Le Mans: Status efter 10 timer – Dansk LMP2 kamp lever endnu, straks værre i LMGT3

Foto: Frederik Bonde Nielsen
Annonce:

Starten på den tidlige nat var en lang… lang seance af løbets første safetycar periode, som strakte sig næsten to timer fra kl. 22:30 til 00:10. Et stort uheld mellem BMW #15, på tidspunktet ført af Dries Vanthoor, og AF Corses Ferrari #83 med Robert Kubica bag rattet, resulterede i BMW’en måtte udgå med omfattende skader. Uheldet skete da de to herrer kørte side om side ned mod Mulsanne corner, hvor Kubica trak mod højre og ind i venstre front på BMW’en. Kubica, som på dette tidspunkt var i føring med tæt på 7 sekunder, blev længe undersøgt af stewards for den forseelse og endte med at få intet mindre end 30 sekunders stop and go straf. Det er en forseelse og straf der gør ondt når man fører løbet men top 5 er indenfor 45 sekunder.

Løbet havde imidlertid fået endnu en deltager. En hund blev spottet løbende på banen, men blev da heldigvis hurtigt fanget igen!

Efter den lange safetycar periode, blev det atter tid til at køre racerløb. Problemet var dog at alle kørte rundt på iskolde slicksdæk i regnvejret, så det blev til regulært kaos i pitten, da alle skulle ind og have mere brændstof og nye dæk på.

Det blev også til en enkelt afkørsel, da Klaus Bachler i Porsche #92 end ikke var nået til Dunlop før han var omkring gruset. Foto: Frederik Bonde Nielsen

Kombinationen af ingen dækvarmere og desperationen efter at komme hurtigt op i fart i de krævende forhold, var hurtig til at koste et par problemer ned gennem feltet. Det blev også til en enkelt afkørsel, da Klaus Bachler i Porsche #92 end ikke var nået til Dunlop før han var omkring gruset.

Jean-Baptiste Simmenauer måtte parkere Duqueine Teams LMP2 med #30 kort før første chikane på mulsanne langsiden. Der var tydeligt ild i motoren og krævede en lokal slow zone mens marshalls slukkede branden og fik fjernet bilen. Bilen udgik fra en placering som nummer 10.

En af de måske mest fulgte biler i dette års Le Mans, Team WRTs BMW #46, hvori Valentino Rossi deltager, endte i barrieren med Ahmad Al Harthy bag rattet. På vej op i første sving endte han med at forbremse sig og skulle tilbage på banen lige under Dunlop-broen. Her skred bilen endnu engang og det var dette skrid som sendte bilen i barrieren. Sammenstødet med autoværnet var så hårdt at bilens forende blev revet så meget fra hinanden at bilen måtte udgå.

Det går fortsat godt for danskerne i årets Le Mans. I Hypercar kæmper Nicklas Nielsen og resten af Ferrari AF Corse #50 endnu i top 5. Bag ham er både Oliver Rasmussen og Michael Christensen i top 10.

Det går specielt godt for danskerne i LMP2, hvor David Heinemeier Hansson og Malthe Jakobsen kæmper om førstepladsen i nattens sene timer. Malthe Jakobsen kørte lige godt 3 timer i mørket, hvoraf tæt på de to timer var bag safety car.

– Det er svært derude lige nu. Men jeg synes det gik ok, også med skiftet mellem slicks og regndæk. Det ligner vi lige har haft en snurretur derude nu, men vi er jo ikke engang halvvejs i løbet, så der kan ske meget endnu! Det er en holdsport og vi er nødt til at arbejde sammen, men jeg vidste på forhånd, jeg ville køre mange timer hernede i år, stå det er super fedt. Selvfølgelig lidt kedeligt når det er bag safety car, udtaler Malthe Jakobsen til Boxengasse efter det lange stint.

Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse

At køre bag en safety car er næppe det sjoveste for en racerkører. Men det er ikke fordi man bare kan slappe af, slet ikke i disse forhold.

– På et tidspunkt havde jeg faktisk travlt nok med at holde bilen på banen. Der var så mange GT biler der spandt foran mig, at jeg havde svært ved at fange toget foran. Det tog os næsten 5 omgange at hente gruppen bag safety car igen, afslutter han.

I GT3 kæmper danskerne mod lidt hårdere odds. De manglende dækvarmere har vist sig at være utroligt udfordrende for GT bilerne. En kontakt med McLaren #59 sendte Jordan Taylor på en snurretur og efterfølgende i gruset. Kort før dette stunt var Conrad og Johnny Laursen i Spirit of Race #155 bedst placerede danskerbil i GT3, på en femteplads. Bag dem kæmper både Gatting, Schandorff, Sørensen og Pedersen en brav kamp om at komme op i feltet efter svære nattetimer.

Overblikket – Danskerne på Le Mans efter næsten 10. timer:

Hypercar

Michael Christensen (Porsche Penske Motorsport #5) – P11

Oliver Rasmussen (Hertz Team Jota #38) – P8

Nicklas Nielsen (Ferrari AF Corse #50) – P4

Mikkel Jensen (Peugeot TotalEnergies #93) – P15

LMP2

David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24) – P4

Malthe Jakobsen (Cool Racing #37) – P6

Frederik Vesti (Cool Racing #47) – P13

GT3

Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #44) – P14

Frederik Schandorff (Inception Racing #70) – P18

Michelle Gatting (Iron Dames #85) – P9

Conrad Laursen & Johnny Laursen (Spirit of Race #155) – P16

Marco Sørensen (D’Station Racing #777) – P16

SPOTTERGUIDE LE MANS 2024

Le Mans’ officielle spotterguide er ude nu og kan downloades her.

Boxengasse følger traditionen tro årets Le Mans tæt, og i år med vores til dato største hold på stedet. Følg os på Facebook og i vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du opdateret på verdens største sportsvognsløb og de i alt 13 danske kørere, der er til start i år.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen