5 min. læsning

Le Mans: Ny bil og nye muligheder for Marco Sørensen

LM24TEST_full-45_2700
Udgivet
Foto
Del artikel

Marco Sørensen er tilbage på Le Mans – og meget passende i vante rammer efter et par afstikkere til mere private teams de seneste par år. For med det nye indtog, som GT3 har gjort på Le Mans, er fabrikkernes involvering også mere klar igen. Det betyder også, at japanske D’Station trods flag og finansiering fra den opstigende sols rige langt hen ad vejen drives af Prodrives folk.

– Det betyder meget for mig at være tilbage i WEC og at det er med gutterne fra Prodrive. Jeg var her i 2022 med TF Sport, der som privatteam gjorde det hammer godt og vi endte med at vinde Le Mans, men med D’Station er det et officielt Aston Martin-team igen, forklarer Marco Sørensen.

Selve det japanske engagement var større først på året, men Marco Sørensen har fået ændret lidt på sin kalender grundet kalendersammenfald – og derfor blev det ikke til mere end en enkelt optræden i Super GT i Japan for Marco Sørensen, der til gengæld har fået en noget bedre kalender rent logistik.

– Japan stoppede. Det var egentlig min førsteprioritet at køre Super GT i år, men det skiftede til WEC. Det gjorde det, fordi jeg ville have mistet to runder Super GT på grund af datosammenfald med WEC. Så nu har de Charlie Fagg på opgaven derude, og jeg har WEC og det GT World Challenge, som jeg ellers ville have mistet, siger han og tilføjer:

– Rent logistisk synes jeg dog det var et fint bytte – for selvom jeg elsker Japan og Super GT, så napper det altså lidt at flyve fra Europa til Japan og tilbage to gange i måneden. Og jeg er lykkelig for at have prøvet at opleve lidt af det. Super GT er mega, mega fedt, siger Marco Sørensen.

Marco Sørensen kører med i et lidt ændret lineup til Le Mans, for normalt ville det være Erwan Bastard og Clément Mateu som bronzekører, men her er det med Satoshi Hoshino som bronzekører og kørende teamejer. Foto: Drew Gibson/Aston Martin

Ny bil, nye muligheder

Mere Prodrive er dog langt fra den eneste nyhed i garagen hos Aston Martin i år. Aston Martins Vantage GT3 har fået en stor overhaling og er reelt en ny bil til i år.

– Vi har haft fornøjelsen af at køre en ny bil ind til denne sæson, og det har indtil nu været godt. Den var virkelig hurtig i premieren i Qatar og var god på Imola også. Jeg er spændt på, hvordan vi kommer til at ligge til Le Mans, for nu er der kommet så mange nye mærker ind, og vi har indtil nu set et par mærker, der ikke helt er indenfor vinduet endnu, men jeg tænker vi bliver en del klogere gennem ugen på Le Mans, siger han.

Alt andet lige, så er Marco Sørensen af den overbevisning, at Le Mans og GTE hører mere sammen end Le Mans og GT3:

– Det bliver noget nyt at køre GT3 på Le Mans, men jeg ved rent køremæssigt ikke om det er noget, jeg glæder mig så meget til. Jeg vil hellere køre GTE på Le Mans, for den er bare helt igennem en bil, der både teknisk og sportsligt er lige dele sværere og mere givende at arbejde med. GT3 har jo ABS og alt muligt elektronik, så man laver langt færre fejl – men det skiller altså bare heller ikke fårene fra bukkene på samme måde som før. Så spørger du mit racerhjerte, så skal bilerne være svære at køre – men nu har vi det her reglement, så den får jeg nok ikke ret i, siger han med et smil.

Marco Sørensen kører sit tiende Le Mans i år – og fortsætter en ubrudt række fra 2015 til nu. Foto: Aston Martin/ Michele Scudiero / Drew Gibson Photography

Den nye bil i GT3 er i øvrigt ikke det eneste, som Aston Martin barsler med. Sidste efterår præsenterede man et comeback til det Hypercar-projekt, som ellers skulle have været her for længst, men som blev skrinlagt på en blandet baggrund af corona og mærkets entre i F1. Nu er bilen til gengæld på vej, og det er et projekt, som Marco Sørensen har et åbent ønske om at blive en del af.

– Aston får en Hypercar næste år, og det er ingen hemmelighed, at jeg forsøger at blive en del af det. Vi ved ikke noget om det før sidst i 2024, for bilen skal lige på banen først. Det var lidt mærkeligt der i 2020/2021, for det var noget, der var tæt på og kunne være blevet rigtig godt – men pludselig blev det til ingenting, og vi lå alle ude i nogle AM-racere efter Nicki og jeg ellers lå lunt i svinget til at skulle køre det. Nu må tiden vise, hvad det kan give, afrunder Marco Sørensen.

Boxengasse følger traditionen tro årets Le Mans tæt, og i år med vores til dato største hold på stedet. Følg os på Facebook og i vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du opdateret på verdens største sportsvognsløb og de i alt 13 danske kørere, der er til start i år.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du altid opdateret!
Bag artiklen

Lyt med på seneste episode