Le Mans 2024 skriver ikke bare motorsportshistorie som en gentagelse af Ferraris sejr i 100-årsjubilæet i 2023 – det skriver også dansk motorsportshistorie, og Danmark har med Nicklas Nielsens sejr igen en generel løbsvinder på Le Mans. For første gang siden Tom Kristensen i 2013.
Nicklas Nielsen kørte de afgørende stint i særdeles udfordrende vejrforhold – og ikke engang en defekt dør undervejs kunne smide grus i maskineriet på vej til Ferraris anden Le Mans-sejr i træk.
– Det er umuligt at beskrive… Fantastisk følelse altså. Jeg har drømt om det her lige siden jeg begyndte at køre, at kunne stå her og kalde sig selv for Le Mans-vinder. Må sige det gjorde ondt ikke at vinde sidste år, men det er helt gået over nu. Det her er bare super overvældende, for med al den tid jeg og vi har brugt på ræs med familie og venner…. Nu kan man virkelig sige, at det var det hele værd, siger Nicklas Nielsen til Boxengasse.
Men undervejs var døren ved at koste det hele. Venstre dør på Nielsens racer gik op, og uanset, hvor meget Nielsen kæmpede med at få døren i, så lykkedes det ikke med egen hånd. Et sort og orange flag krævede #50 i pit fra føring så døren kunne blive lukket ordentligt. Det kostede dyrt og han kom først tilbage på banen i femte position, fordi Hypercar feltet var så tæt. Og Ferrari kørte i forvejen på en stram strategi, for op til løbets sidste stop for #50 havde Nicklas Nielsen fået 52 minutters kørsel ud af et stint – og med 50 minutter igen på uret stod opgaven i at gentage det. Men uden at sætte tid til:
– Vi havde problemet med døren, hvor jeg tænkte alt var ovre. Vi havde af forskellige grunde mange problemer med grip i regnvejret tidligere, men bilen kom bare til at flyve her til sidst, siger han og tilføjer:
– Løbet var frustrerende på mange områder. Den kæmpe safetycarperiode var hård, og jeg kørte to timer bag safetycar. Det er nok første gang jeg har prøvet at være ved at falde i søvn i en racerbil. Der var rigtig meget snak med pitten for at holde den kørende – så et underligt Le Mans på mange områder, men Le Mans er et løb som vælger én, og det blev os. Helt utroligt.
Vejrskift på vejrskift
De mange vejrskift undervejs spillede konstant feltet et puds. Allerede tidligt i løbet, da den første regn faldt efter nogle få timers kørsel, var Nicklas Nielsen på banen og tog en vigtig beslutning. Banen var ikke helt våd nok til regndæk – og i et WEC-felt uden Intermediates, så krævede det et vigtigt valg, som faktisk blev det første af mange. Nicklas Nielsen lavede kaldet og valgte slicks over radioen:
– Kaldet om slicks i regn var rigtigt, men det er jo altid fifty fifty om det holder. Vi tog mange vigtige beslutninger undervejs, og det er jeg virkelig stolt af, afrunder han.
Boxengasse følger traditionen tro årets Le Mans tæt, og i år med vores til dato største hold på stedet. Følg os på Facebook og i vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du opdateret på verdens største sportsvognsløb og de i alt 13 danske kørere, der er til start i år.