Syv danskere klar til FIA WEC

Foto: ACO

En ny sæson og et nyt verdensmesterskab i WEC står for døren. Den første weekend i marts er der premiere på en ny sæson i FIA WEC, og det sker med det helt nye løb, Qatar 1812 km. Det bliver samtidigt med et felt, der med 14 producenter til start skriver ny historie i WEC-sammenhæng.

Udgivelsen af den endelige deltagerliste er samtidigt ekstra interessant, for det er første gang, den er komplet. Indtil nu har holdene i princippet kunne sætte bare ét kørernavn på, men nu er listen komplet, og vi ved, at der i hele WEC i år kommer til at være syv danskere til start fordelt på WEC’s nye struktur med bare to klasser. LMP2 er som bekendt ikke en del af gamet i VM-sammenhæng længere, og derfor består feltet i år kun af to klasser.

Undtagelsen bliver Le Mans, hvor der også er LMP2 med i kraft af kvalifikationerne, som holdene i Asian og European Le Mans Series vinder – og her er afsat plads til et felt på i hvert fald 15 biler i klassen.

Set med danske briller er udskiftningerne til gengæld overskuelige. Michael Christensen, Nicklas Nielsen, Oliver Rasmussen og Mikkel Jensen har alle fået genvalg i Hypercar, mens der i den nye GT3-klasse er genvalg til Mikkel O. Pedersen og Michelle Gatting. Her hører det til gengæld også op med kontinuiteten, for Proton Competition har som bekendt skiftet mærke, og Mikkel O. Pedersen, der ellers qua sin forhistorie har haft Porsche meget tæt på hjertet, er nu at finde i en af de nye Ford Mustang GT3. Michelle Gatting og Iron Dames er efter et skifteår endelig at finde i det mærke, der hele tiden var planen hos Iron Dames, nemlig Lamborghini.

Og endelig er der comeback til WEC for Marco Sørensen, som efter et 2023 med primært fokus på IMSA er klar til en frisk sæson i verdens førende sportsvognsserie, hvor han senest i 2022 var med til at vinde både Le Mans og GTE Am-verdensmesterskabet med Aston Martin og TF Sport. I år er TF Sport skiftet ud med japanske D’Station Racing, hvem Sørensen også skal repræsentere i Super GT i Japan i år. Japanerne har sæsonpremiere på Okayama den 14. april.


Verdensstjerner til start

WEC-premieren bliver også med en sending nye, store navne til start. Både Jenson Button og Valentino Rossi er en del af feltet i år, og derudover er der sket et par spændende udskiftninger ned gennem rækkerne. Nyck de Vries kommer fx til Toyota i stedet for Jose Maria Lopez, mens Ferrari kører uændret. Alpine har lige præsenteret deres to nye lineup i sidste uge, og bringer blandt andet Mick Schumacher ind, ligesom Peugeot har hentet Stoffel Vandoorne til #94 med Loic Duval og Paul Di Resta, mens Mikkel Jensen deler #93 med Jean Eric Vergne og Nico Müller.

Hos Cadillac er Sebastien Bourdais trådt til, og så er der BMW, som er nye i Hypercar. Det samme er Isott Fraschini, mens JOTA Sport har udvidet med en ekstra Porsche 963 og AF Corse kommer med den første, private Ferrari 499P.

I den helt nye LMGT3 skal vi skrive helt ny historie. Kategorien er for første gang i WEC og byder på masser af spændende tilføjelser og skift. United Autosport kommer som tidligere annonceret ind med to gange McLaren 720S GT3 Evo. TF Sport har byttet Aston Martin ud med Corvette, mens Proton Competition har skiftet Porsche ud med Ford. Iron Lynx og Iron Dames skifter til deres komplette, globale setup med Lamborghini Huracan Evo2, og hos Iron Dames har Michelle Gatting og Sarah Bovy fået ny holdkammerat, da Doriane Pin har overtaget Rahel Freys plads.

Akkodis ASP, der tidligere har været mest kendt som værende ét af de absolut stærkeste teams i GT World Challenge, er nye i WEC. De kommer med to gange Lexus RCF, og får blandt andet Toyotas Jose Maria Lopez med.

Få den samlede liste her.

Qatar 1812km Tidsplan

Torsdag 29. Februar

Free Practice 1: 12:20 – 13:50

Free Practice 2: 17:30 – 19:00

Fredag 1. Marts

Free Practice 3: 11:00 – 12:00

Qualifying: 16:00

Lørdag 2. Marts

Race: 11:00 – 21:00

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: