Biltest: Porsche 718 Cayman GT4 RS – Når en GT4 ikke er nok

Rullende Porsche 718 Cayman GT4 RS
Foto: Frederik Bonde Nielsen
Annonce:
Udlånt af Porsche Danmark

En gedigen hardcore omgang!

Bare rolig, den er god nok – du er ikke endt på en tys-tyshjemmeside. Det er bare det udtryk, som beskriver Porsche 718 Cayman GT4 RS bedst. Kompromisløs kunne også være et bud på en beskrivelse – i hvert fald langt hen ad vejen.

Det her er bilen som Porsche-entusiaster, ja faktisk generelt bare bilentusiaster, har ventet på i årevis.

Siden 2015, hvor Cayman GT4 blev præsenteret, har mange bedt til højere magter om en RennSport udgave af selv samme bil. Det skulle vise sig at bønnerne blev hørt, for allerede omtrent samme tid begyndte planerne at spire internt hos Porsche. Det var den daværende chef Wolfgang Hatz som hev fat i Andreas Preuninger (Porsches GT chef), hvortil han spurgte om man ikke kunne smide en GT3 motor i Cayman GT4… Koste hvad det vil. Og nu er den her!

Således skulle ordene altså blive til virkelighed og ikke nok med det, så var det naturligvis også Hatz som fik den første prototype af GT4 RS, dengang i en 981-variant, leveret som en fødselsdagsgave. Spol tiden omtrent 6 år frem, hvor vi nu endelig kan pryde os af et produktionsfærdigt produkt som leverer på samtlige følelsesparametre ment både på godt og ondt.

Porsche 718 Cayman GT4 RS i Aarhus
Foto: Frederik Bonde Nielsen

Motor og gearkasse er skabt som en symfoni på syvendedagen

De 500 hestekræfter bliver, som vi lige har nævnt, leveret af intet mindre end motoren fra en Porsche 911 GT3. Selv samme motor som sidder i GT3 Cup. Hertil krydret med en specialfremstillet 7-trins PDK-gearkasse. Monstrummet opnår hele 9000 omdrejninger i minuttet før den går på begrænseren. 9000! Der er altså fuld skrue på hele pivtøjet, og det er netop derfor at denne bil er noget helt specielt.

Så tænker du måske. Jamen har samme motor i GT3’eren ikke 510 hestekræfter? Det har du helt ret i, men da motoren i Cayman er en centermotor og ikke hækmotor som i 911’eren, så har konsekvensen af et mere kompliceret udstødningssystem været skyld i et tab på 10 hestekræfter.

Luftindtagene er placeret der, hvor bagerste siderude er placeret på den almindelige Cayman. Det betyder altså at du har en voldsom indsugning blot 30 centimeter bag til øre, og dét kan i den grad mærkes og høres. Når motoren æder de sidste 1.000 omdrejninger fra 8 til 9.000 får den en helt ny tone. Her går den fra en meget dyb brummen til det der næsten kan beskrives som et højt skrig. Den fænomenale lyd er dog ovre på et splitsekund, for der har den ultrahurtige dobbeltkoblingsgearkasse allerede hevet et gear mere. Hele oplevelsen kan bedst beskrives ved at du tænder op for din Dyson støvsuger derhjemme og smider den direkte ind i øregangen – så er du ved at være der.

 

 

Det er også den lavest gearede PDK-gearkasse i nogen anden Porsche GT-model. Resultatet heraf er at du kan komme hurtigere ud af svingene, og dermed også forbi dine konkurrenter på racerbanen. For det er netop dét den her bil er lavet til. Racerbanen. Om det er til konkurrenceløb eller trackdays gør ikke så meget, så længe den får lov til at blæse ud på et lukket anlæg.

Vægten har fået en over nakken

Tilbage til det med kompromisløsheden som vi nævnte indledningsvist. Porsches ingeniører har spinket og sparet på vægten i dette monstrum, men der er alligevel flere steder, hvor vi undrer os over der ikke også er sparet på vægten. Ting som lys i solskærmene, gulvmåtter, infotainment system og aircondition er alle at finde i bilen. Nuvel, det er godt at have infotainment og aircondition i hverdagssituationer, men lys og spejl i begge solskærme? Come on Porsche, det er jo ikke fordi man smider makeuppen på, på vej til arbejde i en bil som denne. Til gengæld er håndtaget til at åbne døren sparet væk, der har du en strop i stedet.

 

 

Alle besparelserne har dog sikret omkring 35 kilo mindre vægt end den ’almindelige’ GT4. Hertil krydret med 25% mere downforce og så et hop fra 420 hestekræfter til 500 gør bilen til en helt anden oplevelse end lillebroren.

