4 min. læsning

Le Mans-startlisten er offentliggjort: Ni danskere bekræftet

Race start of the race, depart, during the 2024 24 Hours of Le Mans, 4th round of the 2024 FIA World Endurance Championship, on the Circuit des 24 Heures du Mans, from June 15 to 16, 2024 in Le Mans, France - Photo Javier Jimenez / DPPI
Udgivet
Foto
Del artikel

Le Mans-arrangørerne ACO har mandag offentliggjort første udgave af startlisten til årets 24-timersløb, og indtil videre er ni danskere bekræftet.

Der er stadig ledige pladser på deltagerlisten, så der er potentiale til, at endnu flere danskere finder vej til start på Circuit de la Sarthe til juni.

Den helt store danske nyhed er, at Frederik Vesti bliver den syvende dansker i topklassen, Hypercar, da han stiller op med Cadillac.

De seks danskere, der kører den fulde sæson i FIA WEC i klassen, var sikret en plads. Det gælder naturligvis Kevin Magnussen, Nicklas Nielsen, Michael Christensen, Marco Sørensen, Mikkel Jensen og Malthe Jakobsen.

Også Michelle Gatting, der kører hele WEC-sæsonen i GT3-klassen med Iron Dames, er selvfølgelig på Le Mans-startlisten.

Den niende dansker er bronzekøreren Michael Jensen, der i februar var med til at vinde titlen i Asian Le Mans Series med Algarve Pro Racing i LMP2.

På Le Mans til sommer stiller han op med RLR M Sport, som han sidste år vandt European Le Mans Series i LMP3-klassen med. Dén titel har givet en automatisk invitation til at deltage i LMP2 i Le Mans i år.

21 Hypercars

Foruden de 18 Hypercars, der kører hele WEC-sæsonen, bliver der tilføjet tre ekstra til Le Mans.

Udover Vestis Cadillac #311 kommer amerikanerne også med en fjerde bil.

IMSA-topholdet Wayne Taylor Racing stiller op med Ricky Taylor, Jordan Taylor og Filipe Albuquerque i #101.

Dermed får WTR sin Le Mans-debut. Teamet har en lang historie i amerikansk motorsport med flere mesterskaber og sejre i løb som Daytona og Sebring.

Wayne Taylor Racing får Le Mans-debut. Foto: IMSA/Michael L. Levitt

Den tredje tilføjelse til Hypercar-feltet bliver en Porsche. For ligesom i 2023 og 2024 får Porsche Penske en tredje 963’er til start.

Indtil videre er kun Felipe Nasr og Nick Tandy, der vandt Daytona i januar, skrevet på bilen. Pascal Wehrlein har længe været nævnt som det oplagte tredje navn på bilen, men det må vi vente med at få offentliggjort.

De 21 Hypercars er to færre end sidste år.

17 LMP2’ere

Det betyder til gengæld, at de andre klasser er vokset. I LMP2 kommer 17 racere til start.

Foruden Michael Jensens RLR M Sport #16, som han indtil videre står som eneste kører på, er der mange velkendte navne på startlisten.

De forsvarende klassevindere fra United Autosports kommer med to biler. Renger van der Zande skal køre den ene med to unavngivne holdkammerater, mens Oliver Jarvis, Ben Hanley og Daniel Schneider skal køre den anden.

Algarve Pro Racing stiller også med to biler. Her er der Le Mans-debut til Formel 2-mesteren fra 2023, Théo Pourchaire, der skal dele bil med Lorenzo Fluxa og Matthias Kaiser.

Teamets anden bil køres af George Kurtz, Nicky Catsburg og Alex Quinn.

AO by TF stiller op med PJ Hyett, Dane Cameron og en indtil videre unavngiven tredje kører. Christian Rasmussen kørte Daytona med teamet, men danskeren skal køre Indycar på Gateway samme weekend, som der er Le Mans.

Af andre interessante navne i LMP2 kan det nævnes, at Tom Blomqvist skal køre for CLX Pure Rxcing (sidste års Cool Racing) med Alex Malykhin.

Inter Europol Competition er tilbage med to biler, og det samme er IDEC Sport.

Hos sidstnævnte får den tredobbelte W Series-mester Jamie Chadwick Le Mans-debut. IDEC Sport forbereder sig på at skulle stå for Genesis’ Hypercar-projekt i 2026.

24 GT3’ere

Også GT3-klassen er vokset med én ekstra bil som følge af Hypercar-klassens mindre felt.

Foruden de 18, der kører hele WEC-sæsonen, kommer der seks biler ekstra i GT3-klassen.

Fire af dem er automatiske invitationer fra andre mesterskaber.

Fra IMSA kommer AWA Racing med en Corvette til Matt Bell, Lars Kern og Orey Fidani, der sammen vandt GTD-klassen i Rolex 24 at Daytona i januar.

AWA Corvette stiller op på Le Mans. Foto: IMSA / Brandon Badraoui

Iron Lynx har fået en ekstra plads som følge af teamets ELMS GT3-mesterskab i fjor. Luca Stolz får selskab i Mercedes’en af far og søn Stephen og Brenton Grove.

De forsvarende Le Mans-vindere i GT3, Manthey, kommer også med en ekstra bil, som køres af Klaus Bachler, Loek Hartog og Antares Au.

Sky – Tempesta Racing har fået en plads for at vinde Bronze Cuppen i GT World Challenge Europe, mens Richard Mille AF Corse og Kessel Racing har fået de sidste to pladser.

Sidstnævnte mangler at sætte navn på en kører, men det bliver ikke Frederik Schandorff, der tidligere har kørt med teamet. Han er nemlig guldkører, og det er sølvkøreren, der mangler at blive offentliggjort ved siden af Takeshi Kimura og Daniel Serra.

Reservelisten – uden Formula Racing

ACO har også offentliggjort de seks biler, der lige nu står på reservelisten. Der er ikke fundet plads til danske Formula Racing.

Inception Racing, som Schandorff kører for i USA, er heller ikke på reservelisten.

Den toppes derimod af en ekstra Hypercar: Proton Competitions Porsche 963 med Tristan Vautier som navngiven kører.

Derudover står GR Racing, DKR Engineering, Duqueine Team, JMW Motorsport og Vector Sport på reservelisten.

Årets Le Mans køres den 14-15. juni. Du kan se hele deltagerlisten her.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du altid opdateret!
Bag artiklen

Lyt med på seneste episode