Husk tilbage på din skoletid – eller efterskoletid, hvis du var så heldig at tage et år eller to på dén måde. År, hvor man lærer ekstremt hurtigt og bruger skolen til at forme den, man er. Men den hurtige indlæring må da også kunne kombineres med karting og hurtige fremskridt? Det er en filosofi, som man har forfinet og hældt benzin på i Grindsted.
Flere aktører er i øjeblikket i gang med at rykke motorsporten ind i klasselokalerne – men i Grindsted var de først med ideen, og reelt set er de faktisk gået den helt anden vej. På Tronsøskolen kan man nemlig – som det eneste sted i landet – tilbyde et efterskoleår med et linjefag i rigtige banekarts. Ideen har efterhånden fem år på bagen og danner rammen for et skoleår, der på mange måder forener det traditionelle efterskoleliv med en unik mulighed for at dykke helt ind i motorsportens jagt på de sidste tusindedele.
Det kan lyde elitært, men skolen i Grindsted er det stik modsatte. Vil man have et efterskoleår med karting som centrum, så er det for alle – uanset om man kommer med masser af erfaring og pokaler i skabet, eller om man mest har sin spæde erfaring fra udlejningskarts. Nogle af eleverne kører med Tronsøskolen til træning to gange i ugen og fortsætter ud i weekenderne i blandt andet Rotax’ forskellige klasser samt X30, hvor flere elever fra årets hold i øjeblikket gør en god figur.
Den fede oplevelse
Men det hele begyndte med ambitionen om at gøre karting til noget, alle kan få en fed oplevelse med i løbet af et skoleår – og det at rykke sig gevaldigt i niveau gennem forløbet er, kort fortalt, hvad det hele drejer sig om. Det kan underviser Dennis Hedegaard om nogen skrive under på:
– Tilbuddet er blevet meget for alle. Eleverne kommer ind fra vidt forskellige baggrunde i forhold til karting, og en del af dem har en solid tilknytning til Vandel Gokart. Men vi har for eksempel også én på holdet i år, som kom hertil lige fra en udlejningskart. Han har udviklet sig vanvittigt meget, men er selvfølgelig lidt nede i forhold til de andre over en flyvende omgang. Han mangler måske fire tiendedele nu, men det er hans progression, der virkelig er imponerende. Han har virkelig taget det her til sig på det sportslige plan, og det er super fedt.
Den betragtning deler kollegaen Teddy Madsen – sammen har de to holdet:
– Folk laver naturligvis ikke lige meget, men nogle suger virkelig det tekniske til sig. For mig er det fuldt ud lige så sjovt at arbejde med den, der kan det hele, som den der er helt grøn i forhold til at skrue på gokarts. Det er to forskellige discipliner, men det stiller krav til os som undervisere uanset hvem, eleven er.
Undervisningen er både sportsligt og teknisk funderet, så eleverne lærer en masse på banen, men skal også selv i gang med værktøjet i værkstedet. En skoleuge rummer to træningsdage og to værkstedsdage, så de undervejs lærer at skrælle en kart fuldstændig – og at bygge alt op igen. Den tekniske indsigt er altafgørende, og også her flytter eleverne sig enormt.
Tag ansvar
Kodeordet til undervisningen på Grindsted Gokart Klubs baneanlæg er imidlertid hverken dæktryk, ideallinjer eller bremseteknik. Det er ansvar og mentalitet. Også selv om det kan give lidt gnister og udfordringer, når et nyt hold elever starter op hvert år i august, konstaterer Dennis Hedegaard med et smil på læben:
– Du starter altid med de samme problemer hvert år… Det er helt fra bunden med opførsel og mentaliteten hos eleverne, og det er altid der, vi starter. Vi gør alt for at have så få regler som overhovedet muligt, men kulturen er vigtigst, og den er helt grundlæggende, at man skal opføre sig ordentligt – og at man tager ved lære af tingene, når noget går skævt.
Filosofien er, at motorsport er en dyr sport, og derfor er det mindste man kan gøre som kører – ung eller gammel – at sætte pris på, at man overhovedet er nået frem til et punkt, hvor man har muligheden for at køre på højt niveau, forklarer Teddy Madsen:
– Vi prøver at fortælle dem, at der altså er nogle forældre, som ofrer en masse på det her. Det er ikke gratis at køre gokart, og det er heller ikke gratis at gå på efterskole. Der er altså en masse folk omkring én, som gør en stor indsats for at få det her til at virke – og derfor forventer vi også, at eleverne går til opgaven med en ordentlig indstilling. Og det gør de, tilføjer han.
Skolen i fokus
Nu kan forældre måske tænke, at en hjelm under armen er et carte blanche til at sjofle skolen i et års tid, mens alt går op i karting, men det er så langt fra skolens vision, som man næsten kan komme. Nogle kommer og vil fokusere alt på gokarten, men sådan fungerer skolen ikke – og det er der helt gode grunde til. Dennis Hedegaard har oplevet det helt personligt:
– Nogle kommer desværre hvert år og vil fokusere mest på kart, men der gør vi et stort nummer ud af at vise, at det er afgørende, at man også har fokus på skolen, og at et fag som engelsk eksempelvist er helt afgørende i motorsport. Jeg var selv meget useriøs med min skole dengang, og det har bidt mig rigtig mange gange siden, at jeg ikke blev god til engelsk dengang.
Derfor er motorsporten en motivationsfaktor på Tronsøskolen – den er ikke en pligt eller en fuldtidsbeskæftigelse. Den mentalitet er med helt ude i værkstedet:
– Det koster ikke noget på den boglige front, at vi gør det her. Det er en vigtig motivationsfaktor, at man har en halv skoledag og at der så er karting som en gulerod at arbejde frem mod. At dagene er bygget sådan op har vi også omvandrende succeseksempler på – en af eleverne på holdet er ordblind, og har aldrig bestået i dansk, men det er han godt på vej til nu. En anden har skiftet skole masser af gange, men har her fundet roen og skal nu på HF efter sommerferien. Det lå bestemt ikke i kortene, da vi startede, så på den måde mener jeg, at den mentalitet vi går til opgaven med, også kan bruges til meget andet end lige motorsport, forklarer Dennis Hedegaard.