– Det vigtigste er, at man ikke giver op

Foto: Kim Gripping
Annonce:

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Som generel motorsportsfan kan det være nemt at se det hele sådan, at konkurrencen kun findes på banen – men intet kunne være mere forkert. Det er nemlig lige dele profession, uddannelse og ikke mindst sport at blive en dygtig race engineer.

En dansker, der har gjort motorsporten til sin profession som netop engineer er 28-årige Benjamin Lykke, der som teenager kørte simracing i computerspillet Live For Speed. Det tændte for alvor interessen for motorsportens tekniske aspekt for fynboen, som besluttede at det var det, han skulle arbejde med:

– Jeg kom egentligt ind på det tidligt. Jeg har altid villet et skridt videre. I første omgang ville jeg gerne arbejde med biler, så jeg uddannede mig til pladesmed og gik ud med et brag af et gennemsnit – så jeg tænkte igen, hvordan jeg kunne tage et skridt videre derfra, forklarer Benjamin Lykke.

Som sagt så gjort – fascinationen for racing var længe vakt:

– Undervejs på uddannelsen havde vi en underviser, der fortalte om mulighederne med uddannelsen til Autoteknolog, og hvordan man kunne arbejde med racing. Og mere specifikt, at jeg som pladesmed sagtens kunne specialisere mig indenfor fx design af karosseridele. For at gøre en lang historie kort, så søgte jeg ind på uddannelsen, og så var jeg egentligt i gang, erindrer han.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”612″ img_size=”full” add_caption=”yes”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”4/6″][vc_column_text]Debut på banen

Benjamin rykkede til Aarhus og uddannelsen til autoteknolog – men at komme ind i motorsporten er immervæk nemmest, hvis man selv sætter gang i at opbygge netværket. En god snak med teamejer Martin Frederiksen fra AD-Racing, som i dag også er kendt som AD-Racing/Flexlease.nu i DTC, satte gang i det hele. I det hele taget er kontakterne det, der gør forskellen, mener han:

– Det er svært at give en opskrift på, hvordan man bliver engineer, men man skal i hvert fald ud på banen og have erfaringen. Mød nogle folk og tag derud for at lave biler. Det er ulønnet i starten, men det giver en god fornemmelse af, om racing er det, du skal.

Benjamins vej ind i motorsporten begyndte i Danish Endurance Championship:

– Vi besluttede, at jeg kunne være med som en del af pitcrewet i Danish Endurance Championship dengang i 2012/2013. Dengang var der ikke rigtigt nogen, der kunne finde ud af dataloggere, men jeg havde snuset lidt til det på skolen, og det endte også med, at jeg fik det til at køre hos AD-Racing. Det blev så min opgave i 2013 at stå for data på i alt tre Clioer. Det gik mildest talt pænt godt, for vi endte med at sætte alle tre biler på podiet i første løb.

AD-Racing og datalogging blev for så vidt også åbningen for den første internationale opgave – noget, som Benjamin Lykke i dag stort set udelukkende arbejder med, for alle opgaver er mere eller mindre udenfor Danmarks grænser:

– AD-Racing kørte – og vandt – Creventics Dubai 24h i 2014. Der fandt jeg for alvor ud af, at det med internationale job var mig. Og eftersom en del af uddannelsen er praktik, så tog jeg det op og kom til England. Og jeg må have set rigtigt, for jeg har med en kort undtagelse boet i England lige siden.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”2/6″ css=”.vc_custom_1534272685924{background-color: #eaeaea !important;border-radius: 2px !important;}”][vc_custom_heading text=”Blå Bog: Benjamin “Benzo“ Lykke” font_container=”tag:h5|text_align:left” google_fonts=”font_family:Nunito%3A300%2Cregular%2C700|font_style:700%20bold%20regular%3A700%3Anormal”][vc_single_image image=”883″ img_size=”full”][vc_column_text]Alder: 28 år
Bopæl: Tamworth, Storbritannien
Job: Teknisk Chef,  MTech Racing

Uddannelser:

    • Master of Science, Motorsport Engineering, Oxford Brookes University
    • Bachelor, Motorsport Technology, Birmingham University
    • Autoteknolog, Aarhus Tech
    • Pladesmed

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”614″ img_size=”full” add_caption=”yes”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Springet til England

Benjamin Lykkes vej til England gik nemlig direkte til racerteamet Century Motorsport – et team, der først og fremmest har gjort sig bemærket med Ginetta i britisk sportsvognsracing. Benjamin tog skiftet til England sammen med flere andre fra studiet i Aarhus, for når alt kommer til alt, så er England verdens potentielt største motorsportsland, og her er der mange gode kontakter at hente.

– Vi var nogle stykker, der flyttede over. Det var hårdt at flytte til et nyt land på den måde, men vi kom godt ud af det – i dag er vi mange forskellige steder. Jeg kom selv ind som junior i praktikken hos Century i 2014, og det gik så godt, at de gerne ville beholde mig, så jeg var med som betalt engineer, så snart praktikken var ovre. Det gik super godt gennem praktikperioden, hvor jeg fortsat også var med AD-Racing til Barcelona 24h – der vandt vi klassen. I det hele taget var det et travlt år, for jeg færdiggjorde uddannelsen til Autoteknolog, og satte mig for at finde ud af, hvad der nu skulle ske, siger han og fortsætter:

– Jeg ville gerne blive endnu bedre, og fandt ud af, at de havde den her bacheloruddannelse i Motorsport Technology i Birmingham – og sideløbende kunne jeg jo arbejde videre for Century – i British GT, som vi kørte i 2015. Det blev ikke til så mange løb, for der var vildt travlt i skolen, mens jeg fik en del flere løb i 2016. Der stod jeg for en hel sæsons British GT og blev Bachelor.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”620″ img_size=”full” add_caption=”yes”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Mod nye mål

I dag er Benjamin Lykke selvstændig med firmaet Benzo Motorsport, hvorfra han arbejder for Lamborghini-teamet MTech Racing som Technical Manager. Teamet er det eneste britiske i Lamborghinis højtprofilerede Super Trofeo-serie. Her har han fortsat ansvaret som Race Engineer ude på banerne, men hjemme i hovedkvarteret fungerer han også som det tekniske bindeled mellem det britiske hold og Lamborghini.

Den mere langsigtede plan er at få til opgave at være engineer på en af de 60 biler, der starter på Le Mans. En opgave, som det engelske Lamborghini-team i teorien godt selv kan give danskeren – men omvendt er der også åbent for andre muligheder:

– Næste mål – jeg vil ikke sige drøm, men mål – er at komme til Le Mans med min profession. Jeg håber at nå det indenfor de næste år, men det hele afhænger af de rette kontakter. MTech Racing har kørt en del i fx Blancpain Endurance Series, FIA GT og GT Open, og er det nu sådan, at Lamborghini kommer med et bud på en GTE-racer, så tror jeg muligheden er ret god. Omvendt ved min chef også, hvad jeg gerne vil på den længere bane – så det er også en mulighed, at de vil låne mig ud til et andet team.

Drømmejobbet

Det nye mål er sat – men uanset hvad, så er en del af drømmen for længst gået i opfyldelse for fynboen. At leve af racing var målet fra start, og det er lykkedes:
– Det er jo en drøm. Jeg tror, de fleste drenge drømmer om at blive racerkørere. Det var også min drøm, men det var ikke realistisk. Til gengæld kan jeg ikke komme tættere på at være kører end med det her. Og når du har radioen, så bestemmer DU!, slår han fast og fortsætter:

– Og kicket er lige så stort på muren – når der er meget at miste, så føles det mindst lige så godt at vinde. Og du vinder kun, fordi du har fundet den rigtige kombination af mange ting, og i øvrigt har holdt ansvaret hele vejen. Det er totalt fedt![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen