Le Mans: Syv timer kørt, Jakobsen i LMP2-føring og Gatting på vej tilbage i LMGT3

Foto: Frederik Bonde
Annonce:

Mørket er faldet på over Le Mans, og bygerne fortsætter med at gøre livet svært for deltagerne. I front er AF Corse Ferrari #83 fortsat stærkt kørende på trods af et sammenstød med den ene Team WRT BMW. BMW’en med Dries Vanthoor bag rattet måtte udgå, og feltet kørte ind i løbets ottende time bag safety car – løbets første.

Michael Christensens Porsche Penske Motorsport #5 er på andenpladsen og kan måske begynde at lugte en føring med et forventet ekstra langt pitstop for Kubica i #83 efter sammenstødet. Nicklas Nielsens Ferrari #50 rykket ned på fjerdepladsen.

Alpines første Hypercar Le Mans har været et mareridt. Allerede efter seks timer var begge biler ude af løbet; Nicolas Lapierre måtte køre i pit med mistanke om motorfejl. Det blev kort tid efter bekræftet, og dermed er Alpine helt ude af årets løb. Dermed har Peugeot TotalEnergies en lille fjer i hatten, selvom de to 9×8’ere befandt sig på 16. og 17. pladsen på vej ind i løbets ottende time.

Malthe Jakobsen fører an i LMP2-klassen efter at hans teamkammerater kørte bilen frem til føring – dog betød en regnbyge på Lorenzo Fluxas pit in-omgang at spanieren spandt rundt i pitindkørslen og tabte 30 sekunder. Det kostede føringen for en stund, men Malthe Jakobsen vandt den tilbage. David Heinemeier-Hansson er på fjerdepladsen med Nielsen Racing, mens Frederik Vestis teamkammerat, Naveen Rao, har avanceret en enkelt plads frem til 14. pladsen.

I LMGT3 har Valentino Rossi og WRT BMW M4 været toneangivende, men bilen har i forbindelse med safety car-perioden måttet afgive føringen til Manthey Purexracing. Akkodis ASP Team og den kuriøse Lexus RC F GT3 holder fortsat godt ved på tredjepladsen, mens Michelle Gatting har kørt Iron Dames-Lamborghinien tilbage på fjerdepladsen, i øvrigt som den bedste Lamborghini i LMGT3. Mikkel O. Pedersen og Proton Competition er i øjeblikket på en imponerende femteplads, mens deres søsterbil er udgået efter at have kæmpet med massive problemer med styretøjet.

Johnny Laursen i Spirit of Race-Ferrarien er på niendepladsen, mens Frederik Schandorffs Inception Racing McLaren er røget helt ned på 20. pladsen efter problemer med køleren har kostet dem dyrebar tid i pitten. Til gengæld har Marco Sørensen kørt D’Station Racings Aston Martin frem til 15. pladsen.

 

Danskerne på Le Mans efter syv timer:

Hypercar

Michael Christensen (Porsche Penske Motorsport #5) – P2

Nicklas Nielsen (Ferrari AF Corse #50) – P4

Oliver Rasmussen (Hertz Team Jota #38) – P12

Mikkel Jensen (Peugeot TotalEnergies #93) – P16

LMP2

Malthe Jakobsen (Cool Racing #37) – P1

David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24) – P4

Frederik Vesti (Cool Racing #47) – P14

GT3

Michelle Gatting (Iron Dames #85) – P4

Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #44) – P5

Conrad Laursen & Johnny Laursen (Spirit of Race #155) – P9

Marco Sørensen (D’Station Racing #777) – P15

Frederik Schandorff (Inception Racing #70) – P20

 

SPOTTERGUIDE LE MANS 2024

Le Mans’ officielle spotterguide er ude nu og kan downloades her.

Boxengasse følger traditionen tro årets Le Mans tæt, og i år med vores til dato største hold på stedet. Følg os på Facebook og i vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du opdateret på verdens største sportsvognsløb og de i alt 13 danske kørere, der er til start i år.

 

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen