Michelle Gatting er i fuld gang med de sidste forberedelser til sit sjette Le Mans. Det bliver på mange områder en ny opgave, for med Le Mans’ udskiftning af GTE til GT3 samtidigt med Iron Dames’ mærkeskifte til Lamborghini, så har det også været en optakt med mange spørgsmål. Og en lang jagt på svar.
For spoler vi tilbage til 2023, så startede Iron Dames/Iron Lynx’ aktuelle samarbejde med Lamborghini. Det førte blandt andet til, at Gatting og co. kørte i IMSA i Lamborghinis Huracan GT3 Evo2, og det blev en på alle måder brat start på samarbejdet. Gennem masser af testkilometer er bilen blevet bedre og bedre – og specielt senest i FIA WEC på SPA-Francorchamps begyndte formkurven for alvor at gå den rette vej i en sæson, hvor Iron Dames ellers har været tilsmilet af alt andet end held i FIA WEC og ELMS.
At få ny bil samtidigt med GT-kategoriens absolut største tekniske overhaling i mange år, åbner alt andet lige spillet for alle. Også for Iron Dames, hvor tilvænningen til Lamborghinis 2024-racer har fyldt meget, siger Michelle Gatting.
– Jeg tror, vi skal have en lidt anden tilgang og nogle andre forventninger med os til Le Mans. Ét er at vi aldrig har haft nogen bil, som har krævet mere tilvænning end Lamborghinien. Det er vi ved at have styr på, men heldige har vi bestemt ikke været. Det har taget virkelig hårdt på os, at vi ikke har vundet i år – og da specielt når vi har været så tæt på, siger hun og tilføjer:
– ELMS i Barcelona smed vi i pitten, WEC på Imola var vi tæt på at tage en tur på podiet, men mistede det – og ELMS på Paul Ricard smed vi det hele på en full course yellow. Det har været virkelig hårdt, for vi har kørt gode løb set fra kørerfronten, men det er ikke altid nok.., forklarer Michelle Gatting.
Takterne er til gengæld kun blevet bedre i de forgangne måneder, og det giver forhåbninger om mere i Frankrig:
– Jeg glæder mig til at prøve Lamborghinien på Le Mans. Vi kommer lige fra SPA, som klart var et fremskridt for os. Bilen kørte virkelig godt, og den havde endelig den stabilitet, vi har jagtet så meget. Den var faktisk så vidt, at jeg kunne gå over Eau Rouge flatout omgang efter omgang. Det var en ret fed følelse efter alle de timer, vi har brugt på bilen, for det har været en udfordring at få bilen til at opføre sig rigtigt under sådanne forhold. At vi var gode på SPA handlede heller ikke om, at vi havde nogen vanvittigt god BOP eller noget – den kørte bare godt. Og så kan man jo sige, at hvis en bil generelt set er god på SPA, så fungerer den.
Jagten på det sidste
Det er konklusionen på en lang vinters arbejde, for der er i Iron Lynx-lejren blevet investeret stort i udvikling og test for at gøre Lamborghinis seneste Huracan mere konkurrencedygtig.
– Der er uden tvivl sket noget med bilen. Vi har stillet større krav til Lamborghini, for det vi havde i 2023 stod ikke mål med økonomien i det. Siden er der sket en del ting rent setupmæssigt, for det er en helt anden bil at arbejde med nu. Vores store og sidste spørgsmål på Huracan er her til gengæld endnu: Bremserne. For over et sekstimersløb er de ikke gode, når man har kørt fire – og derfor er jeg ret spændt på, hvor vi så står over en distance på 24 timer. Men resten kan bestemt konkurrere, og det er positivt, forklarer Michelle Gatting.
Netop bremserne har Lamborghini i øvrigt allerede gjort en del ved fra 2023 til nu. Og det var nødvendigt, fortæller Michelle Gatting:
– Vi har skiftet bremserne til i år, for sidste år var de et mareridt at køre med. Det var en stor vægt at få af skuldrene for os alle tre. Sidste år skulle man trykke over 150 kg på pedalen, og bilen var i det hele taget bare mega varm og hård at køre. Alt det er blevet bedre – så selvom bremserne stadig ikke er fuldstændig med, så er det et helt andet udgangspunkt end den Lamborghini, vi havde tidligere. Jeg tror også det bliver bedre, at vi ikke skifter fra GTE til GT3 og tilbage hele tiden, for det giver alt andet lige lidt mere kontinuitet, slår Michelle Gatting fast.
Boxengasse følger traditionen tro årets Le Mans tæt, og i år med vores til dato største hold på stedet. Følg os på Facebook og i vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du opdateret på verdens største sportsvognsløb og de i alt 13 danske kørere, der er til start i år.