Alle detaljerne gør bilen til dét den er

Cayman har alle dage været en bil som delte vandene. Enten kunne man lide den, ellers omtalte man den som fattigmands 911’eren eller en frisør-Porsche, som man bestemt ikke selv ville ses i. Men det vil du gerne i denne.

Bilen er så stiv, at du med det meget direkte styretøj kan mærke den lave vægt og det store vejgreb som tillader dig at køre pænt hurtigt rundt på en bane. Tallene ovenover lyder måske ikke af meget, men kombineret med lidt tysk ingeniørkunst i undervognen så resulterer det i en tid på 7 minutter og 4,5 sekunder rundt på Nürburgring. Det er 23 sekunder hurtigere end en GT4.

 

 

Intet på denne bil er der uden en årsag og et formål. En gigantisk justerbar svanehalsmonteret bagvinge, en justerbar aggressiv frontsplitter, luftindtag i carbon, luftkanaler til bremsekøling i fronthjelmen, kulfiberforstærket plastikfronthjelm, de 408mm store bremseskiver, den 30mm lavere kørehøjde og ikke mindst gæller ovenpå de kulfiberforstærkede plastikforskærme til at sænke trykket i hjulkasserne, gør alle denne bil til et monster på racerbanen.

Boxengasse mener

Porsche 718 Cayman GT4 RS er en drømmevogn. Punktum.

Det er svært ikke at tyde, hvor begejstrede vi var over at låne nøglerne til denne bil af Porsche Danmark. Vi beklager da også at det i den grad har farvet vores ord i denne test. Men er det ikke netop dét det handler om? Passionen, glæden, længslen og ikke mindst den unægtelige sørgmodighed over at vi aldrig selv får sådan en holdende i garagen?

Er det en bil vi ville leve med til hverdagsbrug? Næppe. Det har vi simpelthen vores korpus for kært til, for selv perlegrus føles som et nyrehug når du først er spændt fast i skålsædet.

Ville vi gerne rive den rundt til diverse trackdays året rundt? JA!

Det er en bil som man ikke troede blev til noget, men som gud ske tak og lov endte på et produktionsbånd. Et unikum og en ikonisk bil som uden tvivl bliver et af dette årtis største samleobjekter. Startprisen i Danmark er på den anden side af 2,8 millioner, altså en lille million mere end en almindelig GT4. Hertil skal der pålægges udstyr, specielt Weissach-pakken til omtrent 313.000 kr. ”Men er den det værd?” vil mange spørge og det er den bestemt både rent oplevelsesmæssigt, men lige så finansielt da GT4 RS uden tvivl kommer til at stige meget mere i værdi end det vi allerede er vidner til.

Porsche 718 Cayman GT4 RS Solopgang i Aarhus
Foto: Nicolai Hald Jepsen

Skulle vi efterhånden have solgt idéen til dig om at købe en GT4 RS, så beklager vi. For det er ikke muligt. I hvert fald ikke fabriksny. Der er ikke flere produktionspladser tilbage, så vil du ud med spenderbukserne på, så bliver det en dyr omgang. Vi forudser at den her bil kun bliver dyrere som dagene går på bilmarkedet. De sælges allerede nu for mindst 240.000 euro (små 1.8 millioner danske kroner) på det tyske marked – vel og mærket uden registreringsafgift.

Her på falderebet er det dog også med et dybtfølt suk at kigge mod fremtiden. Den kommende Cayman er bekræftet til at blive fuldt elektrisk og ankommer allerede i 2025. Det betyder altså at denne første GT4 RS dermed også blev den sidste og vildeste Cayman med forbrændingsmotor. Og det er lidt sørgmodigt.

Det er fuldt forståeligt at Porsche og bilbranchen generelt er skiftet mod elektriske biler og nedlægger produktionsbånd med traditionelle modeller for at benytte dem til nye tiltag.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Porsche 718 Cayman GT4 RS
Motor:  4.0l 6-cylindret boxermotor
Gearkasse: 7-trins PDK-gearkasse
HK: 500 hk
Omdrejninger: 9000 omdr./min.
Moment: 450 Nm
0-100 km/t: 3,4 sek.
Topfart: 315 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 7,6 km/l
Tankvolumen: 54 liter
Vægt: 1.415 kg
Pris: GT4 RS fås fra 2.849.900 kr. Testbil m. udstyr 3.451.499 kr.

Foto: Frederik Bonde Nielsen
Se alle fotos i højeste kvalitet her

Læs også vores anmeldelse af Ford Mustang Mach 1

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen