:00 Qualifying Hypercar + Hyperpole Hypercar

Søndag den 15. september
03:30 – 10:00 Race

FIA WEC kan som altid ses i FIA WEC’s app mod betaling, ligesom løbet også kan fanges hos Eurosport og på TV2 Play. Kvalifikationen kan desuden ses i WEC-appen, mens Free Practice 3 også er på Youtube.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: